בואו נדבר על סרטים. יותר נכון, סרטונים. אומרים שתמונה שווה אלף מילים, אבל יותר נכון להגיד היום: “45 שניות וידאו שוות 1000 מילים". אם נחשוב רגע על הזמן שלוקח לנו לקרוא 1000 מילים, לעומת 45 שניות, אנחנו צריכים לתהות למה רוב המותגים מתקשרים איתנו בטקסט במקום בוידאו? בהמשך לפוסט הקודם, שהסביר שמותגים צריכים לקצר את זמן התקשורת הראשונית איתנו, בפוסט הזה נדבר איך אפשר לעשות את זה בקלות בעזרת וידאו.

בהרצאה מרתקת של טד, מסביר כריס אנדרסון איך וידאו באינטרנט מגביר את מהירות החדשנות, וגם טוען שלדעתו בקרוב רוב התכנים באינטרנט יהיו בוידאו. גם בנושא הזה חברות סטארטאפ ואפליקציות, שמבינות שיש להם סיפור מורכב כדי להסביר את הצורך במוצר שלהן, מובילות את השימוש בוידאו ככלי מרכזי כדי לענות על השאלות: “מי אנחנו, מה אנחנו עושים ולמה שיהיה לך אכפת?”.

הנה כמה דוגמאות שאהבתי:

אפשר לראות מאגר מלא של סרטוני סטארטאפים בלינק : startup-videos.com.

כמו כל צורך עולה חדש, כדי לענות עליו קמו חברות המתמחות ביצירת וידאו אנימציה קצר (45 -60 שניות) כדי לספר את סיפור המותג. היתרון בסוג כזה של חברות הוא שהוא מציע פתרון יחסית זול ליצירת וידאו המתקשר במהירות את המסר. החיסרון בסוג כזה של חברות הוא שהן בדרך כלל יודעות לעשות רק סוג אחד של אנימציה, וכתוצאה מזה, כל הסרטונים שלהם נראים אותו דבר, ולא ייצרו ערך מבודל וזכיר למותג.

השימוש בוידאו לא מתפקד רק כדי להציג מוצרים חדשים, אלה בכלל כדי להעביר מסרים במהירות ובדרך כלל גם עם חיוך. גוגל, שכמובן מבינה את הכח של וידאו (אחרי הכל הם קנו את youtube), עושה בו שימוש נרחב ומשתמשת בוידאו גם כפרסומות למוצרים שלה, ככלי להציג מוצרים חדשים, ואפילו כסוג של תמיכה טכנית כדי להסביר פעולות מסויימות במוצרים שלה. הנה כמה דוגמאות למגוון השימושים שלהם בוידאו:

העתיד בוידאו

לדעתי הפורמט של קליפים קצרים של וידאו הוא פורמט מדהים, שעדיין לא מנוצל כמעט לחלוטין. עדיין רוב התוכן באינטרנט הוא טקסטואלי, מה שגם גוזל מאיתנו זמן קריאה יקר, וגם מעביר חוויה דלה (בניגוד לקליפ מצולם טוב, עם עריכה ומוזיקה). הנה כמה רעיונות שיש לי שאפשר ליישם אם אתם בעלי מותגים:

  • קליפ אווירה – יש לכם מסעדה? במקום לטרחן עם סיפור מוכן, תמונות מצולמות יפה וביקורות לא אמינות, צלמו קליפ מעולה שמעביר את האווירה במסעדה, את המוזיקה, את האנשים שאוכלים שם, את האוכל, את המטבח, בקיצור – תראו כמה כיף שם. מסעדת סוהו בראשון לציון כבר התחילה להבין את הגישה הזו וזה עובד לא רע באתר שלהם (יש בעיות עיצוביות אחרות, אבל הסרט הוא סימן לגישה טובה מאד)
  • אודות החברה – כשאנשים לוחצים על דף האודות באתר שלכם, הם רוצים לדעת מי עומד מאחורי המותג. ואיזה דרך יותר טובה יש להכיר אתכם מאשר בוידאו? במקום עוד טקסטים ארוכים ומייגעים, אפשר לצלם את בעל החברה מספר בקצרה על החברה, אפשר לצלם במשרדים, ואת העובדים. קליפ כזה ישדר יותר אמינות ומקצוענות מאשר דף טקסטואלי שאי אפשר לדעת מי עומד מאחוריו. הנה דוגמא:
  • שירות טכני  – אם אני מדבר עם כל החברים שלי בוידאו בסקייפ בחינם, למה אני לא יכול גם לקבל שירות בוידאו? אני מאמין שהשירות שנקבל כאשר ננהל דיאלוג וידאו עם נציג שירות יהיה טוב יותר, לא תהיה להם ברירה להיות יותר ייצוגיים, להתרכז בשיחה איתנו, ולהסתכל לנו בעיניים – אחרי הכל, אנחנו נראה אותם.
  • תוכן מקורי  – זו לא המצאה שלי, אבל זה טרנד שתופס תאוצה. מותגים מייצרים תוכן בידורי שלא רלוונטי ישירות למותג שלהם, אבל מחזק את התפיסה שלהם כמותג מוביל וחדשני. מותג המכוניות לקסוס ממש הקימו סטודיו ומצלמים סדרה בכיכובה של פיבי מחברים, אבל גם מותגים קטנים יכולים לייצר קליפים מגניבים בעלות נמוכה הרבה יותר.

כהערת סיום למעצבים שבנינו, אני חושב שוידאו הפך לעוד כלי בארגז הכלים של המעצב, וחובה עליו לשלוט בו, לפחות ברמת ההבנה והטרמינולוגיה כדי לדעת ולהנחות אנשי מקצוע איך לייצר עבודה טובה למותגים.

קרדיט תמונה - Cameraman filming movie as director and script girl look on. מתוך מאגר LIFE של גוגל.