כשהלכתי ללמוד עיצוב לא היו לי שאיפות גדולות. לא באמת אמרתי לעצמי: “אני הולך לשנות את העולם בעזרת עיצוב שיהפוך את החיים של אנשים לקלים יותר, פשוטים יותר, מובנים יותר, משמחים יותר!”. לא, זה לא ממש היה ככה. זה היה תכלס משהו יותר כמו: “אה! איזה כיף לעשות דברים יפים בפוטושופ, אני אלך ללמוד ואז אהיה מעצב דגול ככה שלקוחות שיבואו אלי לא יוכלו להגיד לי מה לעשות, ואני אוכל לעשות מה שבא לי!”.

אבל אז הייתי תחת מכבש הלימודים ושם חזרו שוב ושוב והסבירו לי: Form Follows Function, כלומר הצורה צריכה לשמש את הפונקציה, כלומר אנחנו לא מעצבים לשם היופי, היופי יגיע מהפונקציונליות של העיצוב. ככה לפחות טענו הגרמנים בבאוהואס, והגרמנים כנראה יודעים על מה הם מדברים (חוץ מהפעם ההיא שהם רצו להרוג אותנו כן?).

אז הסבירו לי שוב ושוב שלא מעצבים שום דבר "סתם", ולא עושים שוב דבר "בלי סיבה", כי אנחנו אחרי הכל לא "מקשטים”, אלה מעצבים לצורך כלשהו. המחשבה הזו קצת בילבלה אותי כי חשבתי לעצמי – אוקי, וכשמעצבים נגיד עטיפה של דיסק? מה בדיוק הפונקציה שצריך למלא? למכור את הדיסק? לעורר עניין? ואם אין פונקציה מוגדרת אז האם עיצוב אריזות למוזיקה זה בעצם לא עיצוב? זו אמנות?
אתם חייבים להודות שזה מבלבל.

היו לג'יי-זי 99 בעיות, העיצוב הזה פתר לפחות 3

כולם רוצים חדש! חדש! חדש!

לפני כמה שבועות התקנתי את הגרסא החדשה של חבילת תוכנות העיצוב של אדובי – CS6. אם אתם כבר מעצבים כמה שנים אז אתם יודעים שזה כיף די גדול לשדרג גרסא, ואחד הדברים הכי כייפים הוא לחכות ולראות את האייקון החדש של התוכנה. בכל גרסא אדובי משנים קצת או הרבה את האייקון של התוכנה, וכך אתה יודע שיש לך את הגרסא הכי מגניבה. עכשיו אני שואל את עצמי – חוץ מהפונקציה של לדעת באיזה גרסא אני משתמש, האם יש "סיבה" לשינוי העיצובי? האם הם עשו מחקר שוק והבינו "מה לא עבד" באייקון של ה-CS5 ואז אמרו – אוקי חבר'ה, כנראה שהלחצן לא היה מספיק ברור, בואו נוסיף גם צל והצללה!

אני לא באמת חושב. לפעמים הסיבה לשינוי העיצוב היא פשוט זו – אנשים אוהבים דברים חדשים. ומטרת השינוי היא בדיוק זו. סתם לעשות שינוי. סתם לשמח אותי בגרפיקה חדשה.

גם משתמשי המק מכירים את התופעה הזו – בכל מערכת הפעלה חדשה אפל עושה שינויים גרפיים שאין להם שום סיבה אמיתית או פונקציונלית מלבד לתת לך את ההרגשה שאתה משתמש משהו קצת שונה ממקודם. אז אני שואל את עצמי – האם אפל, שהעלו את העיצוב הטוב על נס דיגלם הם לא באמת מעצבים "פונקציונליסטים" כמו שהם טוענים להיות וחוטאים גם הם בחטא הקישוט?

לא כל חידוש לטובה

אז אוקי, שום נזק לא נעשה אם יש לנו אייקון חדש ויפה, או שינוי צבעוני במערכת ההפעלה, אבל מה קורה כשהשינוי הוא לא סתם שינוי, אלה הוא פגיעה בעיצוב?

עדיין לא היה לי העונג להתנסות במכשיר הקסום והכנראה נמכר בכל הזמנים – האייפון 5, אבל רק מלראות את תצוגת התכלית שלו, אני חושש שיכול להיות שאפל עשו טעות בניסיון שלהם להציג חידוש לשם החידוש.

לפני כמה חודשים קראתי כתבה מעניינת שהעלתה השערה שאולי בכלל לא יהיה אייפון 5. אולי אפל הגיע לסוג של שלמות בעיצוב של האייפון 4, כזה שלא באמת נשאר מה לשנות בו, וכל שינוי גורע. על אף שהעציבה אותה העובדה שלא אקבל טלפון חדש, חשבתי שזה יכול להיות מאד אמיץ מצידם להגיד – “אוקי, זה הכי טוב שאפשר לעשות בסמרטפון, בואו נראה מה אפשר לחדש בעוד תחומים, נגיד טלוויזיות, או שעונים, או מחשב מנייר מתקפל".

טוב, אז כנראה שטעיתי, ואני לא יודע אם להאשים את מותו של סטיב ג'ובס או כל השערה אחרת, אבל אפל היו פחות מאמיצים והציגו – סתם עוד שדרוג. למען האמת, מהניסיון שהיה לי עם מכשירים אחרים וגדולים יותר מהאייפון 4 (סמסונגים וHTC), אני יודע שמסך גדול יותר הוא למעשה פחות נוח, מקשה עליך להגיע למעלה המסך ולתפעל אותו ביד אחת, ולכן אני נאלץ להגיד – אני מתבאס שלאייפון חמש יש מסך גדול יותר. בעייני, עדיף שימוש נוח, על יותר-גדול-יותר-חדש.

מחשבה כזו היא בשבילי באמת הסימן שהתקדמתי מהמקום ממנו התחלתי, מהמקום שרק רצה לעשות דברים יפים ונחמדים. סדר העדיפויות שלי השתנה ועכשיו כשאני מבין את הכח של עיצוב, וההשלכות של עיצוב טוב, ברור לי לאן אפשר להגיע.