בוקובסקי פעם אמר: “האמת מצחיקה. אף אחד לא מצפה לשמוע אותה, ואז כשאתה אומר אותה, הם מופתעים וצוחקים". אני חושב על זה הרבה לאחרונה, בעיקר כשאני רואה את הסדרה של לואיס סי.קיי. הבן אדם פשוט מצליח לתקשר בכנות את מה שעובר לו בראש, ואולי עובד גם לנו בראש לפעמים, ובגלל שהיה לו האומץ להגיד את זה בפומבי, זה מצחיק.

אבל האמת לא רק מצחיקה. למען האמת, רוב הזמן האמת פחות נעימה ממה שהיינו רוצים לדמיין, ולכן אנחנו נוטים להתעלם או להסתיר את החלקים שלא כל כך נוח לנו איתם. בתעשיית הפרסום כבר שנים מגלגלים מליונים מלקחת את האמת ולהציג רק את הצד היפה שלה. אני מניח שאני לא צריך לספר לכם שגם ביבי הוא מלך הצגת ה"אמת שלו", ולעיתונות הכתובה והמשודרת אנחנו כבר מזמן לא יכולים להאמין, ככה שנוצר מצב שרובינו מסתובבים כל היום תחת הנחת היסוד שכולם משקרים לנו.

המוסכניק משקר לנו. נציגת השירות של הוט משקרת לנו. רשימת הרכיבים של האוכל שלנו מכילה מילים שאנחנו לא מכירים כדי לשקר לנו. הבוס משקר לנו. הלקוח משקר לנו. בקיצור, כולם פה שקרנים. בואו נהיה כנים: גם אנחנו שקרנים. אנחנו אומרים ללקוח שנעבוד על הפרוייקט 50 שעות אבל אנחנו עובדים תכלס 20. משלמים לנו על 9 שעות עבודה אבל ביזבזנו חצי מזה בפייסבוק. אנחנו אומרים שנשלח את הקובץ עד 5 אבל אנחנו יודעים שהוא לא יהיה מוכן עד לפחות 7. להיות כנה זה לא כל כך פשוט כמו שאנחנו אומרים לעצמנו.

העניין הוא, שאני מאמין שנגמרה לנו הפריבילגיה של לשקר כל היום. פעם, אם מישהו תפס אותך בשקר, מקסימום הוא היה מפטר אותך / לא קונה את המוצר שלך יותר. אבל היום, תוך שניה זה בפייסבוק, ויש נגדך קבוצת מחאה עם 60,000 לייקים והמוצר שלך שנוא ואף אחד לא רוצה לעבוד איתך. זה לא משנה אם המותג שלך זה קוטג' או אתה כבן-אדם, הגישה היא זהה – שקרנים נמאסתם.

בעתיד כולם יגידו את האמת. ככה לפחות אני מקווה. אבל עד שזה יקרה, אלו שאומרים את האמת הם יחידי סגולה, ולמען האמת יש להם גם יתרון תחרותי. כי אנשים אוהבים שאומרים להם את האמת. זה אולי נראה פשוט וקל להגיד את האמת. אבל עובדה שרובנו לא עושים את זה. אז הנה מה שאני חושב:

1. שימו את כל הקלפים על השולחן

כמו שאומרים בסדרות אמריקאיות: “אתה נשבע להגיד את האמת, את כל האמת, ושום דבר חוץ מהאמת, ושיעזור לך אלוהים?”. גם כשאנחנו אומרים את האמת, חוק לא כתוב הוא להגיד "רק את האמת הרלוונטית", או "רק את האמת שמוציאה אותי טוב". אבל עדיף בהרבה להגיד את כל האמת. אם יש דברים לגבי המוצר שלכם שאתם לא גאים להגיד אותם, תפסיקו לעשות אותם. אם יש דברים בעבר שלכם שהם לא נעימים – שימו את זה על השולחן, ותגידו שלמדם מזה. אבל בכל אופן אל "תשכחו" לספר לנו שאתם מייצרים את המוצר שלכם בסווטשופ בסין, או שהוא מכיל חומרים רעילים, או שאתם תורמים חלק מהרווחים שלכם לעמותה פשיסטית. כי כל מה שתשכחו לספר ולעמוד מאחוריו, יחזור לרדוף אותכם.

2. כולם טועים. פשוט תבקשו סליחה

ב-2010 הייתה לטויוטה, יצרנית הרכב היפנית, שנה מחורבנת. הם נאלצו לעשות recall לכמעט 3 מיליון מכוניות בגלל תקלה בברקסים, וזה אחרי שכמה אנשים מתו בתאונות בגלל התקלה הזו. מן הסתם כולם שנאו אותם. אפילו הזמינו את הבעלים של החברה לשימוע בסנאט האמריקאי כדי לראות אם יש עילה לתביעה אישית. ומה הוא עשה? הוא ביקש סליחה, הוא לקח אחריות, ואז הוא גם בכה. אמיתי, האיש בן 57, עמד בסנאט ובכה. ומה הייתה התוצאה? תוך שנתיים טויוטה חזרה לעצמה ומוכרת יותר רכבים מתמיד. ולמה? כי אנשים האמינו לו. כי הם ראו בן אדם שלא בורח מאחריות עומד ומתנצל בכנות, ולוקח ללב. אז אתם לא חייבים לבכות, למרות שזה עוזר, אבל אם תגידו בפומבי שאתם מודים בטעות (מה שרוב האנשים לא עושים, כי זה תמיד טעות של מישהו אחר, לא שלהם), יש סיכוי טוב שנסלח לכם.

3. שקיפות שקיפות שקיפות

המשפט הידוע אומר: show. don't tell. הדרך הכי קלה להגיד את האמת היא להיות שקוף ולהראות את האמת. זה עובד במסעדות כשיש מטבח פתוח ואנחנו יודעים שבגלל זה הוא צריך להיות נקי פי אלף ממטבח שלא רואים, ואין סיבה שזה לא יעבוד ככה בכל מקצוע. אתה אומר לי שלוקח לך 20 שעות לעבוד על הפרוייקט? תראה לי. אתה אומר שאתה מייצר בתנאים טובים? תראה לי. אתה אומר שזו עלות הייצור? תראה לי. אם אתה לא מראה לי, כנראה שאתה משקר לי.

4. עדיפה אמת קטנה על שקר גדול

כולם רוצים להיות הכי טובים בעולם. “המוצר שלנו עושה גם.. וגם.. וגם.. וגם!”. אנחנו יודעים לתת את כל השירותים, אנחנוmultidisciplinary, אנחנו עושים הכל. אבל בתכלס – אתם לא עושים הכל. רוב אנשים, ורוב המותגים טוענים לתת יותר ממה שהם באמת יודעים לעשות טוב. “אנחנו יודעים לעשות קפה, אז בואו נמכור גם אוכל!”, “אני יודע לאייר, אז אני גם אעשה לוגו!”, “אני מתכנת אתרים, מה הבעיה לעשות גם אפליקציות!”. אבל אני מאמין שעדיף לעשות קצת דברים באופן מעולה מאשר לעשות הכל בצרה בינונית. והדבר הכי חשוב – אנשים שונאים להתאכזב. אין דבר יותר מבאס משהבטיחו לך משהו ולא קיימו. לכן אני מבטיח רק מה שאני באמת יכול לקיים. לא פחות, ולא יותר.