השבוע קרה לי דבר נורא. פשוט איום ונורא. כמעט ופרצתי בבכי במקום. בעודי עושה מחקר על מותגי סופרמרקטים בחו"ל לצורך פרוייקט שאנחנו עושים במשרד, גיליתי ממש בטעות, חנות בדרום אפריקה שהמיתוג שלה מאד מאד דומה למיתוג שעשיתי לפני כמה חודשים (לא חשוב שמות). הלוגו נראה כמעט אותו דבר, הצבעוניות, השפה הטיפוגרפית, רציתי למות. אז נכון, אנחנו ממש לא באותה הקטגוריה, ונכון זה גם לא באותה המדינה, אבל כל מי שיראה את שניהם אחד ליד השני יגיד בטח – “אה כן, הם העתיקו את העבודה של אלה". אבל אם לא הכרתי את העבודה השניה האם זו עדיין העתקה? אפילו השראה לא הייתה פה. איזה מזל רע.

בקטע אירוני לחלוטין, נתקלתי השבוע בעבודה מועתקת בצורה כל כך ברורה שהייתי מזועזע. העבודה המקורית – מיתוג לעיר Nordkyn שבאוסלו ע"י משרד המיתוג Neue, הייתה אחת מעבודות המיתוג המדוברות בשנה שעברה. Neue פיתחו קונספט שסבב סביב מזג האוויר הקיצוני בעיר, ויצרו לוגו שמשתנה לפי תנאי מזג האויר – הצורה שלו מתנה בהתאם לכיוון ועוצמת הרוח, והצבע שלו משתנה בהתאם לטמפרטורה. רעיון גאוני וביצוע יפיפה.

פיתוח הקונספט למיתוג העיר Nordkyn

מבחר לוגואים של העיר  Nordkyn

ואז ראיתי השבוע סטודיו לעיצוב בברצלונה שגנבו את הפרויקט אחד לאחד לצורך מיתוג הסטודיו -

העתקה של מיתוג העיר Nordkyn

כמה מטומטם אתה צריך להיות כדי להשתמש ברעיון כל כך גנוב לצורך מיתוג משרד עיצוב כשברור לך שיגיעו לאתר שלך המון מעצבים שמכירים כבר את העבודה שאותה העתקת? כמובן שדף הפרוייקט שלהם ב-Behance כלל תגובות לא מרחמות -

פרוייקט נוסף שנתקלתי בו (יותר נכון בן הראה לי אותו), הוא מקרה הרבה יותר מעניין, בגלל שלא ברור מי העתיק ממי, אם בכלל. המיתוג לחברת התקשורת Current שעשו Wolff Olins זכה גם הוא לתהודה בשנה שעברה. המיתוג כלל לוגו שמתנופף ברוח כמו דגל ונמצא תמיד בתנועה.

לוגו Current מהאתר Brand New בעיצוב Wolff Olins

מיתוג Current עוצב על ידי Wolff Olins

ואז בן הראה לי את הפרויקט הבא שנעשה עבור תחרות של רד-בול -

מיתוג Red Bull Music Academy עוצב על ידי This is Pacifica

מיתוג Red Bull Music Academy עוצב על ידי This is Pacifica

מיתוג Red Bull Music Academy עוצב על ידי This is Pacifica

במבט ראשון, אין ספק, העבודות יותר מדי דומות כדי שנחשוב שבמקרה שניהם חשבו על אותו הרעיון (לוגו על דגל + טיפוגרפיה בולדית תחומה ע"י קויים), והיות ו-wolff olins הוא מגה משרד מיתוג שלא יכול להרשות לעצמו ואין סיכוי שהעתיק עבודה, ככל הנראה העבודה לרד-בול היא העבודה המועתקת. אלה ש.. החברה שעשו את רד-בול גם הם הבינו שהולכים לקרוא להם מעתיקנים ולכן פרסמו תגובה מראש בדף הפרויקט ב-Behance שאומרת: “שמענו שהרבה מכם חושבים שהעתקנו את העבודה הזו, אז רק שימו לב שהעבודה שלנו הושקה חודשיים לפני העבודה של wolff olins”. אז מי פה המעתיקן? אולי אף אחד בעצם? גם להם היה סתם מזל רע? מי יודע.

ואני? ישבתי ובכיתי בזמן שאכלתי קופסא גדולה של גלידה ושמעתי את השיר "all by my self”, ואז הפסקתי. מה כבר עוד אני יכול לעשות? לפעמים אנחנו מצטערים שהאינטרנט כל כך זמין ומראה לנו כל כך מהר שכל רעיון שחשבנו עליו, מישהו כבר חשב עליו קודם. ואולי בעצם אנחנו חשבנו על הרעיון קודם? אולי אם אצא למחקר אגלה שהמותג שאנחנו עשינו עוצב קודם? אבל מה זה משנה. מה שנעשה נעשה, והרבה יותר פרודוקטיבי עכשיו פשוט לשכוח מזה, וללכת לים.