145-flash

אין לי זמן. אני מניח שזו התוצאה הטבעית של ילד חדש בחיים שלך.

לפני כמה שבועות עומר, חבר שלי, ביקש ממני לעזור לו בפרוייקט שהוא מרים ולהרצות מול סטודנטים בבצלאל בשבוע סדנא בגוגל. מיד חשבתי לעצמי: אין לי זמן לזה. אתם גם יודעים שבגדול אני נגד לעשות דברים בחינם, אבל נו, זה עומר. אם תכירו אותו תבינו שאי אפשר באמת להגיד לו לא.

אוקי. אז אין לי זמן לזה, ובקושי אני מוצא זמן לכתוב את הבלוג הזה.

אז איך אעשה את זה? אה. כמובן, אעשה הרצאה ואז אכתוב על זה פוסט.

ועל מה ארצה? הנושא של הסדנא הוא ״Storytelling״. למי יש זמן לזה. אה. אכתוב על זה שלאף אחד אין זמן לשמוע את הסיפור החצי מעניין שלכם. יופי. פתור.

החודש התפרסמה כתבה ב-Time שטוענת ש-55% אחוז מהמבקרים באתרים עוזבים אותם תוך 15 שניות. מזעזע. אני כנראה לא היחידי שמשתעמם בקלות באינטרנט. ובכל זאת – אנחנו מעצבים. משקיעים חודשים בלעשות אתר מדהים, לכתוב טקסטים מעולים, להוסיף אינטראקציות, אנימציות, פרלקסים, וכל זה בשביל מה? בשביל שמישהו יסתכל על הדף 7 שניות, יגיד: ״מממממ״, יסגור אותו ויחזור לפייסבוק? דיכאון המחץ.

לא מאמין. חשבתי לעצמי. אין סיכוי שזה נכון.

מיד פתחתי את Google Analytics והסתכלתי על נתוני השימוש של הבלוג הזה.

79% מהאנשים שמגיעים לפה עוזבים בתוך 0-10 שניות.

שיט.

הרגע בדקתי כמה זמן לוקח לקרוא את הפוסט הזה עד השורה הזאת: 36 שניות.

טוב. כנראה שכבר איבדתי יותר מ-80% מכם. אם אתם עדיין קוראים את השורה הזו, דעו לכם שאתם ב-20% המיוחדים. תודה לכם.

בקיצור. לאנשים אין סובלנות.

אם הפוסט הזה יהיה ארוך מאד, אני בטח אאבד גם אתכם, אז בואו נהיה זריזים (אני גם שומע את טומי מתחיל לבכות ברקע ככה שהזמן שלי פה מוגבל).

יש לנו 0-10 שניות כדי לשכנע אנשים שמה שיש באתר שלנו הוא כל כך שווה שהם ישארו. בואו נדבר על איך עושים את זה.

איך מספרים את הסיפור שלכם מהר

כמו כל דבר בחיים, התשובה היא פשוטה אבל לא קלה ליישום.

אתם צריכים לענות על שלושת השאלות הבאות בצורה כל כך ברורה ומהירה שבן אדם יבין את התשובות ב-10 שניות:

  1. מי אתם?

  2. מה אתם עושים?

  3. למה זה מעניין אותי?

זהו. אם תצליחו לעשות את זה ולענות במהירות על השאלות האלה אני מבטיח לכם שלא יהיו לכם בעיות בחיים, ותוכלו לגבות ערימות של כסף על העבודה שלכם. למה? כי כמו שאתם מבינים, רוב האנשים לא מצליחים לעשות את זה, ובגלל זה אנשים עוזבים את האתרים שלהם.

בואו נראה איך אפשר לנסות.

מי אתם?

אוקי, זו השאלה הכי קלה, אבל עדיין מאד חשובה. אם מישהו מגיע לאתר שלכם – דבר ראשון הוא רוצה לדעת לאן הוא הגיע. למי המקום הזה שייך?

הדרך לענות על השאלה הזו היא ברורה – פשוט שימו לוגו / את השם שלכם, במקום ברור ובולט.

בינגו. סיימנו. זה היה קל. קדימה לשאלות הקשות יותר.

מה אתם עושים?

פעם, לפני שאנחנו נולדנו, אולי בעידן של הסבתות שלנו, היה מספיק להגיד דברים כמו: ״אנחנו מייצרים מכונות כביסה!״ או ״אנחנו מוכרים נעלים!״. היום העניינים קצת מסובכים יותר.

גם אם אתם מוכרים נעלים, זה כבר לא מספיק להגיד את זה כי יש עוד אלף חברות שמייצרות נעלים ואתם צריכים למצוא דרך לתקשר את הדבר המיוחד שאתם עושים ואף אחד אחר לא עושה. נגיד Nike אומרים שמה שהם עושים זה ״מביאים השראה וחדשנות לכל אתלט בעולם״.

הסיבה השניה שזה לא פשוט, היא שיכול להיות שמה שהחברה או הלקוח שלכם עושה הוא לא כל כך פשוט כמו למכור נעליים. יכול להיות שמדובר בפלטפורמת B2B שמספקת כל מיני שירותים מורכבים ואלוהים יודע איך אפשר להסביר בקלות ובפשטות מה הם עושים.

זו הסיבה שכדי להגדיר את ה-Mission Statement (שזה בתכלס ״מה אתם עושים?״), חברות משקיעות המון זמן, אנרגיה ומשאבים כדי לנסות ולמצוא את המילים המדוייקות והיחודיות שלהן שיספרו את הסיפור שלהן מהר ובבירור.

אחד החלקים הכי מאתגרים (אבל גם כייפים) בכל תהליך מיתוג הוא הסדנא שבא יושב צוות הקראייטיב עם צוות הלקוח ועושים בריינסטורם כדי למצוא את המילים האלו ולהגדיר את משימת החברה. בחיים לא ראיתי את זה קורה בקלות, זה תמיד תהליך שצריך להזיע בו – וגם אז, אין ערובה שתמצאו משהו פשוט וברור.

התפקיד שלנו כמעצבים בסיפור הזה הוא לנסות ולתמצת רעיונות מורכבים ומופשטים לכמה מילים.

למה זה מעניין אותי?

חשבתם שהשאלה הקודמת הייתה המסובכת?

עכשיו הגעתם לשלב הבאמת מתקדם.

רוב האנשים בעולם חושבים רק על עצמם. אני אני אני.

הבעיה היא שגם רוב החברות והלקוחות חושבים רק על עצמם ובונים את האתר שלכם, כאילו הם אלו שעומדים להכנס אליו. הם לא טורחים לחשוב על הלקוחות והמשתמשים שלהם. מה חשוב ומעניין אותם.

והתוצאה היא שבן אדם נכנס לאתר – אף אחד שם לא מדבר אליו, או אומר משהו שחשוב לו ולחיים שלו, והוא עוזב באכזבה.

האתגר הגדול ביותר בעיצוב אתר הוא לנסות ולדמיין את הלקוח שלכם נכנס לאתר, מבין לאן הוא הגיע ומה עושים שם, ואז שואל את עצמו: what's in it for me?

יש כל מיני דרכים לענות על השאלה הזו:

  1. לגרום לבן אדם להרגיש טוב עם עצמו

  2. להצחיק או לרגש אותו

  3. לתת לו איזשהו ערך מוחשי כגון הנחה או מתנה

  4. להבהיר לו שיש פה ערך שהוא יכול להרוויח ממנו

זו בדרך כלל השאלה שרוב האתרים בכלל לא טורחים לנסות ולענות עליה, בין שהם לא חושבים על זה, או שפשוט הם לא הצליחו למצוא תשובה טובה ולהביא מספיק ערך.

רוצים לראות דוגמאות רעות וטובות?

תראו את המצגת -

אתם עדיין פה? אין כמוכם. אתם באמת ב-1% של החמודים בעולם.