135-free-meal

הפסדתי 325,000 שקל, לפי חישוב גס שעשיתי עכשיו.
אם רק לא הייתי עושה כל כך הרבה עבודה בחינם לארוך השנים, מי יודע, אולי כבר הייתה לי דירה בתל-אביב היום. חשבתי שזה יהיה לי טוב לקריירה, יפתח לי הזדמנויות, יעזור לחברים, למשפחה, יעזור לעשות שינוי פוליטי. כמעט כל אחד שבא אלי עם הסיפור שלו הצליח לשכנע אותי למה אני צריך לעזור לו בחינם. והסכמתי, אחרי הכל אני בחור נחמד ולא אוהב לאכזב אנשים.

רוצים לדעת מה החלק הכי מבאס בסיפור הזה? כי זה לא הכסף.
כמה מהעבודות האלה עדיין מעטרות קירות, מודפסות על ניירות או נמצאות ברשת?
אפס.

ואתם יודעים למה?
כי אנשים לא מעריכים דברים שהם מקבלים בחינם.

הנה סיפור מעניין ששמעתי השבוע:
אירגון ללא רווח תרם במשך שנים ציוד חקלאי לכפרים עניים באפריקה, רק כדי לגלות אחרי שנה כשהם חזרו לכפר שהציוד זרוק ללא שימוש, או שפירקו אותו כדי למכור את החלקים. ארגון שני הגיע, אבל לא נתן את הציוד בחינם. הוא הסביר לחקלאים כמה כסף הם יוכלו לעשות לעצמם בעזרת הכלי הזה ואז הציעו להם אותו למכירה. החקלאים התאמצו, חסכו כסף, עבדו ביחד וקנו לעצמם את הציוד.

נחשו מה קרה אחרי שנה בכפר הזה?
נכון. החקלאים השתמשו בציוד בטירוף, התחילו להרוויח כסף, סיפור לכל החברים שלהם, והם בתורם גם חסכו והתאמצו לקנות את הכלי שיכול לשנות להם את החיים.

אומרים שאין דבר כזה ארוחות חינם, אבל מה שלא אומרים לנו הוא שאם היו ארוחות כאלה, היינו זורקים אותן והולכים למקדונלדס.

הלקוחות שלכם לא מעריכים אתכם

אם מישהו מבקש מכם לעבוד בחינם, סימן שהוא לא מעריך את מה שאתם עושים.

יכול להיות שבאמת אין ללקוח שלכם כסף, אבל איך זה קשור אליכם? אתם רואים את הלקוח שלכם הולך למסעדה כשאין לו כסף?

כבר שמעתי את כל ההבטחות, ואת כל ההצעות: תהיה עוד הרבה עבודה אחר כך, זה יפתח לך דלתות, זה אחלה ניסיון וכמובן: אין לנו כסף אבל ניתן לך אחוזים.

לעבוד תמורת אחוזים זה מקרה קצת טריקי, כי בתחום הסטארטאפים פיצוי באחוזים הוא דרך די סטנדרטית לייצר מחוייבות של העובד לאורך זמן. אבל שימו לב – אחוזים בחברה הם תוספת לשכר, ולא מחליפים את השכר. היחידים שעובדים תמורת אחוזים בלבד הם השותפים שמקימים את החברה, אז האם הלקוח שלכם מציע לכם להיות שותף שווה בהנהלת החברה? סביר להניח שלא.

בלי קשר להבטחות הללו שלעולם לא מתקיימות, הבעיה היא אחרת: אני מאמין שאי אפשר לעשות עבודת עיצוב טובה ללא מחוייבות רצינית ושותפות מלאה של הלקוח בתהליך. הדרך היחידה לגרום ללקוח להבין את חשיבות העיצוב בפרוייקט ולגרום לו להשקיע ולהיות מחוייב לתהליך היא על ידי תשלום עבור הפרוייקט. וככל שהוא ישלם יותר, ככה הוא יתייחס לפרוייקט יותר ברצינות.

כשמישהו רושם צ׳ק על 50,000 שקל, הוא לא לוקח את הסיכון שהפרוייקט הזה לא יצליח. הוא יעשה כל מה שצריך כדי שהוא יקרה על הצד הטוב ביותר.

כשמישהו רושם צ׳ק על 3,000 שקל, אז במקרה הגרוע ביותר, אם העבודה לא תהיה לטעמו, הוא ילך למישהו אחר.

התנדבויות

במהלך השנים עשיתי די הרבה עבודה בהתנדבות, בדרך כלל בנושאים שקשורים לפוליטיקה וכאלה.

לעבוד בהתנדבות זה נחמד – קודם כל אתה עובד על פרוייקט שאתה מאמין בו, ואתה חושב שיש סיכוי שייצר שינוי חיובי בעולם. דבר שני, כשאתה מתנדב אתה מאמין שהיות ואתה לא מקבל כסף, לפחות חופש קראייטיב יהיה לך.

האמת היא ששתי הנקודות האלה מוטלות בספק.

החוויה האישית שלי היא שכשאתה מתנדב הזמן שלך מושקע בערך ככה: 90% בזבוז זמן. 10% עבודה.

רוב האנשים שבאים להתנדב רוצים גם ליהנות בזמן הזה, אף אחד לא רוצה להתנדב בשביל לסבול, ולכן הרבה מהזמן ההתנדבותי מושקע בשיחות נחמדות עם אנשים, ולעיתים קרובות גם בשתיית בירה ואכילת פיצות.

נחשו למה זה קורה?
נכון. כשאף אחד לא משלם על הזמן שלכם, לאף אחד לא חשוב שהזמן הזה ינוצל כמו שצריך.

שלא תבינו לא נכון, אני לא נגד להתנדב. ואני עדיין עושה את זה מדי פעם, כי אני אוהב לפגוש אנשים, לשתות בירה ולאכול פיצות. אבל כבר מזמן הבנתי שאת העולם לא משנים בהאקתונים בסופ״ש או בתנדבות אחרי העבודה.

את העולם משנים בזמן העבודה, ובדרך כלל גם מקבלים משכורת כדי לעשות את זה.

משפחה וחברים

כבר כתבתי פה בעבר על התחושות שלי לגבי עבודה עם משפחה וחברים, ואחד הדברים שכתבתי הוא שעדיף לעבוד בחינם כדי להימנע מאי נעימויות.

אין סתירה בין המחשבה שלי שעבודה בחינם היא משהו שלא מעריכים והעובדה שאני בוחר לעבוד בחינם עם משפחה וחברים (כשאני לא מצליח להימנע מזה). העובדה היא שהמשפחה והחברים שלך לעולם לא יעריכו את העבודה שלך כמו לקוח משלם. זו האמת.

הם יגידו לך: ״תודה רן! עבודה נהדרת! אנחנו ממש מעריכים את זה״. אבל אל תאמינו להם. הרי גם אתם אמרתם להם: ״אנחנו ממש מעריכים את זה!״ על המתנה שהם הביאו לכם לפסח, ואתם לא באמת התכוונתם לזה נכון?

אנחנו יצורים שיטחיים: אכפת לנו רק ממה שעולה לנו הרבה כסף. ואתם רוצים שללקוחות שלכם יהיה אכפת מכם, ומהעבודה שאתם עושים. אז תתחילו לגבות עליה הרבה כסף.