140-willpower

אלברט איינשטיין אמר שגאונות זה-1% כישרון ו-99% עבודה קשה. זה כנראה נכון, אבל אני שמתי לב למשהו בקשר לעבודה קשה: קודם כל, זה לא קל לעשות עבודה קשה. דבר שני, רוב האנשים מנסים להמנע בכל מחיר מעבודה קשה, גם המוכשרים שבנינו.

העניין בלעשות דברים קשים, הוא שחייבים מלא כח רצון כדי לעשות אותם. כולנו אומרים לעצמנו שמחר אנחנו נתחיל לאכול בריא, להתאמן, לבנות לעצמנו אתר חדש, ללמוד את התוכנה החדשה ולהבין מה כל הסעיפים האלה בפנסיה אשכרה אומרים. אבל רובינו לא עושים את זה. כי זה מצריך ימבה כח רצון.

לאורך השנים, שמתי לב שהאנשים שמסביבי שאשכרה מצליחים לעשות דברים הם אלה שפשוט מצליחים לגייס מספיק כח רצון כדי לעשות אותם. גם על עצמי שמתי לב, שדברים מסויימים שנראים לי קלים יחסית (כמו לקום מוקדם בבוקר, או לקרוא ספרים) ממש לא קלים לאנשים אחרים.

האבחנה הזו גרמה לי לתהות האם כח רצון זה משהו שנולדים איתו (ולחלק מהאנשים יש יותר מזל מאנשים אחרים), או שזה שריר שאפשר לפתח, ואפשר להיות טובים יותר בכח רצון. חוץ מזה הבנתי שזה לא משנה כמה אנשים מנסים להיות מעצבים טובים יותר, אם לא יהיה להם כח רצון, הם לעולם לא יוכלו להגיע לאן שהם רוצים.

אז עשיתי את מה שאני אוהב לעשות וקראתי ספר בנושא: The Willpower Instinct. הוא היה סופר מעניין ואני רוצה לחלוק איתכם כמה נקודות קטנות כדי שאולי יעזרו לכם באתגרי כח רצון שלכם, בין שהם קשורים לעיצוב, עישון או אוכל.

נתחיל בשאלה שהטרידה אותי: האם כח רצון זה משהו מולד או משהו שאפשר לשפר. התשובה למרבה הפלא היא – גם וגם. כן, יש אנשים שבאופן טבעי קל להם יותר לעשות את הדברים הקשים. אבל גם הם לא מושלמים ומתקשים בדברים מסויימים, וכולנו יכולים להשתפר משמעותית אם נבין מה הדברים שמשפיעים על כח הרצון שלנו.

לפי הספר (שנתמך במלא מחקרים וכאלה), כח רצון מתואר כמו סוג של מאגר במוח שלנו – לפעמים מאגר כח הרצון שלנו ריק, ואז אנחנו ״חוטאים״ הרבה: אוכלים ג׳אנק, קונים שטויות שאנחנו לא צריכים או מבזבזים זמן במקום לעבוד על הדברים שחשובים לנו. ולפעמים המאגר מלא ואז אנחנו מצליחים להיות ״חזקים״ לא מתפתים ועושים את מה שאמרנו שנעשה: את העבודה הקשה, משקיעים בעצמנו ובמטרות ארוכות הטווח שלנו.

הנה כמה דברים שמשפיעים על מאגר כח הרצון שלנו:

כח הרצון מושפע מהמצב הגופני שלנו

וזה אומר 3 דברים:

  1. לישון טוב.

  2. לאכול טוב.

  3. לעשות פעילות גופנית.

אם אתם לא ישנים 6-7 שעות בלילה, דעו לכם שכח הרצון שלכם עומד להיות נמוך יותר. תמיד היה לי חשוב לישון טוב בלילה ותמיד שנאתי לילות לבנים בצבא/לימודים/עבודה, ואני שמח לשמוע שעכשיו יש טיעון מדעי לכך שזה רע. אם אתם לא אוכלים מספיק, מדלגים על ארוחות או אוכלים רק ג׳אנק לא מזין – כח הרצון שלכם עומד להיות נמוך יותר. נכון, יש פה איזה לופ – צריך כח רצון כדי לאכול טוב, ואוכל טוב מביא ליותר כח רצון. ובכל זאת ככה זה עובד. ופעילות גופנית – כן, גם היא משפיעה על כח הרצון שלכם, אבל תשמחו לדעת שזה לא אומר שאתם צריכים ללכת למכון כושר כל יום. גם פעילות כמו הליכה של 5 דקות ממלאת את מאגר כח הרצון שלכם.

כח הרצון זה עניין מדבק

מחקרים מראים שכח רצון מתנהג כמו מגיפה: הוא מדבק מבן אדם לבן אדם. אותם מחקרים מראים שאם אתם נמצאים בסביבת אנשים שמנים מאד (Obese), אתם בסכנה גבוהה ביותר להפוך לשמנים בעצמכם.

זוכרים שכשהיינו קטנים אמא הייתה אומרת לנו: ״ואם כולם היו קופצים מהגג? גם אתה היית קופץ?!״. כמובן שאנחנו מחונכים להיות אינדיבידואלים ומאמינים שאנחנו מקבלים החלטות בעצמנו בצורה רציונלית, אבל מחקרים מראים שזה ממש לא איך שאנחנו מתנהגים. למעשה, אם כולם היו קופצים מהגג, סביר מאד להניח שגם אתם הייתם קופצים מהגג.

אם כולם במשרד שלכם דוחפים עוגיות ובורקסים כל היום, אז הסבירות שגם אתם דוחפים כמה פה ושם גבוהה. אם כולם במשרד שלכם פריקים של בריאות ומכינים סלטים כל יום בצהריים, יש מצב שגם בזה תדבקו.

אני יודע על עצמי שזה נכון – כשעבדתי ב-Any.do ורציתי לפתח אפליקציה בזמני הפנוי, העובדה שעבדתי בצמוד לאדם, שעשה את זה כבר בעצמו נתנה לי מלא מוטיבציה וכח רצון שזה אפשרי, על אף שזה קשה לקום בבוקר לפני העבודה או לעבוד בסופי שבוע.

אם אתה מודע לכח הרצון שלך, יהיה לך יותר ממנו

לאחרונה קראתי 3 ספרים בנושאים שונים (נישואין, גידול ילדים וכח רצון) ובשלושתם צויינו מחקרים שמראים שמודעות עצמית גבוהה (מה שקוראים לו באנגלית Mindfulness), מביאה לשיפור משמעותי בתוצאות – בין שמדובר בנישואין מוצלחים, גידול ילד חכם ומאושר או התמודדות עם אתגרי כח רצון.

הויקיפדיה באנגלית מגדירה Mindfulness: ״פוקוס מכוון על הרגשות והמחשבות בזמן אמת״. לדוגמא – אחד הדברים שאני מתקשה איתם הוא ההתמכרות לפייסבוק ולאימיילים. אני עובד ובלי לשים לב כל כמה דקות קופץ לפייסבוק או פותח ג׳ימייל ומתחיל לענות על מיילים. קשה להיות פרודוקטיבי ככה. לאט לאט ככול שאני משתפר במודעות העצמית שלי, אני עובד ופתאום אני אומר לעצמי: ״אה! הנה הדחף לפתוח את הפייסבוק, זה כי אני מרגיש משועמם ממה שאני עושה עכשיו״. ברגע שאני מצליח להיות מודע לדחף הזה ולחשוב עליו, הרבה פעמים הוא פשוט נעלם. לא תמיד כמובן, אבל לפעמים.

מודעות עצמית זו מיומנות כמו כל דבר אחר שאנחנו עושים, וזה אומר שצריך ללמוד את זה, ולהתאמן בזה. הרבה, אם רוצים להיות טובים. הדרך לעשות את זה היא מדיטציה. זה מצחיק ששלושה ספרים מדעיים מהמערב ממליצים על מדיטציה שמגיעה מהמזרח, אבל הנה – מחקרים מראים שזה אשכרה עוזר.

אני עושה כבר למעלה משנה כל יום 20 דקות מדיטציה עם האפליקציה HeadSpace, וקשה לכמת את הדבר הזה ולהגיד כמה הוא עזר, אבל חוץ מזה שאני נהנה ממש, אני חשוב שזה גם שיפר לי משמעותית את כח הרצון ואת מערכות היחסים עם אחרים (צריך הרבה כח רצון כדי לסתום את הפה ולא להגיד לאשתך שאתה חושב שהיא טועה כשהיא עצבנית).

יותר קל לעשות דברים מאשר לא לעשות דברים

יש כמה סוגים של אתגרי כח רצון:

  1. דברים שאני צריך כח רצון כדי לעשות – ללכת למכון כושר, לאכול בריא, להתרכז בעבודה

  2. דברים שאני צריך כח רצון כדי לא לעשות – לפתוח פייסבוק בעבודה, לאכול ג׳אנק בין ארוחות, לקנות את הדבר היקר הזה שאני לא באמת צריך.

הספר טוען שהרבה יותר טוב להתרכז בדברים שאני רוצה לעשות מאשר בדברים שאני לא רוצה לעשות. תאמינו או לא, מחקרים מראים שאין שום הוכחה שדיאטות עוזרות בטווח הארוך. להפך, יש די הרבה הוכחות לכך שהרבה פעמים אחרי דיאטה אנחנו משמינים, ושאנשים שעולים ויורדים במשקל פוגעים בבריאות שלהם בטווח הארוך. כשאנחנו אומרים לעצמנו ״אסור לי לאכול את הקראוסון הזה״, למעשה אני אומרים לעצמנו ״בבקשה אל תחשוב על דוב לבן״, וזה מוכח שברגע שאומרים למישהו לא לחשוב על דוב לבן, הוא לא יכול לחשוב על שום דבר אחר.

הדרך להתמודד עם אתגרים מהסוג הזה הם לנסות ולחשוב מה הדבר שאפשר כן לעשות ולא לאסור את כל הדברים שאנחנו רוצים לעשות. מנסים לרדת במשקל? עדיף שתגידו לעצמכם כן לעשות פעילות גופנית, וכן להכין ארוחת ערב בריאה, אם תעשו את זה לאורך זמן, סביר להניח שתחשבו פחות על קראוסונים ולאט לאט הדחף הזה ידעך מעצמו.

כשאני מתמודד עם ההתמכרות שלי לפייסבוק ומיילים, אני לא מנסה לאסור על עצמי להשתמש בהם, אבל אני כן אומר לעצמי – אני רוצה לסיים את הדבר הזה קודם, ואז אכנס לפייסבוק.

לסיכום

כח רצון זה עוד אחד מהדברים האלה, שלא מלמדים אותנו עליו כלום בשום בית ספר, אבל יש לו השפעה מכרעת על החיים שלנו. העובדה שאף אחד לא מדבר על זה, או שכולם מתייחסים לכח רצון כמו איזו גזירה משמיים היא טעות בעייני. ככל שנבין יותר טוב למה אנחנו ואחרים מתנהגים כמו שהם מתנהגים, יש לנו סיכוי גבוהה יותר שהחיים שלנו יראו כמו שבא לנו שהם יראו, וכמובן שנהיה מעצבים טובים יותר.