131-good-presentations

ביום הראשון שלי במקאן אריקסון מישהו לחש לי: ״אל תסכים לעשות מצגות, אתה תתיקע עם פאוורפוינט ולא תראה יותר את פוטושופ בחיים שלך״. מסתבר שלעשות מצגות זו עבודה שמעצבים מוצאים כבזוייה ומי שעושה אותה הוא הכבשה השחורה.

היה בחור אחד בסטודיו שדווקא כן הסכים לעשות מצגות. קראו לו מעיין פרויינד. הוא היה טוב בלעשות מצגות ובילה הרבה מהזמן שלו יושב עם ההנהלה הבכירה ועוזר להם לסדר מצגות חשובות. היום יש למעיין משרד מגניב משלו, ואלה שלחשו לי באוזן עדיין בסטודיו עושים תיקונים בפוטושופ. אני לא חושב שזה מקרי.

למה זה חשוב לדעת לעשות מצגות טובות?

  1. חשוב לדעת למכור: המטרה של מצגת היא למכור רעיון. כדי לעשות מצגת טובה אתם צריכים לדעת איך למכור רעיונות, וזה אחד הכישורים שהכי חשובים למעצבים (ולאנשים בכלל).

  2. חשוב לדעת לחדד מסר: בדרך למצגת טובה המסר יצטרך להתפקס, להתנקות ולהפוך להיות ברור. מעצב שלא יודע למצוא את המסר בתוך הבלאגן שנמצא בראש של הלקוח יתקשה גם לעצב.

  3. חשוב לדעת לספר סיפור: כל מצגת היא סיפור עם התחלה, אמצע וסוף. מי שיודע לספר סיפורים טובים יותר – מנצח.

  4. חשוב לשלוט בתקשורת החזותית: מצגת היא תמצות הדבר הזה שנקרא ״תקשורת חזותית״ – אנשים מסתכלים על מסך, וצריכים לראות דימוי שמחזק, מתקשר או עוזר להבין ולזכור את מה שהבן אדם אומר כרגע.

כמעט כל אחד היום צריך לעשות מצגות מדי פעם, בין שאתם מעצבים שמוכרים קראייטיב, סטארטאפיסטים שמגייסים כסף, מנהלי שיווק שמציגים תוכניות שנתיות או עורכי דין שמנהלים משא ומתן. ועדיין – אף אחד לא באמת לומד איך לעשות את זה כמו שצריך ואנחנו כולנו נתקעים בישיבות משמימות מסתכלים על פאוורפויינט עם 70 בולטים על המסך, מלא גרפיים ובסוף לא זוכרים כלום.

בפוסט הזה אני רוצה להתייחס ל-2 המצגות שאני רואה ועושה הכי הרבה פעמים: מצגות קריאייטיב ומצגות לסטארטאפים (״מצגת משקיעים״), אבל במקביל אני ממליץ לכם גם לקרוא את העצות של סת׳ גודין על מצגות, שהן אחלה וזו שאני הכי אוהב אומרת: שקף שמכיל יותר מרעיון אחד הוא מבלבל. ולכן שקף צריך להכיל רק מילה / משפט / תמונה אחת פר שקף. כן, יכול להיות שתהיה לכם מצגת עם 200 שקפים, אבל לפחות כל שקף יהיה ברור.

מצגות קריאייטיב

לעשות מצגות קריאייטיב למדתי מסער ב-OPEN. הנה מה שלמדתי:

  1. להוביל לרעיון – אי אפשר פשוט להראות עיצוב ולקוות שהלקוח יבין ויאהב את זה. צריך לספר סיפור שמסביר איך הגעת לרעיון הזה ולמה הוא הפתרון המתבקש לבעיה. לפעמים זה פשוט כמו להראות את התהליך שבאמת עברתם בדרך לפתרון ולפעמים, אם הפתרון נפל עליכם מהשמיים כשהייתם בשירותים – צריך להמציא סיפור ורציונליזיציה למה הכיוון הזה נכון לעסק הספציפי הזה. מה שזה אומר פרקטית זה סדרה של שקפים שמראים תהליך אבולוציוני (בדרך כלל של לוגו) שמראה איך הגעתם מרעיון מופשט לעיצוב.

  2. לבנות מתח ודרמה – מצגת היא דבר אמוציונלי. אחרי שמבינים את זה, מבינים שהדבר האפקטיבי ביותר כדי למכור את הרעיון שלכם הוא לא פשוט להציג את העובדות הקרות (״התוצרים״), אלה לספר סיפור עם רגש ודרמה. ראיתם את הסצנה עם ה״גלגל״ במד מן? כזה מרגש הסיפור שלכם צריך להיות, אפילו שאתם מציגים לוגו לחברה שעושה אופטימיזציה למודעות בפייסבוק.

  3. להראות ה-מ-ו-ן יישומים – אם יש דבר שחסר ללקוחות שלכם (חוץ מכסף וזמן) זה דמיון. העובדה שהראתם להם לוגו, טיפוגרפיה ופלטה צבעוניות לא אומרת שהם מדמיינים איך זה עומד להראות באתר אינטרנט או על כרטיס ביקור. אז תראו להם איך זה יראה. טיפ של אלופים: אל תראו רק את היישומים האמתיים שהם ביקשו מיכם, זו ההזדמנות שלכם לדמיין עבורם איך הם יראו כשהם יהיו באמת החברה המצליחה שהם רוצים להיות. שימו את הלוגו שלהם במקום שהם הכי היו רוצים לראות אותו בפנטזיה שלהם – על הבניין החשוב, בעיתון היוקרתי או על הבמה בטק-קראנץ׳. זה יעזור להם לאהוב את העיצוב.

  4. לסכם – בסיום המצגת, חשוב להראות בשקף אחד את כל האלמנטים שעוצבו. זה חשוב גם לכם (כדי שתראו שזה באמת עובד כמערכת) וגם להם כדי שיזכרו את כל מה שהראתם. גם אם זה תמונות מאד קטנות. זה יקל על הדיון בסוף המצגת.

מצגות לסטארטאפים

אני מרגיש קצת מצחיק לחזור על זה, בגלל שה״טמפלייט״ המתבקש למצגות האלה ידוע פחות או יותר לכולם – יש המון המון חומר באינטרנט עם המלצות של אנשים חכמים ממני איך לעשות את המצגות האלה, ועדיין – רוב הסטארטאפיסטים מתקשים והרבה מעצבים לא יודעים איך לעזור להם.

אני ממליץ לשני הצדדים לעבור על המצגת הזו של דייב מקלור, שהיא אמנם מכוערת טילים אבל מסבירה את הנרטיב שצריך להיות למצגת מהסוג הזה (נהיה רלוונטי משקף 7):

(הנה וידאו שלו מציג את המצגת ומסביר למה הוא מתכוון)

גם אנשים שבנו את המצגת שלהם בצורה הזו עדיין מתקשים ב-2 נקודות:

  1. מה הבעיה האמיתית שאתם פותרים? זה נחמד שיש לכם טכנולוגיה מהחלל, ואני מבין שאתם רוצים לדבר על המוצר שלכם, אבל תסבירו לי קודם למה הוא צריך להיות קיים בכלל. מה הבעיה ולמי יש אותה?. זה לא יאומן שגם חברות שקיימות כבר שנים, וגייסו כסף מתקשות לענות על השאלה הזו בפשטות ובבהירות. אבל אם אין לכם תשובה טובה, תדעו שאתם בבעיה.

  2. למה שזה יעניין אותי? תלוי למי מציגים את המצגת, לכל אחד יש נקודות עניין שונות וצריך לבנות את המצגת כדי להגיע לנקודות האלה די מהר. כל מה שהמשקיעים שלכם רוצים זה כסף? תגיעו מהר לדבר על ההזדמנות, השוק והמודל העסקי. יש לכם מלא ניסיון וכדאי להקשיב לכם? תתחילו עם הצגה של הצוות. מנסים לגייס מפתח? תתחילו מהאתגר הטכנולוגי. מצגת היא דבר יחסית אישי. אם תנסו לעשות 20 דברים שונים עם מצגת אחת אתם תכשלו. עדיף שיהיו לכם 20 גרסאות למצגת לפי נקודות עניין.

לסיכום

לעשות מצגות טובות זה אמנות. וכדי לעשות מצגות טובות צריך לפתח את כל הכישורים שהוזכרו: מכירות, חידוד מסרים, storytelling ותקשורת חזותית. זה קשה וזה לוקח זמן, אבל זה חשוב, זה שווה כסף וזה חלק מהעבודה שלכם. אז אל תוותרו ואל תפסיקו ללמוד.