152-fullstack

אני לא יודע מה מעצבן אותי יותר: מעצבים שאומרים ״זה לא התפקיד שלי לעשות X״ או לקוחות שאומרים: ״אתה מעצב, אז תעצב ותשאיר לנו לעשות את X״. כך או כך אני עצבני, וכשאני עצבני אני מתחיל לנאום ולנסות לשכנע אנשים שהם טועים. זה בדרך כלל לא עובד. בדרך כלל אי אפשר לשכנע מישהו שהוא טועה. אבל אני מנסה בכל זאת.

לפעמים מתמזל מזלי ובדיוק כשאני עצבני ועומד לפצוח בנאום צדקני שכזה מישהו מבקש ממני לדבר מול אנשים ואז אני יכול לנאום את הנאום הזה מול אנשים אמיתיים ולא רק לנאום אותו בראש שלי, שזה מה שקורה בדרך כלל.

לפני שבועיים זה קרה כשהחברה הנחמדים ב״אלף״ הזמינו אותי להשתתף באירוע המגניב שלהם בנושא עיצוב יחד עם עוד אנשים סופר מוכשרים כמו דן גרינברג מ-IronSource, עידית יניב מפייסבוק ובן בלומנפלד מ-Designer Fund (אחד המעצבים הראשונים של פייסבוק). היות והאירוע היה מצומצם למדי, חשבתי לשתף אתכם במצגת שהצגתי שם, אחרי הכל חבל שתפסידו מצגת שכתבתי כשהייתי עצבני. אם מעניין אתכם, הנה תמונות מהאירוע.

למה המעצב הוא האיש החשוב ביותר בצוות

כשאני עצבני, אני נוטה להיות קיצוני ולצאת בהצהרות גרנדיוזיות כמו: ״המעצבים הם האנשים החשובים ביותר בעולם!״. יש מצב שאני קצת מגזים, אבל תנו לי לנסות ולהסביר למה אני מתכוון.

כשרק התחלתי לשחק בפוטושופ (בתיכון), חשבתי שהמטרה של מעצב היא לעשות דברים יפים יותר. אם הייתם שואלים אותי למה הלכתי ללמוד עיצוב זו כנראה הייתה הסיבה – לעשות את העולם יפה יותר. לאורך הדרך הבנתי שבעצם התפקיד שלי הוא לפתור לאנשים את הבעיות. בדרך כלל אלו בעיות ויז׳ואליות כמו: ״יש לי בעיה – אני צריך סמל שייצג את העסק שלי״ או ״יש לי בעיה, אני לא יודע איך האפליקציה שלי צריכה להראות״. אבל אחרי שפתרתי די הרבה בעיות כאלו, הבנתי שהדרך שבה מעצבים פותרים בעיות, יכולה בעצם לפתור את כל סוגי הבעיות, לא רק בעיות ויז׳ואליות.

ל״דרך״ הזו קוראים חשיבה עיצובית, ובין ששמעתם את הביטוי הזה פעם או לא, סביר לניח שככה אתם עובדים כמעצבים. התהליך הולך בערך ככה:

  1. להבין מה הבעיה (״מה אתה בכלל רוצה ממני? ולמה?״)

  2. מחקר (״מה אנשים אחרים עושים היום כשיש להם בעיה כזו?״ / ״מי הם האנשים שאנחנו פותרים להם את הבעיה?״)

  3. בריינסטורם (״בוא נחשוב על רעיונות..״)

  4. סקיצות (״בוא נראה איך הרעיונות האלו נראים..״)

  5. לבחור (״מה האופציה הכי טובה מבין כל אלו?״)

  6. הטמעה (״בוא נבנה / נדפיס את הדבר הזה..״)

  7. למידה (״נו, איך אז מה אנשים חושבים על זה?״)

עכשיו אם תחשבו על זה רגע – זו דרך טובה לפתור כל בעיה בחיים או בעסק של הלקוחות שלכם.

הלקוחות שלכם בדרך כלל באים אליכם כי יש להם בעיה שדורשת עיצוב. אני נגיד, עובד הרבה עם סטארטאפים, אז אנשים בדרך כלל באים אלי כי הם צריכים עיצוב למוצר שלהם, או מיתוג לסטארטאפ שלהם.

אלו הבעיות שהם חושבים שאני יכול לעזור להם. האמת היא, שיש להם עוד מלא בעיות בסטארטאפ שלהם אבל הם לא חושבים שזה התפקיד שלי לעזור להם בהן: גיוס כספים, שיווק, מכירות וצמיחה הם רק חלק מהבעיות האלו.

אבל ברגע שלמדתי שחשיבה עיצובית והכלים שיש לי כמעצב יכולים לעזור להם לפתור גם את הבעיות האלו, הערך שאני יכול להביא ללקוחות שלי גדל בלפחות 10 (*לאלו שתוהים למה לעבוד קשה ולהביא פי 10 ערך – כן, אתה יכול לגבות פי 10 כסף).

איך להיות מעצב רב תחומי

אני אמשיך את הדוגמא מעולם הסטארטאפים, כי זה העולם שאני חי בו, אבל אתם יכולים לעשות את ההשלכה לכל סוג לקוח שאתם עובדים איתו.

בעולם הסטארטאפים, בדרך כלל שוכרים מעצב כדי לעצב את המוצר (והתפקיד שלו נקרא ״מעצב מוצר״ או UX/UI Designer). יש כאלו שבאמת עושים רק את זה – מעצבים את הממשק והמיתוג של האפליקציה או האתר.

כשאני התחלתי לעבוד עם סטארטאפים מיד גיליתי שיש בעיות אחרות, שהן לפעמים חמורות יותר שאם הן לא יפתרו, אז אף אחד לא ישתמש בממשק הנהדר הזה שעיצבתם. לדוגמא – אם אין משתמשים באפליקציה, כי אף אחד לא שמע עליה ולא טרח להוריד אותה. או אם נגמר הכסף לחברה והיא לא הצליחה לגייס עוד כסף ועומדים לסגור אותה. או אם אף משתמש לא יודע שהשקתם פיצ׳ר חדש ואף אחד לא משתמש בדבר הנהדר שעיצבתם.

מיד התחלתי לנסות ולהשתמש בכישורים שלי כדי לפתור את הבעיות האלו – צילמתי סרטון מגניב כדי לקדם את החברה, ניסיתי לנסח כותרת טובה יותר באתר כדי שאנשים יבינו למה כדאי להוריד את האפליקציה וישבתי עם המנכ״ל על מצגת המשקיעים שלו כדי לעזור לו לספר את הסיפור של החברה בצורה קוהרנטית וסקסית יותר. אף פעם לא למדתי באופן פורמאלי איך לעשות את הדברים האלו, אבל הבנתי שאין אף אחד אחר בצוות שיעשה אותם וגם אין תקציב לשכור איש מקצוע.

כשהייתי בלימודים הייתי צריך לבחור באיזה ״מסלול״ אני רוצה להתמחות – פרינט, אינטראקטיב, או מושן. היה לי ברור שהעתיד נמצא באינטרנט ובוידאו, אבל מצד שני לא רציתי להגביל את עצמי למסלול אחד בלבד ולהיות מה שנקרא ״פוני של טריק אחד״ (אתם יודעים שזה נשמע טוב יותר באנגלית). לא בחרתי פרינט כי חלמתי לעצב קטלוגים ופוסטרים אלה כי רציתי את הבסיס של רעיון / טיפוגרפיה / קומפוזיציה, אבל היה לי ברור שאת שאר ה״מסלולים״ אצטרך להשלים בזמני הפנוי.

היום אני אומנם מגדיר את עצמי כמעצב אבל משקיע זמן ואנרגיה כדי להיות גם -

  • קופירייטר: עיצוב זה הרי אימג׳ וטקסט. והרבה פעמים אם הטקסט גרוע, האימג׳ לא יציל אותו. כתיבה זה אחד הכלים החשובים ביותר שיש למעצב ומשום מה רוב המעצבים לא משקיעים בלפתח את הכלי הזה. אני הבנתי את זה בפעם הראשונה כשראיתי את העבודות של להב הלוי. להב מעצב טוב, אבל הוא כותב אדיר ו-90% מהאפקט של העבודות שלו הם בגלל הטקסטים שהוא כותב. זו אחת הסיבות שהתחלתי לכתוב את הבלוג הזה לפני 3 וחצי שנים ומאז חוץ מבלוג אני כותב גם את התוכן באתרים שאני מעצב, את הטקסטים בתוך האפליקציות, פרסומות, מצגות וכל מה שצריך מילים.

  • צלם/במאי/עורך: נו מה לעשות שאין בעברית מילה ל-Filmmaker. אחד הדברים שהתחלתי לעשות כתחביב, והפך להיות אחד מהדברים שהכי מביאים ערך לפרוייקטים שאני עובד עליהם. אני מסוגל לכתוב תסריט, לצלם ולערוך קליפ קצר ביום-יומיים עבודה והתוצאה תהיה סבבה (לא פסטיבל קאן אבל עובר, מה שנקרא Quick&Dirty). כל פעם שאני עושה סרטון כזה אני חוסך לחברה בערך 15,000-30,000 שקל שזה מה שהיה עולה להם להפיק דבר כזה בחברה מקצועית. הציוד שאני משתמש בו עולה 4,000-6,000 שקל ולוקח שבוע ללמוד לערוך ב-Premiere. העתיד הוא בוידאו, וחוץ מזה, זה כיף לאללה. ממליץ לכם להתחיל אתמול.

  • מפתח: אני מכיר את הדיון על האם מעצבים צריכים לדעת תכנות או לא צריכים, ולדעתי המילה ״צריכים״ היא לא במקום. אתם לא צריכים כלום, אבל אם תדעו זה יעזור לכם ויהיה שווה לכם די הרבה. גם אם אתם לא לומדים תכנות, יש היום כלים מהממים כמו Webflow שמאפשרים לכם לבנות את האתרים שלכם בעצמכם ולחסוך לחברה שאתם עובדים איתה עבודה של מפתח Front End (שגם הוא עולה ימבה כסף, אז שוב חסכתי להם עשרות אלפי שקלים).

  • שיווק: כתבתי פוסט שלם על למה אתם צריכים לדעת שיווק. אני מאמין שהמעצב שבנה את המוצר (או עיצב את המותג) הוא בפוזיציה הכי טובה למכור אותו, בין שזה דרך דף פייסבוק, פרסומות או תכנים אחרים. מעצבים שמבינים שיווק הם פשוט מעצבים טובים יותר.

  • מכירות: יש גבול דק בין שיווק למכירות, ולמדתי את זה רק לאחרונה כשהבנתי שאני לא יודע כלום במכירות. מיד קפצתי ללמוד את התחום (וגם קניתי חליפה אפורה ומזוודה). זה ממש לא פשוט להגיע לנקודה הזו בסוף שאתה מבקש כסף מאנשים, בין שזה באינטרנט או פנים מול פנים. יש המון פסיכולוגיה, והכנה שצריך לעשות כדי שזה יקרה בכיף ולא ירגיש מכירתי ומגעיל. תדעו למכור את המוצרים של הלקוחות שלכם, ועל הדרך תלמדו גם איך למכור את עצמכם ללקוחות שלכם.

לסיכום

האג׳נדה שלי היא שהמעצב צריך לעשות הכל.

כמובן שזו לא אמת מוחלטת, וכמובן שיש מקום וצורך באנשים מומחים שמתמקצעים והם אמנים בתחום בספציפי שלהם. אבל בעולם שאני חי בו – הדרך לצמוח כמעצב היא לפתור כמה שיותר בעיות, במגוון רחב של כמה שיותר תחומים ולהשפיע כמה שיותר.

הנה המצגת שהצגתי -