בואו נדבר על הקשר בין מיתוג לעיצוב גרפי. איזה טמבל הייתי כשסיימתי את לימודי העיצוב. כמו שאר חברי לספסל הלימודים חשבתי ששני קורסים תחת השם "תדמית" ילמדו אותי איך לעשות מיתוג. הבעיה הייתה, שאף אחד לא לימד אותי מה זה מותג.

המון אנשים, וזה כולל מעצבים, מתבלבלים בין המושג "מותג" לבין התדמית הגראפית של המותג. מה ההבדל? התדמית הגראפית, היא מה שאנחנו רואים בעיניים: לוגו, צבעוניות, צילומים, איורים, שפה טיפוגרפית וכל דבר אחר שנועד שנסתכל / נקרא אותו. ומה זה מותג? מותג זה מושג הרבה יותר רחב – הוא כולל את כל החוויות שלנו, הזכרונות שלנו, מה שאחרים אמרו לנו וכל מה שאנחנו מרגישים כלפי מוצר או רעיון מסויים. אם חושבים על זה, אז בעצם רוב החוויה שלנו עם מותגים, היא בכלל לא גרפית: לפעמים זו חווית שירות, חווית סאונד, חויית טעם וכמובן – התוכן של המוצר עצמו. אם החוויה הגרפית היא רק חלק קטן מסך החוויות של המותג, למה חושבים רוב הלקוחות שכל מה שהם צריכים הוא מעצב גרפי?

גרפיקה זה ממש לא מספיק
לדעתי, להגיד שמיתוג זה עיצוב גרפי, זו עצלנות. זה פשוט נורא קל: נשלם למעצב, יהיה לנו לוגו יפה, אתר טוב, ואחלה כרטיס ביקור, וזהו. נוכל להגיד שאנחנו "ממותגים", נוכל לקחת מחיר גבוהה יותר עבור המוצר שלנו, והכי טוב: נוכל להציג למנהלים שלנו את העבודה הטובה שעשינו למותג שאנחנו מנהלים.

אז איך מייצרים מותג מעולה באמת? טוב, בגדול על זה אני מנסה לענות כל פעם בבלוג הזה, אבל בתמצתיות – המטרה היא לעבוד בלייצר חוויה מעולה בכל אחת מנקודות המגע עם הלקוח, ולא רק בנקודת המגע הגראפית. מותג מעולה ישקיע מחשבה קראייטיבית בכל אספט של החוויה – חווית השירות, חווית הקניה, הארכיטקטורה ועיצוב המוצר עצמו. זה נשמע אולי מצחיק, אבל ישנם לקוחות שמשקיעים יותר מאמץ בלייצר תדמית גרפית מצויינת, מאשר בלייצר מוצר מצויין. אין צורך להגיד שבלי מוצר מצויין כל הגרפיקה שבעולם לא תעזור.

הנחת היסוד שמספיק מעצב גרפי כדי לעשות את כל התהליך הזה, היא מופרכת לדעתי. אני לא רוצה להכליל כי יש מעצבים גרפיים עם הבנה רחבה של מה זה מותג, והתרומה שלהם ללקוח היא הרבה מעבר לגרפיקה, אבל לרוב – רק מעצב זה לא מספיק.

אז למה בכל זאת כדאי לקחת מעצב טוב?
בהנחה שקראתם את הפוסט הקודם, אתם בטח יודעים שאני כן חושב שזה חשוב מאד שיהיה מעצב טוב שותף בכל התהליך, אז למה זה חשוב?

קודם כל, חשוב להבין שהחלק של ה"מעצב" הרבה יותר גדול מהחלק של ה"גרפי". מעצב טוב מיומן בחשיבה יצירתית ואיך להרחיב קונספט מעבר לאפליקציה אחת. ברגע שניתן למעצב לחשוב על בעיות שלא קשורות רק לגרפיקה (לדוגמא: איך נעביר את החוויה המיוחדת בשירות הטלפוני), נקבל פתרונות יצירתיים שירחיבו את החוויה גם לתחומים אחרים.
הדבר השני הוא, שאם אנחנו מנסים לתת לצרכן ערך מוסף בכל נקודת המגע, אז חשוב שכל נקודת מגע תביא את הערך המוסף – כלומר גם תפריט, אתר או כרטיס ביקור, חובה שיביאו לצרכן משהו מהחוויה – משהו חדש, מרגש ששווה לזכור בהקשר של המותג. בנוסף, ישנם מותגים (לדוגמא אפליקציות למיניהן), בהן כל החוויה היא חוויה גרפית ולכן בסוג כזה של מותגים חשיבותו של המעצב עולה משמעותית, היות והוא אחראי על אחוז גבוהה בהרבה מהחוויה.

לסיכום
לדעתי, מה שיותר מותגים צריכים לעשות זה לקחת מנהלי קריאייטיב. ברגע שמישהו ינהל את החשיבה היצירתית בכל נקודות המגע של המותג – גם הגראפיות, וגם הלא גראפיות, יש סיכוי שהמותג ישתפר בכל הרמות, ולא רק ברמה הויזואלית.