הנה שאלה שמטרידה אותי הרבה: איך אני יכול לדעת שעשיתי עבודה טובה? עבודה איכותית? האם מספיק שהבוס שלי חושב ככה? או מספיק שהלקוח אהב אותה? האם זה מספיק שאני מרוצה? איך אפשר בכלל לדעת שעבודת עיצוב מותג היא איכותית? כי היא נראית טוב? כי יש מסר חזק? אם אני יוצא מנקודת הנחה שאפשר לשפוט איכות של עיצוב מנקודת מבט אובייקטיבית, אז מה הוא המדד?

טוב, למזלי אני לא היחידי שמתחבט בשאלות פילוסופיות קיומיות בכל פעם שאני בשירותים: רוברט מ. פירסינג כתב ספר שלם (זן ואמנות אחזקת האופנוע) שבו חוץ מלספר על אופנועים הוא גם חושב שיש תאוריית "איכות" מאד כללית ביקום, ולכולנו יש הרגשת הסכמה כשמשהו מרגיש איכותי. פירסינג לקח את התאוריה כל כך ברצינות שהוא חטף התמוטטות עצבים ובילה חלק גדול מהחיים שלו בבתי משוגעים חוטף מכות חשמל.

אני, למזלי, עדיין לא בבית המשוגעים, אבל הנה הרעיונות שלי לגבי מה הופך עיצוב מותג לאיכותי-

רעיון

מאחורי כל עיצוב מותג טוב יש רעיון. אפשר לקרוא לו "הרעיון הגדול" ה"קונספט" או "סיפור המותג", זה לא משנה. רעיון טוב הוא כל כך פשוט שאפשר להגיד אותו במשפט, וכל כך גדול שאפשר לכתוב עליו ספר. הרעיון הזה מקבל ביטוי בכל פן של המותג החל מסוג המוצרים של החברה, לעיצוב המשרדים וכלה בלוגו, סיסמא ובשפה גרפית. אם אין רעיון, העבודה היא רק קישוט.

Delightful

איזה זין שאין מספיק מילים בעברית ואני צריך להשתמש באנגלית. מהנה? מלבב? נעים? כשאני אומר Delightful אני מתכוון שצריך להיות משהו בעבודה שגורם לי לחייך. לא דווקא כי היא מצחיקה, אבל כי יש בה אלמנט מרגש, משמח, מחוכם, מרומם את הלב. אם אין את האלמנט הזה, אולי העבודה טובה, אבל היא מרגישה קרה ומנוכרת.

מיתוג AOL של wolff olins

Craftwork

אין מה לעשות. בסוף, אנחנו גם הנגרים של הגרפיקה. יש בעבודה שלנו צד טכני שבו אנחנו חייבים לשלוט בו עד הוקטור או הפיקסל האחרון. מי שלא אוהב לשבת על המחשב ולסדר אלמנטים ואותיות, יכול לעבור לשבת במחלקת האסטרטגיה. מצד שני, עבודה טכנית מדהימה היא מה שיכול להפוך עבודת עיצוב לעבודת אומנות.

עבודת טיפוגרפיה של marian bantjes

אייקוני

מותג טוב הוא אייקוני כי הרעיון הקונספטואלי או הגרפי כל כך פשוט וחזק, שהוא הופך לאייקון. לפעמים האייקון הוא צורני ולפעמים הוא רעיוני.

מה אומר דיטר

כמובן שזה יהיה נאיבי לחשוב שאני המעצב הראשון שמתחבט בשאלת האיכות-עיצוב. גם דיטר ראם, מעצב המוצר האגדי של בראון, חשב על רשימה משלו ל"מה עושה עיצוב טוב". אני מביא פה את הרשימה בקצרה אבל מומלץ לקרוא בהרחבה פה.

  • עיצוב טוב הוא חדשני.
  • עיצוב טוב הופך את המוצר לשימושי.
  • עיצוב טוב הוא אסתטי.
  • עיצוב טוב הופך את המוצר למובן.
  • עיצוב טוב לא מפריע.
  • עיצוב טוב הוא כנה.
  • עיצוב טוב מחזיק לאורך זמן.
  • עיצוב טוב הוא יסודי, עד לפרט האחרון.
  • עיצוב טוב הוא ידידותי לסביבה.
  • עיצוב טוב הוא הכי מעט עיצוב שאפשר.

עיצוב מוצר של דיטר ראם