111-startups

כשקיבלתי את הצעת העבודה הראשונה מסטארטאפ, האינטואיציה שלי הייתה להגיד לא. ההצעה הייתה טובה: חברה מצליחה, יותר כסף משחשבתי שמעצב יכול להרוויח אי פעם ומשימת עיצוב מעניינת. עדיין, היו לי יותר מדי חששות: אני אהיה המעצב היחיד, מוקף בטכנולוגים סופר חכמים יוצאי 8200 (בעגה המקצועית ״גיקים״), לא יהיו יותר בדיחות על פונטים בארוחת הצהריים, לא יהיה עם מי להקפיץ רעיונות במהלך היום, אני אעצב רק לסמארטפונים וכבר לא אעשה פוסטרים, לוגואים ושאר עיצובים שאני אוהב לעשות ואני מפחד שאני אשתעמם די מהר.

למרות כל החששות, עומר (המנכ״ל של Any.do) הוא איש מכירות משכנע למדי ועשה לי את הגרסא שלו לנאום סטיב ג׳ובס: ״האם אתה רוצה רק להמשיך לייעץ לחברות מבחוץ כל החיים או שאתה רוצה לקחת אחריות על העיצוב שלך ולהיות חלק מהצוות״. לקחתי את העבודה וזו אכן הייתה חוויה מדהימה ומשנת חיים. היום אני חושב שלעבוד עם סטארטאפים זה אחד הדברים המרתקים ביותר שמעצב יכול לעשות והמקום שהיכולות שלו וההשפעה שלו באות לידי ביטוי באופן החזק ביותר. בנוסף זה כנראה הסקטור שמשלם הכי טוב למעצבים, והסקטור שיש בו כרגע הכי הרבה דרישה למעצבים.

הביקוש הגבוהה למעצבים בשוק הסטארטאפים לעומת חוסר ההיצע ממשיך להפתיע אותי. בכל שנה ממשיכים לצאת מבתי הספר לעיצוב מאות מעצבים חדשים, הרבה מהם וגם מהחברים שלהם שכבר נמצאים בשוק העבודה מאד היו רוצה לעבוד עם סטארטאפים (בעיקר כי הם שמעו שמשלמים שם טוב) ועדיין – רובם לא מגוייסים לסטארטאפים. במקביל עשרות סטארטאפים ממשיכים לחפש בנרות מעצבים ״טובים״ ואלו שנמצאים כרגע בשוק לא עונים על הצרכים שלהם.

בפוסט הזה אני רוצה להציג את היכולות הדרושות ממעצבים שרוצים לעבוד עם סטארטאפים במטרה לעזור למעצבים לפתח את אותם כלים ולאפשר לעצמם עבודה בשוק המגניב הזה.

להבין בטכנולוגיה ולדעת איך לעבוד עם אנשי טכנולוגיה

הבנה בטכנולוגיה מתחלקת לשניים. הראשון הוא החלק המעשי: איך מעצבים לאייפון, אנדרואיד או לווב, איך מייצאים קבצים ושאר דברים טכניים שצריך ללמוד בדיוק כמו שלמדנו איך סוגרים פי.די.אף לדפוס. זה לא קשה במיוחד ואפשר ללמוד את זה בקלות.

הדבר השני הוא איך הטכנולוגיה עובדת ואיך לעבוד עם אנשי טכנולוגיה: ישנו הדיון הישן נושן האם מעצבים צריכים לדעת לתכנת או לא. הגישה שלי היא שהם לא צריכים לדעת, אבל זה מאד עוזר. אני למדתי לאורך השנים איך לתכנת לפלאש, וגם קצת HTML/CSS ולמרות שלא הייתי צריך להשתמש בזה בפועל בעבודה שלי, הידע לגבי איך קוד עובד, איך ״יעיל״ יותר לעצב דברים ואיך להבין את הצרכים של המפתחים עזרו לי מאד. לאורך התקופה שעבדתי ב-Any.do החלטתי גם ללמוד Objective C (שפת הפיתוח של אייפון) בכדי לפתח אפליקציה בעצמי, ולאחר שסיימתי ללמוד, העבודה שלי מול המפתחים השתפרה עוד יותר: ידעתי פחות או יותר איך ליישם דברים בעצמי כך שלא יכולו למרוח אותי עם ״זה נורא מסובך לעשות״ ולפעמים אפילו נתתי למפתחים רעיונות איך לפתור בעיות בצורה שהם לא חשבו עליה.

רוצים לשפר את הסיכויים שלכם להתקבל לעבודה טכנולוגית? קחו קורס או תלמדו לבד איך לתכנת. גם אם לא תשתמשו בזה, זה יהיה ייתרון תחרותי משמעותי, ואף אחד עוד לא מת מעוד קצת ידע.

לעבוד מהר

רוב האנשים חושבים שלעבוד מהר זה אומר שנים של ניסיון והכרה של כל הקיצורים. זה נכון, אבל זה לא הדבר המשמעותי שעושה את העבודה שלנו מהירה יותר. הדבר שבאמת לוקח לנו המון זמן הוא לקבל החלטות. אנחנו מגדילים, ואז מקטינים, ואז מגדילים שוב. ואז מתלבטים. ואז מתייעצים. ואז מנסים בכחול, ואז בשחור, ואז בירוק. ואז מחליטים שהגודל לא טוב. אז אנחנו מקטינים שוב.

הבנתם אותי. זה חלק מהתהליך שלנו. אבל מעצבים שיודעים לקבל החלטות מהר, במקום להתלבט במשך שעות ארוכות יכולים לעשות את העבודה הרבה יותר מהר.

האם זה בא על חשבון איכות? אני מקווה שלא, אבל כך או כך, סטארטאפים אלו ארגונים שחיים על זמן שאול (כלומר על כסף של אנשים אחרים שעומד להגמר עוד רגע) ואם לא תתקדמו ותשיקו את המוצר כמה שיותר מהר, ייגמר הכסף ואתם תמשיכו להתלבט אם הכפתור גדול או קטן מדי.

להבין ב״פרודקט״

ככה קוראים לזה בעולם הסטארטאפים. פודקט בעברית זה מוצר, ומה שזה אומר להבין במוצר זה להבין את חווית המשתמש כשהוא משתמש במוצר. מה שזה אומר להבין בחויית משתמש זה בתכלס לנסות ולחשוב דרך העיניים של המשתמש. אפשר ורצוי ללמוד גם את זה, אבל בתור התחלה כל מה שצריך זה קצת שכר ישר (מה שנקרא קומון סנס) ואמפתיה למשתמשים: לנסות לדמיין איך מרגיש מישהו אחר שעושה את הפעולה הזו.

הנקודה החשובה היא זו: בניגוד למעצבים גרפיים שמקבלים איזה שהוא איפיון או סקיצה ותפקידם היא לעשות אותה יפה וסקסית יותר, כשאתם עובדים בסטארטאפ מצופה ממכם שתגידו: ״אני לא עושה את הדבר הזה, כי זה לא נכון ונורא מבלבל. בואו ננסה משהו אחר״ ואז שתציעו פתרון משלכם. הבנה ב״פרודקט״ צריכה להתרגם לאינפוטים שלכם לגבי המוצר ואיך הוא צריך לעבוד (חוץ מאיך שהוא נראה).

אם אתם מחפשים מקום שבו יגידו לכם בדיוק מה לעשות ואתם תהיו הביצועיסטים, אז סטארטאפים זה לא המקום הנכון בשבילכם. אם אתם רוצים לעבוד שם אתם צריכים לפתח את היכולת לעמוד על שלכם ולהילחם על זכותו של המשתמש לקבל מוצר טוב.

להבין בסטארטאפים

כמו בכל דבר, ניסיון הוא דבר חשוב ורצוי, אבל גם אם אין לכם אותו אתם יכולים להתחיל וללמוד לבד. בסטארטאפים אתם תחשפו לשיחות בנוגע להרבה דברים שמעצב רגיל לא קשור אליהם: איך משווקים את המוצר, איך גורמים לו להיות ויראלי, איך מגייסים כסף, מה גרם לסטארטאפים אחרים להצליח ועוד המון מילים ומושגים חדשים שצריכים להכיר. למען האמת מצופה מכם שתהיו טיפה סטארטאפיסטים בעצמכם.

גם כאן – יש היום מלא מלא תכנים סופר טובים באינטרנט וממולץ להתחיל ללמוד אם זה עולם שאתם רוצים להכנס אליו.

הנה כמה לינקים ובלוגים ששווה להתחיל לקרוא:

http://www.nirandfar.com/

http://www.startupmoon.com/

http://littlebigdetails.com/

http://whitneyhess.com/

http://insideintercom.io/

http://www.paulgraham.com/articles.html

http://blakemasters.com/peter-thiels-cs183-startup