מסתבר שכל מה שמספרים לנו הוא שקר. שקר שמטרתו לשמר את הסדר הקיים. שקר שמטרתו לשמר את מבני הכוח הקיימים. לא, אני לא מדבר שקרים אפלים סטייל מפלגת "ארץ חדשה", אני מדבר על מיתוסים ועל "סדר מדומיין".

התחלתי לא מזמן לקרוא את "קיצור תולדות האנושות", ספר שכולם סביבי מדברים עליו כבר די הרבה זמן, והגעתי לפרק שבו הררי מסביר שכדי שהמין האנושי יצליח לקיים חברה מסודרת על קבוצה מספיק גדולה של אנשים להאמין באותו המיתוס (לדוגמא דת או קפיטליזם, או ציונות). אין חשיבות אם המיתוסים האלה "אמיתיים", הרי יהדות לא יותר אמיתית מנצרות, מה שחשוב הוא שאנשים יאמינו במיתוס כדי שיתקיים "סדר מדומיין".

הסיבה שאני מספר לכם את הסיפור הזה, היא שהשבוע בן שלח לי לינק לאתר שגרם לי לחשוב שכל מה שלימדו אותי על מיתוג הוא בעצם מיתוס, “סדר מדומיין" שמטרתו לשרת בעיקר את מי שמתפרנס ממכירת מיתוג, אבל בינו לבין ה"אמת" אין הרבה.

מיתוג מדומיין

בן שלח לי לינק לאתר של המותג "הייסאן", הנה כמה תמונות (או שתראו הכל באתר עצמו)

אין ספק שהייסאן הוא מותג מגניב. צעיר, צבעוני, טרנדי, איכותי. אבל מה זה? האם זה ערוץ טלויזיה? האם זה מותג אופנה? סטארטאפ טכנולוגי? לא. יותר נכון אולי. הייסאן יכול להיות מה שאתם רוצים – כי המותג עומד למכירה. אם יש לכם 18,000 דולר.

עכשיו מה מצחיק פה? עד היום תמיד סיפרו לי שמותג טוב מצריך המון עבודה: יש עבודה על אסטרטגיה מותגית, ראיונות, סדנאות, חשיבה, ערכים, תהליך ארוך וקשה, יש סקיצות, יש השפה הגרפית חייבת להיות "מוצדקת", מיתוג ועיצוב הוא לא סתם קישוט ולכן כל צבע, כל צורה צריכה להיות מוצדקת ומתאימה לחברה אותה היא מייצגת. תהליך כזה הוא ארוך, מייגע וכמובן יקר. אבל, ככה ספרו לי, עושים מיתוג. זו ה"אמת”.

והנה מגיע לו המעצב של הייסאן, בן פיראט, בן 30 מבוסטון ואומר: על הזין שלי. הנה מיתוג – רוצים, קחו. ואתם יודעים מה הדבר המצחיק? מי שיקנה את המותג הזה עשה עסקה טובה. כי זה מותג מגניב ולא משנה מה הוא מוכר – כנראה שהמותג הזה יעזור לו למכור את זה.

זה בסדר להיות טרנדי

אני בטוח שיהיו מתנגדים לרעיון הזה. הם יגידו, ככה לא עושים מיתוג. הם יגידו המותג לא יהיה "על-זמני", הוא סתם טרנדי.

מעצבים מתים על המושג "על-זמני", זו ההגדרה שלנו לעיצוב מוצלח: עיצוב שמבטא "אמת פנימית" ולא נעשה סתם מתוך טרנדיים. והוא יכול לעמוד בשינויי האופנה ולהיות רלוונטי גם עוד 20 שנה.

למעצבים האלה אני רוצה להגיד: זה בסדר להיות טרנדי. זה בסדר להיות אופנתי. זה בסדר להיות רלוונטי לתקופה. אין דבר כזה על זמני.

הנה כמה דוגמאות ממותגים מעולים, שגם הם מתנהגים לפי רוח התקופה, מה שנקרא לפני/אחרי:

כל מותג חייב להיות רלוונטי לתקופה. הוא חייב להשתנות, הוא חייב לגדול, הוא חייב לתקשר עם האנשים בשפה חדשה ומעניינת. טרנדי לא חייב להיות מילה גסה. אפשר במקומה להשתמש במילה גמיש/זריז/קל תנועה (Agile).

זה לא קל להשתחרר מהמיתוסים עליהם גדלנו, בין שהמיתוס הוא איך עושים מיתוג או דת, אבל אם מצליחים לרגע להרים את הראש לראות שמיתוס הוא רק מיתוס, מגלים שיש עוד הרבה דרכים חדשות ומעניינות לעשות דברים.