149-audiobooks

יש לי בעיה. אני מכור.
אם היה לי את כל הזמן וכסף שבעולם, כנראה שהייתי יושב כל היום וקורא ספרים.
הפילוסוף ההולנדי מהמאה ה-15 דסידריוס ארסמוס אמר: ״כשיש לי קצת כסף, אני קונה ספרים. אם נשאר משהו, אני קונה אוכל ובגדים״. הוציא לי את המילים מהפה.
הבעיה שלי כרגע היא דווקא פחות העניין של הכסף. יותר העניין של הזמן.
יש לי יותר מדי דברים בחיים כרגע שמונעים ממני לממש בנעימים את ההתמכרות שלי. אני עדיין מצליח לקרוא שעה בבוקר אם הבן שלי טומי ישן, ואולי כמה דקות לפני השינה, אבל זה ממש לא מספיק.

בגלל זה הדבר הגדול ביותר שגיליתי בשנה האחרונה הוא ספרי אודיו ופודקאסטים.

אני מודה בהתחלה הרעיון היה לי מוזר. זו חוויה אחרת לגמרי לשמוע ספר מאשר לקרוא אותו. אבל העובדה שאני עכשיו יכול ״לקרוא״ ספרים בזמן שאני נוסע לפגישות, בזמן שאני מבשל או בזמן שאני עושה כלים הכפילה או אולי אפילו שילשה את כמות הספרים שאני מצליח לקרוא.

הנה כמה המלצות לדברים טובים ששמעתי לאחרונה, כנסו ל-audible, מקבלים ספר חינם כשנרשמים ותורידו את אחד מאלה:

Design Is A Job – הספר של מייק מונטיירו (זה מההרצאה המצחיקה F*uck you pay me). אחלה ספר לכל מעצב, בין שהוא עובד במשרד או כעצמאי. מייק מקריא את הספר בעצמו, והוא בחור מצחיק ככה שזה חצי כמו לשמוע סטנדאפ על מעצבים. הספר בעיקר עוסק בפן העיסקי של עיצוב – איך לעבוד עם לקוחות, לתמחר ולעבוד עם מעצבים אחרים. אם אתם מעצבים, ממולץ.

The End Of Power – לספר הזה הגעתי דרך מועדון הקריאה של מארק צוקרברג (הוא קורא השנה ספר כל שבועיים). הרעיון מאחורי הספר הוא שהשינויים בעולם גורמים לכך שלגורמי הכוח (בפוליטיקה, כלכלה, צבא וכו׳) יש הרבה פחות כח מבעבר, והם יכולים לאבד אותו ממש בקלות, ולעומת זאת לגורמים קטנים ובדלניים הרבה יותר קל לעשות צרות לשחקנים הגדולים. הספר סופר מעניין בעייני, ונתן לי פרספקטיבה מדהימה על הבחירות האחרונות שלנו (לא משנה מי היה נבחר – הוא לא היה יכול לעשות שינויים גדולים כי אין לו כוח והשחקנים הקטנים ימנעו את זה ממנו). זה גם מאד רלוונטי לסכסוך המקומי שלנו שם אנחנו מבינים בשנים האחרונות שזה שיש לנו הרבה צבא חזק וגדול יותר לא אומר בהכרח שאנחנו יכולים לנצח.

The Hard Thing About Hard Things - אחד הספרים הכנים ביותר בנושא יזמות וניהול. נכתב על ידי המשקיע המפורסם בן הורוביץ, ומדבר על הקשיים האמיתיים בלהקים ולנהל חברה. בניגוד להרבה קלישאות שיש ברשת על כמה זה קשה להיות יזם, בן מתאר את הדברים שקשים באמת כשהכל מתחרבש: לפטר חברים שהיו איתך מההתחלה, להגיד לעובדים שהולכים לסגור את החברה ומה לעשות כשאין לך מושג מה לעשות. אם יש לכם סטארטאפ, אם אתם חושבים להקים אחד כזה, או שאם אתם מנהלים מכל סוג שהוא – מומלץ לשמוע.

Five Elements Of Effective Thinking- כבר כתבתי פוסט על הספר הזה, אז אני לא אחזור על עצמי. בקצרה – אם אנחנו רוצים להיות טובים יותר, לא משנה מה אנחנו עושים, אנחנו צריכים ללמוד לחשוב טוב יותר. זה ספר קצר ופרקטי איך לשנות את החשיבה שלנו לכזו שתאפשר לנו ללמוד ולגדול.

פודקאסטים

אחרי שהתרגלתי לפורמט של להקשיב למישהו מדבר באוזיות, השלב הבא היה לגלות את עולם הפודקאסטים. בגדול אם אתם כמוני ואין לכם מושג מה זה פודקאסט אז זה בגדול כמו תוכנית רדיו שאפשר לשמוע דרך האייפון. אם יש לכם אייפון אז מותקנת לכם אוטומטית אפליקציית הפודקאסט, בפנים יש חנות עם מיליון תוכניות ואפשר להקשיב להן. רובן רק אודיו אבל יש כאלה גם עם וידאו. (אם אתם לא עם אייפון יש גם חנות מקבילה באנדרואיד שנקראת Sticher).

99% Invisible – שמעתי על הפודקאסט הזה מעופר להר ואהבתי מאד. כל פרק הוא סיפור בן 20 דקות שקשור איכשהו לעיצוב, אבל מזויות מאד מעניינות. פרק אחד ששמעתי היה בנוגע לאלמנט עיצובי על ספינות שמציל אותן מטביעה, פרק אחר היה על יחידה אמריקאית במלחמת העולם השניה של אמנים ומעצבים שיצרו דיביזציה צבאית מזוייפת על ידי בנייה של טנקים מתנפחים. מרחיב אופקים.

Serial – את הפודקאסט הזה אני שומע עם אשתי (היפה) כשאנחנו באוטו בנסיעות. כתבת אמריקאית מנסה לפענח רצח משנות ה-90 ולהבין האם הבן אדם שנמצא בכלא באמת אשם. התוכנית עשוייה ממש ממש טוב והיא מורכבת מהקלטות של הכתבת מדברת בטלפון עם הבחור מהכלא ושאר המעורבים בפרשה. ממש סיפור מתח אבל מהחיים האמיתיים.

Mixergy – אם אתם בעולם הסטארטאפים, אז זה הפודקאסט הכי מפורסם וגם הכי מוצלח. המראיין אנדרו מדבר במשך שעה כל פרק עם יזם אחר, וממש יורד לפרטים הקטנים של איך היזם בנה את העסק שלו והצליח. אנדרו לא מתבייש לשאול על כסף, מספרים ובכלל לתת להם בראש. למדתי הרבה דברים דרך הפודקאסט הזה.

Entrepreneur On Fire - תוכנית קצרה וכייפית (20 דקות), גם אם אתם לא יזמים. כל הפרקים בנויים בפורמט קבוע של אותן שאלות שעונים עליהן יזמים מכל מיני תחומים: מה היה הרגע הכי גרוע בקריירה שלכם ומה למדתם, מה העצה הכי טובה שקיבלתם, איך נראית רוטינת הבוקר שלכם. המנחה ג׳ון מלא אנרגיה וזה כיף ונותן מוטיבציה לשמוע פרק כזה בבוקר לפני העבודה.

[הערה מנהלתית: בשבוע הבא לא יהיה פוסט כי אני נוסע לכנס העיצוב TYPO Berlin. איזה כיף לי. אני מקווה לצלם סרטון מגניב ולראיין חלק מהאנשים המוכשרים שידברו שם, אז צפו לזה בשבועות הקרובים]