תמיד רציתי לעשות פרוייקט סודי. פרוייקט שאני אעבוד עליו בלילות ובסופשים ואז אשיק לעולם בהפתעה. לפי כחודש התחלתי פרוייקט כזה, אבל היות וסודיות/פרטיות זה כל כך 2009, החלטתי שזה יהיה מגניב לשתף אתכם בתהליך שלי, ומה אני לומד ממנו.

התחלתי לפתח אפליקציית אייפון. כן. עוד אפליקציה. כן. יש למעלה מ-650,000 אלף כאלה. אבל עכשיו תהיה גם אחת שלי שם.

נשאלת השאלה למה?
התשובה היא מרובת סעיפים:

  1. זה יהיה כיף.
  2. זה יהיה שלי.
  3. אני אלמד המון דברים חדשים.
  4. אני אתמודד עם הצד השיווקי בעצמי.
  5. זה מאתגר.
בקיצור, עם כל כך הרבה סיבות, נשאר רק לצאת לדרך.

הרעיון

כמו כל הרעיונות הטובים שלי, גם הרעיון הזה קרה לי בזמן הליכה. חזרתי לי הבייתה מהעבודה ברגל, ופתאום נפלה עלי ההבנה: הרצון שלי לעשות משהו גדול, משהו חשוב ובעל ערך, משהו שישנה את העולם, הרצון הזה מסרס אותי. כל רעיון שעולה לי לראש הוא מורכב מדי, קשה מדי ומצריך עבודה עליו פול טיים. החלטתי לנסות את הכיוון השני.

ניסיתי לחשוב על הרעיון הכי קטן שאני מסוגל לחשוב עליו. לא משהו חשוב. לא משהו ענק. סתם משהו שיהיה קטן וחמוד, ואני אהיה מסוגל לעשות אותו בעצמי. המחשבה הזו הובילה אותי לרעיון שלי. בחודשים האחרונים עבדנו ב-Any.DO על משהו חדש ומגניב שאנחנו קוראים לו Any.DO Moment, הרעיון הוא חוויה יומית שבה תסדר את היום שלך (בקרוב אצלכם באייפון). החלטתי לקחת את הרעיון של חוויה יומית ולנסות ולייצר Inspiration Moment. רגע קטן ונחמד כל בוקר שבו תעבור חוויה מעוררת השראה.

הרעיון הוא שכל בוקר יפתח עם ציטוט מעורר השראה, מעוצב טיפוגרפית ובליווי אנימציה וסאונד. מי שמכיר את פרוייקט הגמר שעשיתי בלימודים שלי, יודע שאני חובב ציטוטים ועיצוב טיפוגרפי ככה שהפרוייקט הזה יהיה לי מושלם.

עיצוב

התחלתי את תהליך העיצוב כמו שאני מתחיל תמיד: בסקיצה במחברת. המטרה המקורית שלי הייתה לייצר one-button-application, כלומר אפליקציה סופר פשוטה שיודעת לעשות רק דבר אחד: כל בוקר להציג ציטוט חדש. על הרעיון הזה הוספתי כמה פיצ'רים בסיסיים: היכולת לקרוא על הבן אדם בויקיפדיה, לשמור את התמונה של הציטוט המעוצב או לשתף בפייסבוק או טוויטר.

אחרי שסיימתי לעצב את הממשק, הגיע הזמן לטפל בעיצוב הציטוטים עצמם. אם ארצה לייצר אפליקציה שיכולה לתת השראה כל בוקר במשך שנה, אצטרך לעצב 365 מיני-פוסטרים-טיפוגרפיים. נזכרתי במה שלהב הלוי אמר לנו באחד משיעורי עיצוב הכרזה שלו: "לעצב פוסטר זה לא משהו שצריך לבזבז עליו יותר מחצי שעה. כל הקטע בפוסטר הוא המהירות". ניסיתי להצמד לכלל הזה, וכדי להקל על עצמי בחרתי מגוון פונטים מצומצם שאיתם אנסה לעבוד.

פיתוח האפליקציה

אחד האתגרים הגדולים עבורי בפרוייקט הזה הוא ללמוד לתכנת בשפת הפיתוח של אייפון: Objective-C. בגדול הידע שלי בתכנות הוא די בסיסי: למדתי 5 יח' מחשבים בבית ספר ככה שאני יודע את האלמנטים הבסיסים בתכנות כמו משתנים, לולאות והתניות וכו', ולפני בערך 8 שנים למדתי קצת Action Script כדי לשפר את יכולות הפלאש שלי. אבל בשורה התחתונה: לא רק שהידע שלי בסיסי, הוא גם די חלוד.

חיפשתי קצת באינטרנט ומצאתי קורס בסיסי לפיתוח אייפון ב-lynda.com. לינדה זה אתר שאני מאד אוהב כבר שנים, והרבה מהידע הטכני שלי בתוכנות העיצוב למדתי דרכם, ככה שזה היה נראה לי המשך טבעי לקחת את הקורס הזה. נרשמתי לחודש מנוי באתר (זה עולה 20$ ונותן אפשרות ללמוד את כל הקורסים שלהם), אבל לאחר שראיתי את השיעור הראשון הבנתי שלפני שאוכל ללמוד פיתוח אייפון (קורס בן 6 שעות), אצטרך כנראה לקחת קורס מבוא נוסף ל-ObectiveC (עוד 6 שעות).

לקח לי בערך שבועיים של צפייה בוידאו בערבים כדי לסיים את שני הקורסים ויצאתי לדרך.

שני דברים מאד נחמדים בתכנות:

  1. אפשר להתקדם לאט לאט. בניגוד לעיצוב שבדרך כלל צריך "לפתור" רעיונית במכה אחת, בתיכנות אפשר לבנות את הפתרון שורה אחרי שורה, ככה שגם אם יש לך רק שעה ביום להשקיע בפרוייקט, אפשר להתקדם.
  2. רוב הבעיות שתתקל בהם, סביר להניח שאחרים נתקלו בהם קודם, ואפשר למצוא בגוגל איך עושים את זה. ואז גם אם אתה לא יודע איך עושים משהו, סביר להניח שתמצא פתרון מהיר.
חודש לתוך הפרוייקט האפליקציה שלי כבר חצי עומדת, ואני מעריך שיקח לי עוד חודש וחצי אולי חודשיים של עבודה בסופ"שים כדי לסיים אותה.
בהזדמנות זו אני גם חייב להגיד תודה לאדם ועידן, מפתחי האייפון במשרד שלי שכשאני נתקע תמיד שמחים להסביר לי מה הבעיה. כפרה עליהם.

שיווק

הפן השיווקי של השקת, הפצת ומכירת אפליקציה הוא אחד הדברים שהכי מגניבים אותי בפרוייקט הזה. כמו שסיפרתי כבר פעם בבלוג, היה לי ניסיון מר עם פרוייקט שעשיתי במהלך הלימודים וכאשר השקתי אותו זכיתי ללמוד את האמת הקשה: לאף אחד לא אכפת. ולכן זו הזדמנות נוספת לנסות ולהשיק פרוייקט בתקציב 0 ולראות האם אצליח לגרום לאנשים להוריד ואפילו לשלם כסף עבור האפליקציה.

בואו נדבר על כסף: תכלס, אני לא עושה את האפליקציה הזו כדי להתעשר. זה כנראה לא עומד לקרות. הדבר שמאתגר אותי הוא האם אני אצליח לייצר מוצר שאנשים אוהבים מספיק כדי לשלם עבורו. אתגר לא פשוט. כמובן שגם להרוויח עוד כמה גרושים מהצד גם יהיה נחמד.

במקור חשבתי לגבות על האפליקציה כסף: משהו כמו $1.99. אבל אחרי שעשיתי קצת מחקר ולמדתי, הבנתי שכנראה דרך הרבה יותר טובה היא לתת את האפליקציה בחינם לניסיון, נגיד משהו כמו שבוע, ואז לבקש כסף אם אתה רוצה להמשיך. מחקרים מראים ש-In-app-purchase זו דרך שמובילה הרבה יותר אנשים לשלם בסופו של דבר. בטח אם הם כבר התרגלו להשתמש באפליקציה שלך.

בתור צעד שיווקי ראשון, עוד לפני שסיימתי לפתח את האפליקציה, אני משיק היום אתר Coming Soon, שבו אנשים יכולים להשאיר את המייל שלהם אם האפליקציה מעניינת אותם, ואעדכן אותם ברגע שתושק. בדרך זו אני מקווה לפתח עניין בשלב מוקדם ובתקווה לייצר מאסה של הורדות כשהאפליקציה תושק.

אני יותר מאשמח אם תכנסו לאתר ותשאירו את כתובת המייל שלכם, ואם אתם רוצים להיות ממש חמודים אתם מוזמנים לפרסם את האתר בפייסבוק שלכם כדי שחברים שלכם יוכלו להרשם בעצמם.

בפרק הבא של השרדות

אני אמשיך לעדכן בפרקים: איך הצליחה ההשקה, מה למדתי מהתהליך, איך אני מנסה לשפר תוצאות וכו'.

Stay tuned.

להמשיך לקרוא את החלק הבא: פרק 2 ההשקה