התמונה: Jill Greenberg

המבקר הכי גדול שלי הוא אני. לפעמים אני עושה לעצמי כל כך רע שאני כמעט פורץ בבכי: "מה? זהו? זה הכי טוב שאתה יכול? זה בינוני!". אני ניגש לעבודה מלא מוטיבציה לעשות משהו מדהים ופורץ גבולות, ובסופו של דבר, יוצא משהו בסדר. סתם בסדר. זה לא נורא, זה עובר, זה בסדר. אבל אף אחד גם לא יגיד על זה "ואוו!".

בשלב הזה תמיד טוב שיהיה לידך חבר טוב שיחבק אותך ויגיד לך: "זה בסדר רן, אי אפשר לתת בראש כל פעם, לכולם יש ימים כאלה". זה כמובן גם מאד חשוב להיות שם בשבילו כשבהמשך השבוע המשבר יהיה אצלו והוא יהיה על סף דמעות.

כי לא משנה מי אתם, או כמה ניסיון יש לכם, לפעמים זה קורה. לפעמים עושים עבודה בינונית. הסיבה שעכשיו יותר מתמיד זה מתסכל נורא, היא שזה ממש קל לראות עבודות מדהימות אחרות שאנשים אחרים עושים.

האינטרנט מציף לנו את המיטב שבמעצבי ומותגי העולם, ככה שנוצרת אצלינו התחושה המוטעית שכולם חוץ מאיתנו ממש מוכשרים ורק אנחנו בינוניים (פחות או יותר אותו האפקט שנוצר כשבחורות רואות דוגמניות בפרסומות).

האמת מאחורי האשלייה היא שהרבה מעבודות המהממות שאנחנו רואים נעשות:

  • לא ע"י מעצב בודד אלה ע"י צוות שלם של אנשים מוכשרים
  • ע"י אנשים שגם עושים עבודות בינוניות, אבל פשוט לא מראים לכם אותן
  • ע"י אנשים שלפעמים באמת יש להם הרבה יותר ניסיון מאיתנו
  • כשיפור הדרגתי לעבודה שכבר הייתה לא רעה

שלא תבינו לא נכון. אני לא מחפש פה תירוצים. כמו שכבר אמרתי – אני מאד קשה עם עצמי, ומבחינתי אין כפרה על עבודה בינונית. אבל אני מנסה להסביר לעצמי רציונלית שזה בסדר. וזה רק שלב בדרך לשיפור שיגיע.

אין דיאטת פלא, רק אורח חיים בריא

היות ואשתי היפה ואני טסים למזרח בספטמבר (יש!), נכנסתי השבוע לאתר Airbnb כדי לראות האם אוכל לסבלט את הדירה שלנו דרך האתר. תוך בערך דקה שכחתי מהסיבה לשמה נכנסתי לאתר ופשוט נהנתי במשך יותר מחצי שעה מהמותג המדהים הזה.

Airbnb עושים פשוט עבודה מדהימה, וחוץ מזה שהרעיון שלהם מגניב, הביצוע פשוט מהמם: הם מאפשרים לך לחוות ערים, שכונות, דירות ומקומות בעזרת תמונות גדולות ויפות, וידאואים יפים והיפסטריים – בקיצור חוויה אדירה.

ממש במקרה יום אחרי זה הופיע הלינק הזה בפיד שלי בפייסבוק: "איך חשיבה עיצובית הפכה את Airbnb מסטארטאפ כושל, לעסק של ביליון דולר". בכתבה (באנגלית אבל מומלץ), מספר אחד היזמים על התובנה שלהם להשקיע בתמונות מקצועיות במקום תמונות של משתמשים כדי לייצר חוויה ברמה הרבה יותר גבוהה, על אף שזה עלה להם המון כסף כחברה.

זה גרם לי ללכת אחורנית בזמן, בעזרת מכונת הזמן של האינטנט, ולראות איך נראה המותג מהיום השקתו (ב-2008) ועד היום. הנה מה שמצאתי:

ככה הושק המותג Airbnb ב-2008

עוצב מחדש בשנת 2010

העיצוב האחרון משנת 2012

התוצאות שימחו אותי מאד וחיזקו את הטענה שטענתי פה לפני שבועיים, שמותג טוב ועיצוב טוב אלו דברים שנבנים לאורך זמן. אני נכנסתי חוויתי את המותג היום, אחרי המון המון עבודה, המון המון עיצובים והשקעה והייתי בתחושה שהנה "יש פה עבודה מדהימה!", אבל העבודה הזו נבנתה על המון עבודה פחות טובה שנעשתה לאורך השנים אשר ממנה למדו בכל פעם, והשתפרו פעם אחר פעם.

המסקנה שלי?
גם אם הפרוייקט הנוכחי לא יצא מדהים כמו שציפיתם, זה בסדר. לפחות ניסיתם ולמדתם. תנשמו עמוק, ותעשו יותר טוב בפעם הבאה.