104-talent

הרבה אנשים נהנים להשתמש במילה ״כשרון״ כדי להאשים הצלחה או כשלון של אנשים אחרים ושל עצמם. הם מתייחסים ל״כשרון״ כמין תכונה מולדת שיש או אין לאנשים. אני לא מאמין בזה. אני חושב שזו דרך לנסות ולהמנע מההבנה הפשוטה שכדי להיות טוב במשהו צריך לעבוד מאד קשה.

כשהייתי בכיתה י׳ למדתי לצייר. בתוך שנה הפכתי מסתם עוד ילד לא כשרוני במיוחד, לצייר של הכיתה. בכיתה שלי היו תלויים על כל הקיר כל הציורים שהייתי מצייר בשיעורים משעממים, ואנשים היו מתייחסים לקיר הזה כ״גלרייה של רן״. אפילו לא הייתי במגמת אמנות. אנשים היו באים אלי בהפסקה ואומרים לי שאני ממש מוכשר, ואיזה כיף לאנשים שפשוט נולדים עם זה.

עכשיו אני אגלה לכם סוד: לא למדתי לצייר בשיעור ציור. לא היה לי מנטור רוסי. לא הייתי במגמה. לא לקחתי חוג. למדתי לצייר מספר.

כשאני מספר את זה לאנשים, הם בדרך כלל לא מאמינים. זה נשמע להם הזוי. איך אפשר ללמוד לצייר מספר? אבל עובדה. אפשר. הספר שאני מדבר עליו נקרא Drawing On The Right Side Of The Brain. מצאתי המלצה עליו באתר של אמנות דיגיטלית באינטרנט (כשזה עוד היה בחיתוליו), והזמנתי אותו מאמזון (כשעוד מכרו שם רק ספרים). הספר הבטיח הבטחה גדולה מאד: תוך חודשיים אתם תדעו לצייר, ועוד היו שם דוגמאות ״לפני / אחרי״ מדהימות. לא יכלתי להאמין, אבל הייתי מוכן לסכן 15$ בשביל לבדוק.

gal7 gal4

הספר הזה שינה את החיים שלי. הסיבה היא לא רק בגלל שלמדתי לצייר, אלא בגלל שנפקחו עייני לגבי אמת גדולה יותר: אני יכול ללמוד דברים. לבד.

עד אותו היום חשבתי שיש דברים שאי אפשר ללמוד. או שאתה נולד איתם או שלא. אולי אפשר לפתח כישרון, אבל צריך להוולד איתו.  אחרי אותו ספר, הבנתי שאני יכול ללמוד כל מה שאני רק רוצה.

מאז ועד היום אני ממשיך ללמוד כל הזמן בעצמי: אני קונה ספרים, אני נרשם לקורסים באינטרנט, אני קורא בלוגים, אני צופה בוידאו ומהכל אני לומד. ככה למדתי את כל התוכנות הגרפיות עוד הרבה לפני הלימודים בשנקר. ככה למדתי ספרדית כדי לעבוד במקסיקו, ככה למדתי איך לפתח אפליקצייה ולשיק אותה בעצמי וככה למדתי איך לפתוח עסק.

למה אני מספר לכם את הסיפור הזה?

כי לפני כמה שבועות סיימתי עוד ספר מדהים שלימד אותי דברים שלא חשבתי שאפשר או צריך ללמוד.

אני חייב להודות שאני קצת מתבייש לספר על זה פה, בעיקר בגלל שהשם של הספר ועיצוב העטיפה הגרוע שלו, גורמים לו להראות כמו ספר ניהול / פיתוח עצמי זול וגרוע. אתם תאלצו להאמין למילה שלי כשאני אומר לכם שזה ספר מעולה.

לספר קוראים The Seven Habits Of Highly Effective People.

אני לא מתכוון לתת פה תקציר של הספר הזה. מספיק להגיד שאני קניתי אותו בגלל שראיתי המלצה עליו בבלוג שאני מעריך, ואם אתם מעריכים אותי, אז תשקיעו בעצמכם את ה-15$ ותקראו את הספר הזה.

אני כן אכתוב כמה דברים חשובים שלמדתי מהספר הזה:

  • הרמה הבוגרת ביותר שבן אדם יכול להגיע אליה היא לווא דווקא להיות עצמאי, אלה דווקא לדעת לעבוד עם אנשים אחרים כדי להגיע לתוצאות גבוהות יותר משהיה יכול להגיע לבד. כולנו שואפים לעצמאות, גם כלכלית וגם מאיזה בוס מגעיל או לקוח גרוע. אבל החיים הם כאלה שאנחנו צריכים לעבוד עם עוד אנשים. אנחנו צריכים לעבוד ביחד עם בני הזוג שלנו, המשפחה שלנו, הלקוחות שלנו והאנשים מסביבנו. בן אדם שיודע לעבוד עם אנשים אחרים בצורה טובה, יכול להצליח הרבה יותר.

  • להקשיב לאנשים זה פאקינג קשה. אף פעם לא שמתי לב לזה, מהסיבה הפשוטה שאף אחד אף פעם לא לימד אותי להקשיב. הספר גרם לי לשים לב שכשאני מדבר עם אנשים אחרים, הרבה פעמים אני פשוט מחכה להגיד את דעתי או לספר משהו מהנסיון שלי ולא באמת מנסה להבין אותם. גם עכשיו אחרי שאני שם לב לזה, זה עדיין ממש ממש קשה.

  • זה שלשני אנשים יש 2 דעות שונות לא אומר שמישהו מהם טועה. כשאנחנו מדברים עם מישהו שלא מסכים איתנו אנחנו נוטים תמיד לחשוב שהוא טועה (או במקרה הרע, אנחנו טועים), אבל האמת היא שלפעמים לאנשים יש פרספקטיבות שונות על נושאים מסויימים, ויכול להיות ששני הצדדים צודקים מהפרספקטיבה שלהם. אם אתה לומד לנסות ולהבין את הפרספקטיבה של האחר, אפשר ולנסות למצוא פתרון שעונה על הפרספרטיבה של שני הצדדים, ואז כולם מנצחים.

  • להגיע להסכם ששני הצדדים מרוויחים בו. בהמשך לנקודה הקודמת, זו נקודה שסופר חשובה בעיקר בעבודה שלנו מול לקוחות – ברגע שהצלחנו להבין מה באמת מטריד אותם, והצלחנו להסביר להם מה מטריד אותנו, אפשר להגיע להסכם שטוב לשני הצדדים. יש הרגשה, ולדעתי בעיקר פה בישראל, שתמיד מישהו צריך לצאת פראייר ומישהו צריך להיות המנצח. זו גישה שלא טובה לאף צד בתכלס.

לסיכום. קחו את המילה שלי. רוב האנשים חושבים שזה סבבה להשקיע כמה מאות שקלים בחודש עבור חדר כושר כדי להשקיע בעצמם, אני מציע שתעשו את ההשקעה הקטנה הזו ותקנו את הספר הזה כדי להשקיע בעצמכם. תקראו אותו לאט לאט ותראו אם אתם מצליחים ליישם את המחשבות האלה בעצמכם. לי זה עשה שינוי אדיר בחיים.