בואו נדבר על נסיעות לחו"ל. בשבוע שעבר לקחתי את זוגתי היפה לרומא, לכבוד יום הולדתה. רומא מדהימה, וזכינו לראות אותה מושלגת אחרי 27 שנה שלא ירד בה שלג. אם חשבתם שגם אני אמליץ לכם על מסעדות/מלונות ואיפה למצוא דילים טובים – טעיתם. בחרתי דווקא להתמקד במותגים שעזרו לי להגיע ולהסתדר ברומא, מהטיסה ועד מדריכי הטיולים.

איסתא

הזמנתי את כרטיס הטיסה דרך איסתא. למרות שאני בחור שאוהב לקנות באינטרנט, נאלצתי להתקשר ולדבר עם נציג, היות והדילים שרואים באיטנרנט הם לא גמישים, נציג שירות לעומת זאת יכול להחליף מלון או זמני טיסה לבקשתך.
אהבתי – הנציג הטלפוני היה בחור צעיר, וכאשר שאלתי אותו את האמת על המלון שהוא מציע לי, הוא לא שיקר ואמר שהוא חרא, והמליץ לי על מלון אחר. בסופו של דבר לקחתי רק טיסה דרך איסתא, כי לא סמכתי על המלונות שלהם, והנציג שלהם די זרם עם הבקשות שלי והרגשתי שבאמת אכפת לו והוא מנסה לעזור.
לא אהבתי – שמציעים לי חרא של מלונות. ברור לי שיש פונקציה של מחיר, אבל חיפוש זריז ב-tripadvisor מגלה שיש המון מלונות באותה קטגוריית מחיר, עם ביקורות הרבה יותר טובות. אני לא אוהב שאני לא יכול לסמוך על נציג החברה ונאלץ לבדוק בעצמי.
הצעה לשיפור – שפרו משמעותית את האתר, כך שהחיפוש והדילים יהיו הרבה יותר גמישים. ככה לא אצטרך לבזבז לי ולנציג השירות את הזמן.

ישראייר

את ישראייר לא בחרתי ישירות, פשוט בחרתי בטיסה הזולה ביותר, אבל זו הסתברה כטעות. החברה פישלה בכל נקודת מגע אפשרית – מניהול לא נכון של השביתה האפשרית (כתבתי על זה בפייסבוק), ועד לנציגי שירות שמסבירים לי שכל תקלה שלהם, היא בעצם באשמתי.
אהבתי – הגעתי לרומא ובחזרה בחיים (אמנם באיחור בשתי הטיסות), וגם המזוודות הגיעו.
לא אהבתי – אין לי בעיה עם מותג שטועה. זה בסדר, כולם טועים. יש לי בעיה עם מותגים שלא לוקחים אחריות. אמנם המפגש שלי היה עם נציגי שירות שהם "בסך הכל בורג קטן", אבל מבחינתי הם מייצגים את ישראייר. ועשו זאת בצורה מזעזעת, ולא לקחו שום אחריות שום דבר (צוות האוויר לדוגמא, סיפר לנו שהתקלות של צוות הקרקע, הן לא באשמת צוות האוויר, ולכן אין מה להתלונן להם).
הצעה לשיפור – בסוף הטיסה, תנו טפסים לכתוב פידבק. אם תקראו אותם, יכול להיות שתלמדו משהו, ותתנו שירות טוב יותר בפעם הבאה (וזה גם יראה כאילו אכפת לכם). לא הגיוני שבכל אתר באינטרנט יש כפתור שנקרא feedback, ובטיסה שעולה מאות דולרים, אין.

גוגל מפות

אם טסתם לחו"ל בשנים האחרונות, סביר להניח שכבר עשיתם שימוש בכלי הזה. חברים שולחים לכם המלצות, אתם ממקמים אותם על המפה, מדפיסים אותה (אופס, אני שכחתי להדפיס), ונהנים ממפה אישית שלכם. אם בא לכם, הנה המפה שלנו עם כל ההמלצות שקיבלנו:


אהבתי – אפשר פשוט לכתוב שם של מסעדה, וגוגל ימצא אותה, ימקם אותם על המפה, ייתן ביקורות, טלפון ואת אתר האינטרנט. נחמד מאד.
לא אהבתי – אין אפשרות לשמור את המפות כקובץ. זה בעיה כי כשמטיילים, גם אם יש אייפון, בדרך כלל אין חיבור אינטרנט, ואז אין מפה. ואז צריך להדפיס (אם לא שוכחים). ולא חבל על העצים אם יש לנו אייפון ?
הצעה לשיפור – שמור ל-PDF. בנוסף, הממשק לא כל כך נוח, בטח לא באייפד. מוזר שגוגל לא פיתחו אפליקציה יעודית (אפליקציות המפות באייפון/אייפד, לא תומכת במפות אישיות).

Wallpaper* travel guide

wallpaper הוא מגזין עיצוב נחשב מאד בעולם, ויש להם גם סדרת מדריכי טיולים לאנשים ש"מעריכים עיצוב, ארכיטקטורה ואת החיים הטובים". המדריכים יצאו כסדרת ספרים, ועכשיו גם כאפליקציות אייפון, שעולות 5 דולר. אני החלטתי שאני מסכים להוציא כסף רק על אפליקציה אחת, ואחרי שהתלבטתי בינה לבין Lonely Planet, בחרתי בה (כי רציתי לראות בעצמי בן אדם ש"מעריך עיצוב, ארכיטקטורה, ואת החיים הטובים – בקיצור, פלצן).
אפליקציית מדריך טיולים של wallpaper לרומאאפליקציית מדריך טיולים של wallpaper לרומא

אהבתי – ממשק מעוצב וסקסי. תמונות מהממות של המקומות הממולצים.
לא אהבתי – האפליקציה דלה בתוכן, בכל שכונה בערך 3-4 מסעדות, זה כלום. בסופו של דבר, לא יצא לי לנצל שום המלצה או טיפ של המדריך. הלכו ה-5 דולר. אבל ההרגשה שאני פלצן נשארה.
הצעות לשיפור – אפליקציה אקסקלוסיבית כמו זו, הייתי מצפה שיהיו בה יותר דברים שנותנים לי להרגיש מיוחד (לדוגמא אם אראה את האפליקציה בחנות של גוצ'י אני אכנס למתחם ה VIP), הייתי רוצה להרגיש שייך למועדון יודעי סוד ע”י יותר מרק המלצות בודדות למסעדה או שתיים.

TripAdvisor

TripAdvisor הוא אתר של ביקורות גולשים על מלונות / מסעדות וטיולים. האתר סופר פופולרי (במידה ואתם לא מכירים אותו כבר), והסיבה לכך נעוצה בביקורות האוטנתיות (לטוב ולרע), ובכך שבאמת אפשר לדעת מה לצפות מהמקום. אני באופן אישי כבר לא נוסע לשום מקום בלי לבדוק באתר הזה קודם, ולכן סירבתי לכל המלונות שאיסתא הציעו לי, אחרי שהסתבר באתר שרוב האנשים סבלו שם. לאחרונה הם פיתחו גם אפליקציית אייפון למדריך טיולים, ואני לא צוחק כשאני אומר שאני חושב שהאפצילקציה הזו תשנה את איך שאנשים מטיילים.
אפליקיית מדריך הטיולים לרומא של tripadvisor אפליקיית מדריך הטיולים לרומא של tripadvisor

אהבתי – לא צריך חיבור לאינטרנט. כל המידע, כולל מפות נמצא על המכשיר. אין מקום שלא חיפשנו שלא מצאנו דרך האפליקציה. הקרם שבקצפת – מצפן שמכוון אותך איך להגיע למקום שאתה מחפש בעזרת ה-GPS (בלי צורך באינטרנט). מעכשיו אפשר להאבד בעיר בשביל הכיף, ולמצוא את הדרך ברגע שרוצים. אה, וזה בחינם כבר אמרתי?
לא אהבתי – עיצוב האפליקציה לא סקסי במיוחד. אמנם הכל פונקציונלי, פשט ועובד, אבל קשה להגיד שיש חווית שימוש סקסית כמו באפקליקציה של Wallpaper.
הצעות לשיפור – מה שהיה חסר לנו באפליקציה הוא חיפוש וביקורות של חנויות/עסקים. לפעמים אתה רוצה לדעת איך להגיע ל-ZARA הקרוב, או עוד יותר טוב – למצוא ביקורות על חנויות שאתה לא מכיר.

היסטוריה מול חדשנות במותגים

היות ולא כתבתי על רומא עצמה בכלל, אני אסכם במחשבה שהייתה לי על ההבדל בין רומא לתל-אביב, ואיך זה מתבטא במיתוג. אני קורא עכשיו את הספר "מדינת הסטארט-אפ", שמנסה להציע הסבר לכמות הסטארט-אפים והחדשנות שמגיעה מישראל. הספר מציע הסבר מעניין, אם כי קצת צר בעייני, והוא מסתכם בעיקר בתודה לצבא (שבזכותו אנחנו מכירים את כולם, ההיררכיה נשברת, מגדילים ראש וכו'). כשהייתי ברומא, עיר שההיסטוריה בה נמצאת בכל פינה ועל כל בניין, הגעתי להבנה אחרת בהקשר אלינו – התוצאה של החוסר בהיסטוריה.

אם נסתכל מבחינה מותגית על מה שקורא ברומא, נראה שרוב המותגים הם מותגים בעלי היסטוריה עשירה, ומתבססים חזותית ואסטרטגית על אותה היסטוריה. אני מנסה לחשוב איך ירגיש בית קפה חדש שיפתח כשלידו בית קפה שקיים כבר 300 שנה וידוע שגדולי הציירים והמעצבים היו יושבים בו. למען האמת, אני לא חושב שראיתי ברומא מסעדה/בית קפה או מלון שנפתחו בשנים האחרונות – הכל נראה קלאסי (וגם אם הוא חדש, הוא מנסה להראות קלאסי).

אצלנו לעומת זאת אין היסטוריה ארוכה, וכל המקומות חדשים. כתוצאה כולם מחוייבים להמציא את עצמם מחדש כל הזמן, ומה שנחשב סקסי הוא מה שחדש ו"טרנדי", לא מה שהוא בעל היסטוריה ארוכה ומסורת. לדעתי ההבדל הזה הוא זרז לחדשנות, וגם מה שמעצים את הכח של מיתוג בישראל. בניגוד למקום כמו רומא, בו בית עסק של 300 שנה לא צריך מיתוג, כי המיתוג שלו נבנה באופן אורגני במהלך השנים, בישראל כל עסק חייב לייצר לעצמו באופן קראיטייבי סיפור מותג שיהיה מעניין מספיק.

אני אסגור בקליפ שערכתי מהנסיעה שלנו להנאתכם.
זה לא יאומן מה אפשר לעשות עם אייפון ו-3 שעות עריכה על מחשב בייתי.