101-2013

אני לא יודע אם הרבה אנשים יכולים להגיד ש-2013 הייתה שנה ״ששינתי לי את החיים״. אני יודע שאני יכול להגיד את זה. לפני שנה לא היה לי מושג שאני אהיה היום במקום שאני נמצא בו היום. למדתי השנה כל כך הרבה דברים והתפיסה שלי כל כך השתנתה, לדעתי יותר מבכל שנה ספציפית עד עכשיו. אני אנסה בתמציתיות לחלוק אתכם חלק מהדברים שלמדתי, וחלק מהדברים שאני מקווה שיקרו ב-2014.

למדתי שאני רוצה להקים עסק

עד לפני שנה וכמה חודשים הייתי מעצב גרפי בסטודיו למיתוג. חייתי כמו שהרבה מעצבים אחרים חיים: ממצגת קראייטיב אחת לשניה, מדיונים על לוגואים מזעזעים שראינו ברחבי העולם וטרנדים טיפוגרפיים ברשת, וכמובן איך לא – הקיטורים הרגילים על הלקוחות המטומטמים שלנו. כשחשבתי על הקריירה העתידית שלי במהלך 2012 דמיינתי אחת מאלה: עובד בסטודיו עיצוב בין-לאומי נחשב (נגיד Sid Lee / Pentagram / Moving Brands), או אולי מעצב עצמאי מוצלח שיכול כבר לבחור רק פרוייקטים שווים ולקוחות עומדים אצלי בתור, או אולי אפילו פתחתי בעצמי סטודיו לעיצוב ואני מנהל סטודיו בחלל מהמם (״ברלינאי״) והמעצבים הכי טובים בארץ רוצים לעבוד בסטודיו שלי. כאלו היו החלומות שלי ב-2012.

אבל אז קרה משהו לא צפוי – קיבלתי הצעה לעבוד בסטארטאפ. ההצעה לא הייתה הדבר הלא צפוי, הדבר הלא צפוי היה שהלכתי על זה. למרות הרבה חששות שהיו לי (שאהיה מוקף רק במתכנתים ולא במעצבים עילאיים ומתנשאים, שאני אשתעמם מלעצב רק למובייל, שאצטרך לעשות דברים בזויים כמו לעצב מיילים בין השאר), החלטתי ללכת על זה, ואני יכול להגיד בפה מלא שזו הייתה החלטה ששינתה לי את החיים.

כשהתחלתי לעבוד עם עומר, יונתן ושאר האנשים במשרד פתאום נחשפתי למנטליות שהייתה ממש לא מוכרת לי: אני לא צריך לחפש עבודה מושלמת. יותר קל להמציא לעצמי עבודה מושלמת. כל האנשים במשרד היו סופר חכמים, יזמיים, לומדים לבד, ולא מחכים שאנשים יגידו להם מה לעשות – הם פשוט עושים. יותר מזה – יש המון המון אנשים עם כסף (נקרא להם משקיעים) שמוכנים לתת לך כסף כדי שתמציא לעצמך את עבודת חלומותיך ותבנה את הדבר המגניב שאתה חולם לבנות. אני חייב להגיד שהמנטליות הזו היא דבר מדבק. יש משפט שאומר: ״תגיד לי מי החברים שלך ואגיד לך מי אתה״. אני למדתי על בשרי שאין דבר יותר נכון מזה, האנשים שאתה נמצא לידם ומבלה איתם זמן משפיעים על הצורה שבה אתה חושב ופועל ובעצם משנים את מי שאתה. אם אתה נמצא בסביבה של אנשים בינוניים, סיכוי טוב שתמשיך להשאר בינוני בעצמך, אבל אם אתה נמצא ליד אנשים מבריקים, אין לך ברירה אלה להתקדם ולנסות להדביק את הקצב שלהם.

מבחינתי זו הייתה שנת למידה אקספוננצילית בסטארטאפ – למדתי איך מתנהל עסק, איך חושבים על מודלים עסקיים, איך משווקים ומביאים משתמשים, איך מוכרים רעיונות ומוצרים ואיך מודדים הצלחות וכשלונות. הלמידה הזו גרמה לי להבין שהאתגרים הכרוכים בהקמת וניהול חברה מעניינים אותי הרבה יותר מאשר העיצוב הגרפי שנועד לקדם או להוות את החוויה הסופית של הרעיונות האלה. מה שאני רוצה הוא לנסות וליישם את הדברים האלה בעצמי, עם חברה ומוצר משלי.

אז למה אני כותב שאני רוצה להקים עסק ולא להקים סטארטאפ?
ההגדרה של סטארטאפ היא פחות או יותר חברה שעדיין לא גילתה את המודל עסקי שלה, ולכן עדיין פועלת במאמצי חיפוש. כדי לממן את עצמה בתקופה הזו היא מגייסת כסף ממשקיעים, וממשיכה לנסות לחפש את המודל ולגדול. עסק בניגוד להגדרה זו היא חברה שיודעת מי הלקוחות שלה, כמה הם עומדים לשלם לה, כמה עלויות תפעול יש לה ומנסה להיות ריווחית תחת הגדרות אלה. אם פתחתם מסעדה, זה לא סטארטאפ כי אתם יודעים שאנשים יבואו וישלמו (בתקווה), אם הקמתם את אינסטאגראם ויש לכם מיליוני משתמשים ואתם עדיין לא יודעים מאיפה יבוא הכסף, אתם כנראה סטארטאפ. אני באופן אישי מעוניין להקים עסק. אני מקווה לעשות את זה בלי לקחת כסף ממשקיעים, ואני מקווה להרוויח ממנו כסף. (עוד פרטים בנושא בפוסט הבא)

למדתי כמה חשוב להשקיע במערכות יחסים

שנה עברה מאז שהתחתנתי עם נועה אישתי האדירה, ואני חושב שאני מדבר בשם שנינו שזו הייתה השנה הכי מדהימה שלנו ביחד (ולא רק בגלל שטיילנו חודש במזרח). למדנו להכיר אחד את השניה הרבה יותר לעומק, להבין, להתפשר ולאהוב. במקביל ראיתי השנה הרבה חברים שהזוגיות שלהם עברה משבר. הבנתי כמה זה נפוץ ללכת לטיפול זוגי, וכמה ילד ראשון ובכלל שינויים בחיים יכולים להיות אתגר עצום לזוגיות.

ראיתי איך אנשים שהזוגיות שלהם במשבר מאבדים עניין ומוטיבציה ברוב הדברים האחרים בחיים, וכל הדברים שנראו סופר חשובים כשהכל היה בסדר, כבר בכלל לא מעניינים ברגע שהדברים הכי חשובים בחיים נמצאים במשבר.

אז אני לא יכול להבטיח שהזוגיות שלי לא תקלע למשברים, להפך, אני עכשיו מבין שזה חלק מהחיים וסביר להניח שהמשברים יגיעו, אבל כשהם יגיעו חשוב לי שמערכת היחסים שלי עם אשתי תהיה חזקה ובריאה כדי שנצליח להתגבר על הכל ביחד ולעבור את המשברים ביחד כשאנחנו עדיין אוהבים ותומכים אחד בשניה.

למרות שהזוגיות היא המערכת יחסים הכי חשובה כנראה, התובנות האלה תקפות גם למערכות היחסים האחרות בחיים שלי: החברים שלי, ההורים והמשפחה והאנשים שאני עובד איתם. ככל שאשקיע יותר בלהקשיב, להיות שם בשבילם ולהיות חבר טוב כך מערכת היחסים תחזיק יותר זמן.

למדתי להשיק אפליקציה

השנה עיצבתי, תכנתתי והשקתי בעצמי אפליקציה.

במדינה שבה לכל אחד יש ״רעיון גאוני לאפליקציה!!״, למדתי המון על התהליך ועל השוק וגם תהליך זה עזר לגבש את הדעות שלי לגבי הרצון שלי להקים עסק משלי. למדתי המון מהתהליך, אבל היות וכבר פרסמתי בבלוג די בפירוט מה למדתי, אתם מוזמנים לקרוא את התובנות שלי בחלק 1, חלק 2 וחלק 3 של התהליך.

אסכם רק במשפט: לדעת לתכנת זה פלוס עצום היום. אני יודע שיש דיון האם מעצבים צריכים או לא צריכים לדעת לתכנת. אני לא אכנס לזה כי לדעתי אין דבר כזה ״צריך״. אבל מי שיודע יש לו ייתרון עצום. בניגוד למה שרוב האנשים חושבים כשהם חושבים על אפליקציות או סטארטאפים באופן כללי, האתגר הגדול ביותר הוא לא הפיתוח ובטח לא העיצוב אלה בעיקר השיווק, ואת זה למדתי על בשרי.

ומה הייתי רוצה שיקרה ב-2014?

  • להצליח להתפרנס מהעסק שלי – עד סוף השנה הייתי רוצה להרוויח את אותה המשכורת שהרווחתי כשכיר, אבל מהעסק שלי. בנוסף הייתי רוצה שהמשכורת שלי לא תהיה תלויה בשעות עבודה שלי.

  • להתחיל להבין איך לנהל את הכסף שלנו - השנה למדתי שיעור חשוב בהשקעות כשהשקעתי הרבה מהכסף שלנו במנייה של אפל, שהתרסקה מיד אחרי שקניתי אותה. בהמשך השנה הייתי כל כך מפוחד מהניסיון המר הזה, שהכסף שלנו פשוט ישב בחשבון ולא עשה כלום. עכשיו אני מבין שזו טעות, ואחד הדברים שהייתי רוצה ללמוד השנה הוא איך לנהל את הכסף בצורה שתאפשר לנו יום אחד לקנות דירה, ואולי גם להפסיק לעבוד לפני גיל 67.

  • להשקיע במשפחה – לבלות זמן עם אשתי, ההורים והחברים שלי.

  • לעשות יותר דברים שלא קשורים לעבודה – באופן מוזר, ברגע שהפכתי את התחביב שלי לעבודה, נשארתי בלי תחביב. הייתי רוצה לפתח אחד חדש כזה.

מה איתכם? אני אשמח לשמוע מה אתם למדתם :)