דמיינו את זה: איש אחד נכנס להמבורגריה חדשה בתל-אביב: הקוונטבורגר. הוא מבקש המבורגר אחד. המלצר מספר לו: “אנחנו מכינים את ההמבורגר בהתבסס על משוואת שרדינגר, רק שאצלנו אורך הגל הוא מינימלי וקבוע הפלאנק שלנו ייחודי, ככה שזה מייצר תנע חלקיקים מדהים. רק ככה עושים המבורגר. זה יעלה לך 5000 שקל". האיש נדהם. “מה זאת אומרת?” הוא שואל – “בשבוע שעבר אכלתי בבראסרי אחלה של המבורגר, וזה עלה לי רק 50 שקל!”. המצלר מגלגל את העיינים למעלה ומסביר לאיש בעייפות: “כן אבל בבראסרי, סתם מכינים את ההמבורגר מבשר. הם לא מבינים כלום במכניקת הקוונטים.” האיש מתחיל להתעצבן: “למי אכפת ממכניקת הקוונטים? אני כולה רוצה המבורגר! אתה לא יכול לעשות לי בלי שום קוונטים?”. המצלר מסתכל על האיש במבט מרחם כמו על ילד שלא מבין כלום בהמבורגרים ועונה לו "אדוני. אני אומר לך שהמבורגר בלי קוונטים זה לא המבורגר, אם זה לא מתאים לך, לך לבראסרי".

נשמע לכם סיפור הזוי? עכשיו תחשבו רגע על המקצוע שלנו ועל הלקוחות שלנו.

הלקוחות שלנו באים אלינו כי הם רוצים מאיתנו משהו מוחשי: בדרך כלל זה לוגו, אולי אתר או אפילו מיתוג שלם שכולל המון אפליקציות. אבל מבחינתם הם מבקשים מוצר מוחשי. אנחנו באים מתחילים לדבר איתם סינית: אסטרטגיה מותגית, ערך מבדל, הפירמידה של מסלו, חיבור אמוציונלי ועוד ועוד מושגים שאנחנו לא יכולים לעבוד בלעדיהם אבל מה שהלקוח חושב זה: “מה זה לעזאזל החרא הזה? כולה ביקשתי לוגו? למה הם מקשקשים לי בשכל ומבקשים כל כך הרבה כסף?”.

בניגוד למוצרים או שירותים אחרים שניתן למנות את הפיצ'רים שלהם, ואז להגיע להחלטה, בשירותי המיתוג ה"פיצ'רים" הם משהו לא מוחשי והמון פעמים הלקוח לא מבין את המשמעות שלהם, לא יכול לראות או להרגיש אותם במוצר הסופי. לכן לא משנה אם אתה פרילאנסר או סטודיו גדול, הבעיה להסביר ולשכנע את הלקוח לשלם על תהליך ארוך, מורכב ויקר היא זהה.

טוב, אם ציפיתם עכשיו לפתרון קסם של איך לשכנע את הלקוח, האמת היא שאין לי את התשובות. אבל אני חושב שמעצם התפקיד שלנו כמעצבים, אנחנו נדרשים לקחת רעיונות גדולים ומורכבים ולפשט אותם לרעיון פשוט שכל אחד מסוגל להבין. עשיתי חיפוש קצר באינטרנט לראות האם מישהו כבר עשה איזה סרטון אינפוגרפיקה של 30 שניות שמסביר בפשטות את הערך של תהליך העבודה במיתוג אבל לא מצאתי. כנראה שאני צריך להוסיף את זה לרשימת הדברים שאני צריך לעשות.

תודה לאייל על מטאפורת הקוונטים.