זהירות! משפט פתיחה קלישאתי: ראש השנה זה תמיד זמן טוב לקחת החלטות לגבי השנה החדשה. האמת היא שאני בן אדם שלא משנה איפה אנחנו נמצאים בלוח השנה, תמיד עסוק במה אני רוצה לעשות השנה, אבל ננצל את ערב החג כדי לחלוק איתכם מה בא לי לעשות השנה.

השבוע הייתה לי שיחה עם שני חברים חדשים (יונתן ואיתי) ודיברנו על זה שהעובדה שכולנו רוצים לעשות כל כך הרבה דברים רק גורמת לנו להעמיס על עצמנו יותר מהאפשרי ובסוף להיות מותשים ולא מרוצים. אנחנו גם רוצים להיות הכי טובים בעבודה, ולפתח קריירה מצליחה, אבל גם רוצים להיות בני זוג טובים לנשים שלנו, גם לאכול בריא ולהתאמן, להשקיע בתחביבים, לקרוא ספרים, אה ואז לעשות קצת מדיציה כדי להרגע מכל הדברים שאנחנו רוצים לעשות.

אנחנו חשופים כל הזמן באינטרנט ובטלוויזיה לאנשים מצליחים שעושים כל כך הרבה דברים שגם לנו בא לעשות הכל, אבל האמת היא שאי אפשר לעשות הכל, והדבר שהכי קשה לעשות הוא להחליט על מה אתה מוותר. אז הנה הרשימה של הדברים שאני רוצה לעשות השנה, אולי אני לא באמת אעשה את כולה, כי אני אגלה בדרך שיש דברים חשובים יותר, אבל ככה זה נראה היום.

1. ללמוד לתכנת

לפני כמה חודשים הייתי בהרצאה של בן בלומנפלד, אחד המעצבים הראשונים שעבדו בפייסבוק, ההרצאה הייתה בשנקר. בתחילת ההרצאה הוא שאל את קהל המעצבים: “כמה מכם פה יודעים לתכנת?”, כמות ידיים מזערית עלתה לאוויר. אז הוא הסביר שזה נראה לו לא הגיוני שבעולם של היום מעצבים לא יהיה מסוגל לתכנת, אפילו ברמה בסיסית, כדי להוציא את הרעיונות שלו לפועל בעולם האינטרנטי שאנחנו חיים בו. אני חשוב שהוא צודק. כלומר דמיינו שאתם מעצבים לפרינט, אבל אתם לא יודעים להוריד קובץ לדפוס. כל פעם שאתם רוצים להדפיס משהו אתם צריכים ללכת לבן אדם, לשלם לו כסף, כדי שישלח את הקובץ שלכם לבית הדפוס. זה הזוי. אני אמנם יודע לתכנת ברמה בסיסית, אבל לא ניצלתי את היכולת הזו ב-4 שנים האחרונות ולכן החלדתי לחלוטין (אה, וגם העולם הספיק להשתנות איזה מליון פעמים בזמן הזה). אני באופן אישי מרגיש מוגבל בטירוף מעצם העובדה שאני מסוגל להרים בקלות עיצוב לאתר בפוטושופ, ואז אני תקוע בלי דרך לממש את הרעיון הזה. לא עוד. יש סטארטאפ אדיר שנקרא Code Academy שמלמד אותך און-ליין בחינם לתכנת. אני מתכוון לנסות את זה.

2. לקרוא יותר ספרים מקצועיים

אחד הדברים החביבים עלי ביותר ב-Amazon הוא האפשרות לייצר לעצמי wish-list. כל פעם שאני נתקל בספר שנראה לי מעניין אני מכניס אותו לרשימה, ופעם בכמה חודשים מזמין לי הבייתה כמה ספרים. ספרי סיפורת אני קורא כל הזמן, בעיקר לפני השינה, אבל ספרות מקצועית זה דבר שאני לא עושה מספיק. אני קורא המון בלוגים ומאמרים און-ליין, אבל אני חושב שזה לא תחליף לספר רציני שמקיף נושא שלם. הנה כמה מהספרים שנמצאים אצלי כרגע ב-wishlist:

The Lean Startup – אני שומע כל הזמן על הספר הזה, מהמון אנשים. הגיע הזמן אשכרה לקרוא אותו.

Designing Design – ספר שנראה לי שהוא יותר פילוסופי, שכתב המעצב היפני המפורסם קנייה הארה (שעיצב את מוג'י).

Redesiging Leadership – ספר של המעצב/מתכנת/סופר ג'ון מדאה שמדבר על מנהיגות מכיוון של מעצב/אמן.

Universal Methods of Design – ספר שסוקר טכניקות איך לעשות מחקר, לפתח רעיונות חדשניים ולעצב בצורה אפקטיבית.

אם אתם ממש בקטע ורוצים לראות את הרשימה המלאה אפשר לראות אותה כאן.

3. לעשות סנובורד

כשהייתי בצבא החלום שלי היה לגור בעיירת סקי עונה שלמה, לעבוד בחנות סנובורד, ולגלוש כל יום. טוב, זה לא ממש קרה. הפעם האחרונה שגלשתי הייתה באמת בטיול אחרי צבא בארגנטינה, וזה היה לפני משהו כמו 6 שנים. זה פשוט לא הגיוני. אז זהו, נמאס לי. השנה זה עומד לקרות. למזלי הטוב יש לי השנה גם יום הולדת 30, ונועה כבר גילתה לי שזו עומדת להיות ההפתעה. יש!

4. לפתח אפליקציה לאייפון

בין החברים החדשים לעבודה, הכרתי את אדם, שהוא מפתח לאייפון וגם חולק את שם המשפחה סיטון עם זוגתי נועה (לפחות עד שהיא תהפוך להיות סגל). הוא סיפר לי שלפני משהו כמו שנה וחצי הוא הרים אפליקציה בעצמו. הוא עבד 3 חודשים בלילות וסופי שבוע, והצליח להרים את הפרוייקט ממש לבד (הוא קיבל קצת עזרה מחברה מעצבת עם הגרפיקה). אני חייב להודות שזה פוצץ לי את המוח. בלי קשר לפוטנציאל הכלכלי שלי זה (הוא מקבל כבר שנה ומשהו הכנסת צד נחמדה מאד מהאפציקציה), העובדה שבן אדם אחד מסוגל בעצמו להרים אפליקציה היא מדהימה בעייני. אז אולי אני לא אהיה מסוגל לעשות את זה לבד לגמרי (אפילו שאני אלמד לתכנת), אבל מאד בא לי לנסות לעשות דבר כזה בעצמי. השנה זה קורה.

5. לראות יותר TED

זה לא באמת כל כך קשה. זה סך הכל משהו כמו 15 דקות להרצאה, וזה מרחיב אופקים בצורה מדהימה. אין סיבה למה לא לראות לפחות הרצאה אחת ביום. פשוט צריך להכניס את זה לסדר היום -אולי יחד עם ארוחת הבוקר, ולעשות את זה.

6. להפתיע יותר את זוגתי

גם זה לא כל כך קשה, בגלל שנועה תמיד מגלה לי מה היא רוצה, אז כל מה שצריך לעשות זה להכניס את זה לרשימה ומדי פעם להפתיע אותה. גם סתם פרחים ביום שישי עושים את העבודה, פשוט צריך לעשות את זה יותר.

7. להרים לי אתר חדש

האתר שלי – ransegall.com הוא אתר שעיצבתי/תיכנתתי לי כשהייתי בשנה ב' בלימודים (לפני 3 שנים). וככה הוא גם נראה – על הפנים. כלומר זה עדיין יותר טוב מאנשים שאין להם אתר בכלל. זה בכלל לא נתפס בעייני. יש היום כל כך הרבה אפשרויות למעצבים להקים לעצמם אתר, בחינם, ללא ידע טכני, שאין סיבה שיהיה מעצב בלי אתר באוויר. אבל בכל אופן, גם אני צריך להפסיק להתעצל ולעשות אתר חדש כבר.

ועוד המלצה אחת קטנה לשנה החדשה – אל תשכחו לעשות save. כי אני שכחתי, נתקע לי המחשב, והייתי צריך לכתוב חצי מהפוסט הזה מחדש. שנה טובה!