הרשת רעשה והתרגשה השבוע. למרבה ההפתעה אני לא מדבר על היציאה המפגרת של אנסטסיה מיכאלי, אלה בחדשות מעולם המיתוג: טוויטר עדכנו את הלוגו שלהם!

עשרות בלוגים כתבו על החדשה המרגשת, כל מעצב שמחשיב את עצמו ניסה להיות הראשון שמעלה פוסט לפייסבוק שלו ויש אחד שאפילו גילה שהלוגו החדש הוא בעצם באטמן.

אני כמובן לא אהיה משבית שמחה, ואטען שהנושא לא חשוב, אחרי הכל ברור שמעניין אותי מה קורה בתחום המקצועי שלי, אבל אני חייב להגיד שלדעתי הדיון העיצובי יצא מפרופורציה וגבל באוננות בהתחשב בשינוי המינורי שעבר על הציפור המסכנה. אחת המגיבות אף אמרה: “משדר יותר שמחה, יותר נוכחות.ליטוש גאוני של הסמל". ברצינות? להוריד את הכרבולת וכנף אחת הפך את הלוגו לשמח יותר וזה ליטוש גאוני?

בעייני מדובר פה בבגדי המלך החדשים – יש משהו חדש, אז הוא חייב להיות או טוב יותר או טוב פחות, אבל אף אחד לא יעז להגיד את האמת: זה בול אותו הדבר.

הנה מה שכן רלוונטי בעייני במהלך הזה:

גם אנחנו רוצים להיות אפל

הדבר שלא הוזכר כל כך הרבה, דווקא במדורי העיצוב הוא העובדה שטוויטר העלו דף עם הוראות שימוש בלוגו, ובדף הזה מתגלה השינוי המותגי האמיתי מאחורי המהלך: טוויטר החליטו להיפטר מהלוגו-טייפ שלהם (טוויטר כמילה כתובה), וגם מהאייקון שהכיל את האות T ולהשאר עם הציפור בלבד. במהלך המנסה למקם את טוויטר ברמה האייקונית של אפל או נייקי, טוויטר החליטו שמעכשיו הציפור תהיה האייקון היחידי שמלווה את המותג, בין אם באתר, או בפרסומים חיצוניים, אין צורך לכתוב את השם – הרי כולם מכירים אותו כבר (או לפחות זה מה שהיינו רוצים לשדר)

לוגו ממלא פונקציה

הדבר שאנשים שוכחים לפעמים בקשר ללוגו, הוא שבסוף לוגו צריך למלא פונקציה. לוגו צריך להיות שלט, הוא צריך להיות אייקון, הוא צריך לעבוד בצבע או בלי צבע, בגדול או בקטן, אבל לכל לוגו הפונקציה שלו ובהתאם אליה מעצבים אותו. הפונקציה של הלוגו של טוויטר היא בעיקר לעבוד כאייקון. קטן. אפילו ממש קטן. לכן אחרי כמה שנים של עבודה עם הלוגו הנוכחי, החבר'ה בטוויטר כנראה הבינו שכשהלוגו קטן מרבית החיים שלו, ריבוי פרטים לא תורם ורק מפריע בעין ולכן בעייני השינוי שנעשה בגרסא החדשה (הסרת הכרבולת, והורדת מספר הנוצות מ-4 ל-3) הוא שינוי פונקציונלי לחלוטין שנועד להפוך את הלוגו לקריא יותר בגדלים קטנים. זהו. לא גאונות ולא שמחה, פשוט טכנאות לוגואים טובה.

The 99%

הדבר האחרון, וזה מאד מעציב אותנו כמעצבים, אבל זו האמת לאמיתה היא: 99% ממשתמשי טוויטר, לא ישימו לב לשינוי, ואם יגידו להם – זה לא יזיז להם כהוא זה. אני רחוק מלהגיד שעיצוב לוגו טוב לא חשוב, ההפך – יתכן שהשינוי שנעשה יקל על העין של המשתמשים וברמה לא מודעת לחלוטין יהפוך את החוויה בשירות לנעימה יותר, זה יהיה מעולה. אבל חשוב לזכור את המקום של החוויה הזו בסך החוויה המותגית. לפעמים נראה לנו כמעצבים שפיסקל לפה או פיקסל לשם ייצר שינוי דרמתי בלוגו ובחווית המותג. הלופ הזה שאנחנו נכנסים אליו כשאנחנו מעצבים לוגו לעיתים גוזל מאיתנו זמן אשר יכל לשמש לפיתוח שאר החוויה המותגית ולייצר אימפקט ריגשי גבוה יותר. לכן בעייני חשוב שגם מעצבים וגם לקוחות יבינו את מקומו החשוב והראוי של הלוגו בחווית המותג, אבל ישמרו אותו בפרופורציה.

קרדיט תמונות – Brand New ואתר Twitter