אחד הדברים שבאמת הכי מדהימים אותי זה אי-מייל. אתם אולי צוחקים כי אתם לוקחים את זה כמובן מאליו, אבל העובדה שלכמעט כל בן אדם בעולם יש כתוברת פרטית, ואפשר די בקלות לכתוב לו מייל היא מדהימה.

העובדה העוד יותר מדהימה היא, שאם תכתבו למישהו מייל, סבירות גבוהה שהוא יענה לכם. כשחיפשתי התמחות בחו"ל, שלחתי המון מיילים. שלחתי גם למשרדים וסטודיואים מאד מפורסמים ולאנשים שתמיד קראתי עליהם במגזיני עיצוב ובלוגים. למרבה הפתעתי: כמעט כולם ענו לי והם היו ממש נחמדים. הנגישות הזו היא חוויה אדירה.

לכן סופר חשוב לי לענות למיילים שאנשים כותבים לי או לשאלות ששואלים אותי מדי פעם. חשבתי שהשאלות ותשובות יכולות לעניין גם את שאר הקוראים, אז היום אני מפרסם אותם כפוסט.

עמרי שואל אותי: אני רוצה להכנס לעולם המיתוג, האם יש לימודים אקדמאים שמלמדים את התחום הזה? והאם כדאי ללכת ללמוד בחו"ל?

עולם המיתוג (לצורך העניין גם עולם הפרסום) מתחלק לשתי מחלקות עיקריות: מחלקת האסטרטגריה ומחלקת הקראייטיב. ותפקיד וגם הדרך לכל אחת מהן היא שונה.

מחלקת האסטרטגיה כשמה כן היא, מטרתה לגבש את האסטרטגיה של המותג. לעובדים במחלקת האסטרטגיה קוראים "פלנרים". האסטרטגיה כוללת את גיבוש החזון, המשמעות, הסיפור, הבידול והערכים של המותג. תהליך העבודה של מחלקת האסטרטגיה כולל בדרך כלל מחקרי שוק, ראיונות עם הנהלת החברה והלקוחות כדי לנסות ולזקק את ה"אמת" של אותה חברה. גם כאן נדרשת חשיבה יצירתית איך לספר את סיפור המותג באופן חדש ומפתיע.

אין באמת תואר אקדמאי ב"אסטרטגיה", ולכן אנשי אסטרטגיה יכולים להגיע מכל מני כיוונים: פילוסופיה, מדעי החברה, מנהל עסקים או תקשורת. רוב המשרדים כן רוצים לראות שיש לך תואר, אבל זה בעיקר כדי להוכיח רצינות, ואין לתואר קשר ישיר לעבודה עצמה.

מחלקת הקראייטיב, מטרתה להביא לחיים את האסטרטגיה של המותג. זה נעשה בשני צירים: הציר החזותי (איך דברים נראים), והצד המילוי (איך המותג מדבר), ולכן שני התפקידים במחלקת הקראייטיב הם מעצב וקופירייטיר.

למעצב יש דווקא מסלול אקדמאי מומלץ: לימודי עיצוב במוסד "מוכר" (זה בדרך כלל אומר בצלאל, שנקר, חולון או ויצו), אלה לימודים 4 שנים, מחייבים ואינטנסיביים. זה מה שאני עשיתי.

קופירייטר זה מקצוע קצת יותר גמיש, אבל גם בו מומלץ לעשות קורס באחד מהמקומות המוכרים (אני מודה שאני לא יודע מה נחשב "מוכר" בתחום הקופי, רק תרצה גרנות עולה לי לראש).

לגבי האם ללכת ללמוד בחו"ל: זה תמיד היה החלום שלי, אבל בשבילי זה לא יצא לפועל בסופו של דבר. אם הייתי לי האפשרות הייתי עושה את זה, אבל לווא דווקא כי הלימודים איכותיים יותר אלה בעיקר בשביל החוויה של ללמוד בחו"ל. אני לא חושב שבארץ יש יתרון למי שיש לו תואר מחו"ל, אני כן מאמין שבחו"ל יש חסרון למי שיש לו תואר מהארץ. אבל אולי אני טועה.

אם לא בא לכם בטוב לימודים אקדמאים אפשר גם סתם להתחיל לעשון ולשתות ויסקי. זה עבד לדון דרייפר.

אדם שואל: איך מפרסמים סטודיו קטן וחדש לעיצוב גרפי? האם מקימים אתר ומקדמים אותו? האם עמוד פייסבוק זה מספיק?

התשובה היא קלה וקשה גם יחד: כמו שמפרסמים כל דבר אחר.

להלן האתגרים: גם אם תקים אתר, יהיה לך מאד מאד קשה לקדם אותו בגוגל, כי אתה מתחרה בסטודיואים גדולים ששופכים הרבה כסף כדי להיות ראשונים בתוצאות החיפוש. בתור סטודיו קטן אין לך את המשאבים כדי לנצח בתחרות הזו.

עמוד פייסבוק הוא אופציה קלה וזולה, אבל הבעיה היא שאנשים לא מחפשים בפייסבוק. אתה יכול "לדחוף" להם את הסטודיו, אבל כשהם יחפשו אחד, הם כנראה ילכו לגוגל לחפש.

אז מה עושים: הדבר הראשון שאני הייתי עושה הוא לנסות ולגבש קהל יעד ברור. הטעות הראשונה שהרבה עסקים עושים היא להגיד "קהל היעד שלי הוא כולם". אין דבר כזה.

אם נסתכל על לקוחות פוטנציאלים לסטודיו עיצוב גרפי, אז לקוח יכול להיות: בנק ענק, מסעדה קטנה, להקת פאנק או מוזיאון אמנות.

אם ניהיה כנים עם עצמנו נבין שאנחנו לא באמת יכולים או רוצים לתת שירות לכולם. אז הדבר הראשון הוא לעצור ולחשוב: מי הלקוחות שאני רוצה, למי אני יכול לתת את השירות הכי טוב.

ברגע שהגדרתם טוב טוב את קהל היעד שלכם (ועדיף שהוא יהיה קהל מצומצם וברור), החיים שלכם הרבה יותר קלים.

אני רוצה להביא כדוגמא מעולה את אלף-אלף-אלף. החברה האלה הקימו סטודיו שעושה פונטים. אין כמעט עסק פחות רווחי מזה בעולם. קהל היעד שלהם הוא סופר מצומצם: מעצבים גרפיים. אבל היות והם מכירים את הקהל שלהם מעולה הם עושים פעילויות מדהימות גם בפייסבוק גם באינסטגרם וגם בחיים האמיתיים כך שאני לא חושב שיש היום מעצב בארץ שלא יודע מי הם. זה שיווק מעולה, דל תקציב.

ואם הכל נכשל, אתם תמיד יכולים לפרסם על ציצים. זה תמיד עובד.

הרבה מכם שואלים: כמה משלמים על פרוייקט כזה או אחר

טוב, זו שאלה שתמיד מצחיקה אותי. כמה משלמים על מיתוג/אתר/כרטיס ביקור/עיצוב ממשק. הסיבה שזה מצחיק אותי היא כי התשובה היא: זה תלוי בהמון דברים.

אתר של להקה לעומת אתר של בנק זה כמו ההבדל בין צריף בדרום תל אביב לעומת דירת פנטאהוז של גינדי. אז כמה עולה דירה? זה תלוי בדירה.

אבל כמו שאין שני פרוייקטים דומים, גם אין שני מעצבים דומים. הספר שלי לוקח 45 שקל לתספורת, אבל לידו לוקחים 70 שקל. אז כמה עולה תספורת? זה תלוי מי הספר.

בקיצור, אין מחיר מחירון לעיצוב. אם אתה מעצב אתה צריך להחליט בעצמך כמה כסף שווה לך הפרוייקט הזה, ואם אתה לקוח אתה צריך לקבל כמה הצעות, וללכת עם המעצב שמרגיש לך הכי טוב (ושאתה יכול להרשות לעצמך).

אל תתביישו להמשיך ולשלוח שאלות, וגם להיות חברים טובים ולשתף את הפוסט.