לפני כמה ימים, אני ובן היינו בפגישת עבודה עם אדריכל. בסוף הפגישה, הוא שאל אותנו בנימה אישית אם אנחנו יכולים לתת לו כמה טיפים במיתוג – אשתו התחילה עכשיו למכור עוגות שהיא מכינה לחברים ולמשרדים ונראה לו שאולי היא צריכה מיתוג.

ניסיתי לדבר איתו על לייצר חוויה, לספר סיפור, למצוא נישה – אבל הוא נראה אבוד. כשיצאנו  בן אמר לי – “הבן אדם כולה רצה לוגו, מה אתה אוכל לו את הראש". בן כנראה צדק, אבל אני הייתי מאוכזב מאד. איך יכול להיות שבעידן שבו אנחנו חיים, יש אנשים שעדיין שחושבים שהעסק שלהם יצליח, אם רק יהיה להם לוגו יפה?

אז אנשים יקרים, הפוסט הזה הוא בשבילכם. הנה רשימה של דברים הרבה יותר חשובים מלוגו, או אריזה גרפית. תראו שחשבתם עליהם קודם, ואז תלכו למעצב גרפי (ובלי קשר החיים של המעצב יהיו קלים יותר אם חשבתם על הדברים האלו קודם).

1. תחשבו על הלקוח

די לדבר על עצמכם. כמה שאתם מדהימים, כמה שהמוצר שלכם טוב. תתחילו לחשוב על הלקוחות שלכם, ועל מה מעניין אותם. סביר להניח, שזה לא אתם. ללקוחות שלכם יש כבר כל מה שהם צריכים, הם לא באמת צריכים אתכם, ואין להם זמן בשבילכם. כדי להיות רלוונטי ללקוחות כאלה צריך לחשוב טוב טוב עליהם, ואיך אפשר להביא להם ערך לחיים. דוגמא נהדרת היא ה-google-doodles, שבמקום לעשות פרסומת לגוגל (כן, לשים את הלוגו שלכם זו פרסומת), נותנים ערך מוסף וכל יום מלמדים אותנו משהו חדש.

2. תחדשו

אם השוק שלכם צפוף, ויש לכם מיליון מתחרים, כנראה שאתם בשוק הלא נכון. הגיע הזמן להמציא שוק חדש למה שאתם עושים. אין ספק ש"חדשנות" היא אולי המילה הכי משומשת-יתר (overused) בשנתיים האחרונות, אבל יש סיבה לזה. העולם רץ קדימה, או שאתם אלה שיוצרים את העולם החדש, או שאתם עדיין מנסים להדביק פערים.

3. תרגשו

לא, אני לא מתכוון שתשימו תמונות מרגשות של ילדים, לבבות או כלבים קטנים. אנחנו כבר אדישים לזה מזמן. אני כן מתכוון שתעשו משהו אותנטי, מהלב, תשימו לב גם לפרטים הקטנים ותגרמו לנו להרגיש שאתם לא סתם עוד תאגיד חסר לב שמאחוריו אנשים בלי פרצופים.

4. אל תנסו לפנות לכולם

הנטייה הבסיסית של בעלי עסקים היא להגדיר את קהל היעד שלהם כ:”כולם". זה נשמע לי הזוי כמו אנשים שעונים על השאלה איזה מוזיקה אתה שומע: “הכל" (אבל כשאתה שואל אותם, מתברר שהם לא ממש מתים על טראש-מטאל). אנשים הם שונים, וכך גם מה שהם רוצים ומה שמרגש אותם. האינטרנט עשה את זה ממש קל לקהילות בעלות עניין משותף להתאגד ולשתף את תחום העניין שלהם, וכך גם הגדיל את האפשרות לפנות ישירות לנישות בעלות עניין משותף. חבל להפנות מאמצים ענקיים כדי לפנות לקהל ש-90% לא מעוניין במוצר שלכם. עדיף להשקיע את כל המשאבים באותם 10%.

5. תעשו את זה בשביל המטרה

אנשים שמקימים עסק משלהם, לרוב עושים את זה מעוד סיבות חוץ מכדי לעשות כסף. זה יותר מידי סיכון להקים עסק בשביל שזה יהיה שווה רק את הכסף. אז מה הסיבה שאתם עושים את זה? כי אתם אוהבים את זה? כי אתם מביאים משהו חדש? כי אתם רוצים לשנות את העולם? מה שזה לא יהיה, עדיף שאנשים ידעו שזו הסיבה שאתם עושים מה שאתם עושים. אנשים שרק מעוניינים בכסף שלנו, לא באמת מעניינים אותנו.

6. תעשו אחלה מוצר

נשמע ברור מאליו, אבל עובדה שיש מסביבנו כל כך הרבה מוצרים ושירותים בינוניים ואפילו גרועים. לשמחתי הרבה, הזמן של בינוניות עומד לעבור מהעולם. הפייסבוק הורג אותם. המוצר שלכם עומד להצליח במידה וכשאני אחווה אותו הדבר הראשון שאני אעשה זה אעלה סטטוס לפייסבוק: “אתם חייבים לנסות את X. מדהים". אבל להוציא מאנשים סטטוס מפרגן זה לא קל, מה שהרבה יותר קל זה להוציא סטטוס עצבני: “בחיים אני לא חוזר ל-X!!”, ולכן מי שיהיה בינוני, לא ישרוד.

מילה על מוג'י

אי אפשר לכתוב פוסט על "בלי מיתוג" מבלי להתייחס לרשת היפנית מוג'י. משמעות המילה מוג'י ביפנית היא "ללא-מותג", וזהו גם הרעיון שסביבו בנויה הרשת הקמעונאית הזו. הרשת מוכרת ביגוד, ציוד לבית ולמשרד, ומוצרי טיפוח כאשר כולם "לא ממותגים". הדגש ברשת הוא על עיצוב מינימליסטי פונקציונלי, וזה מה שעושה את הרשת והמוצרים כל כך יפים ונחשקים. הרשת שיצאה כנגד גישת המוצרים הממותגים בהם אתה משלם עבור שם המותג, יצרה בכך לעצמה שם מותג וערך למוצרים שלה, שגם הם הפכו עכשיו לנחשקים. כשמוג'י אומרים שהם לא משקיעים במותג, הכוונה היא שהערך שהם רוצים להביא למוצרים שלהם אינו ערך חיצוני אמורפי אלה פשטות באמצעות עיצוב טוב וחשיבה.