תשמעו איך בטעות הרסתי לדודה שלי את העסק שלה.

לפני בערך 6 שנים, דודה שלי פתחה עסק וביקשה ממני טובה – לעזור לה עם "מיתוג". אני שם את המילה מיתוג בגרשיים, בגלל שלפני 6 שנים, בדיוק לפני שהתחלתי את לימודי העיצוב, לא הבנתי דבר ולא חצי דבר במיתוג. אבל הייתי על תקן האחיין הגראפיקאי, ולכן נקראתי לדגל.

עשיתי עבודה גרועה. את האמת, אני מתבייש בה ולכן לא אשים אותה כאן. הסיבה שהעבודה הייתה גרועה הייתה תוצאה של שני דברים: 1. לא הבנתי הרבה במיתוג. 2. לא ידעתי להתמודד עם "לקוחות" ולכן כשדודתי ביקשה ממני דברים שחשבתי שהיו לא נכונים, נאנחתי בשקט ועשיתי מה שביקשה – אחרי הכל אני עושה טובה למשפחה, אז למה לריב?

התוצאה לא איחרה: העסק לא צלח. למרות שהרעיון היה חמוד, והיה מודל שעבד בחו"ל בהצלחה, משום מה העסק לא התרומם בארץ ואחרי תקופה הוא נסגר. עכשיו אתם יכולים להגיד: “הרבה דברים מובילים להצלחת או כישלון עסק. אל תאכל את הלב רן, זה לא אשמתך". אבל זה לא נכון.

סת' גודין כתב לאחרונה בפוסט: “אם אתה לא מביא ערך, זה ממש כאילו אתה מוריד ערך, כי במקומך יכל לשבת מישהו שמביא ערך". אני מדמיין שאם במקומי, דודתי הייתה הולכת למשרד מיתוג מעולה, המשרד היה מביא לה פי 1000 ערך ממני – מעצב את החוויה, משווק אותו בצורה מקורית ומוצלחת ויתכן שהמצב היה שונה לחלוטין.

הבעיה של דודתי, ושל כל עסק חדש ומתחיל, הייתה כמובן: המחסור בתקציב.
אז נשאלת השאלה: איך מייצרים מותג ועיצוב טוב כשאין כסף והעסק רק בתחילת דרכו?

מה יותר חשוב – האוכל או העיצוב?

שמעתם פעם על מסעדה שהוקמה עם שף זול וגרוע (עד שהמסעדה תהיה ריווחית ואז נחליף לשף טוב ויקר)? שמעתם פעם על סטארטאפ טכנולוגי שהוקם אבל העדיף במקום מפתחים יוצאי 8200 (יקרים) פשוט לעשות oursourcing ולפתח את המוצר בהודו?

הסיבה שלא שמעתם על זה היא כי זו החלטה גרועה. זו החלטה גרועה להגיד "אייצר מוצר גרוע, אבל כשיהיה לי כסף, אשפר אותו". הסיבה היא פשוטה: לא יהיה אחר כך, ולא יהיה כסף, כי מוצרים, גם אם עומד מאחוריהם רעיון טוב, אם הם מבוצעים בצורה גרועה לא מצליחים.

יזמים בעידן הנוכחי, לא משנה באיזה תחום, נאצלים להתמודד היום עם מציאות בה רוב האנשים כבר חוו חוויות מעולות. הם משתמשים באפליקציות שמעוצבות טוב, הם אכלו במסעדות מעולות, ובעצם בכל תחום אנשים עוגנו פסיכולוגית להשוות את החוויה החדשה שאתם מציעים להם, עם חוויות שהם כבר מכירים. אם החוויה החדשה לא עומדת בסטנדרט – אתם מיד נחשבים לגרועים.

אם כך, השאלה "מה יותר חשוב – האוכל או העיצוב" היא בעצם לא כל כך רלוונטית. מה שאנשים קונים היום הוא חוויות. החוויה במסעדה מורכבת מהאוכל, אבל גם מהאדריכלות, מהמוזיקה, מהמלצרים ומהתפריט. מספיק שאחד יהיה גרוע בשביל למנוע ממני הנאה. הדבר נכון גם לתחום האון-ליין: יכול להיות שהמוצר שלכם נראה מגניב אבל אם חווית הקניה הייתה מבלבלת ומרגישה לא בטוחה – אין סיכוי שאקנה.

אז איפה אפשר למצוא מעצב זול? 

התשובה היא – בכל מקום: באינרטנט באתרים של מכרזים, אצל בני משפחה לא מנוסים, אפשר לבקש טובות מחברים, אפשר לפתות סטודנטים חסרי ניסיון או סתם אנשים שהם זולים כי כנראה אין להם הרבה עבודה. אבל כמו בכל דבר חשוב לזכור: אתה מקבל מה שאתה משלם עליו. וגם: אין ארוחות חינם. (שניהם נשמעים טוב יותר באנגלית).

מחיר הוא כמובן לא אינדיקציה לכישרון או יכולת, יש אנשים שסתם לוקחים הרבה כסף. מצד שני, מחיר זול כן מעיד על משהו: חוסר בלקוחות, בניסיון קראיטיבי או ניסיון עסקי. ואם הבן אדם לא מבין איך לנהל את העסק של עצמו, איך הוא יעזור ללקוח שלו לקדם את העסק שלו?

אם כך, נשאלת השאלה הבאמת חשובה אם אתם רוצים בהצלחת העסק: איפה אני מוצא מעצב טוב (גם אם הוא יקר)?

תתפלאו או לא, אנשים שואלים אותי את השאלה הזו די הרבה, ורוב הפעמים, אני לא יודע איך לעזור להם. זה לא שאני לא מכיר מעצבים מוכשרים – ההפך הוא הנכון. אבל מסתבר שהמעצבים המוכשרים כמעט תמיד ידיהם מלאות ולא יכולים לעזור.

ההרגשה שלי היא שיש כרגע מלחמה גדולה מאד על כישרון עיצובי. עד לאחרונה המלחמה הזו הייתה רק בין משרדי העיצוב / פרסום וסטודיואים למינהם שרבו על המעצבים הטובים בינהם, אבל עכשיו כאשר חשיבות העיצוב חילחלה גם לתחום ההיי-טק, מתחרה שיש לו הרבה יותר כסף, המלחמה הפכה קשה יותר.

אסכם בפניה לשלושת הגורמים המעורבים:

לקוחות/יזמים: לצערכם ולשמחת העולם, אין לכם כל כך ברירה אלה להעלות את הרף כמו כולם. לחסוך בעיצוב זו פגיעה משמעותית במוצר שלכם, אז בהצלחה לכם במלחמה על כשרונות העיצוב.

משרדי מיתוג/סטודיואים: הימים שבהם השגתם כשרונות עיצוב צעירים בזול עומדים לחלוף מן העולם במהירות גדולה משהייתם רוצים, לכן תתחילו לחשוב למה כדאי למעצבים להשאר לעבוד אצלכם.

מעצבים: זה הזמן למנף את עצמכם. יש מחסור מטורף במעצבים מעולים, ולכן אם אתם מעצבים שחושבים שאתם טובים, אבל לא מקבלים 10 הצעות עבודה בחודש – אולי כדאי לעשות איזה בדיקת מציאות ולראות האם אתם באמת טובים כמו שאתם חושבים. מה שכן, קל היום מתמיד ללמוד, להשתפר ולהפוך למעצב המעולה שאתם רוצים להיות. אז חלאס עצלנות.