103-crime

יש אנשים שאתה פשוט רוצה להרוג אותם. עמדתי לפני איזה שבוע בתחנת האוטובוס בפינת אבן גבירול ושאול המלך והתעצבנתי. זו הפינה שבה נמצאים קולור טאץ, קפה ארומה וגם סופר פארם. אוסף ההזדמנויות הנדיר בפינה הזו גורמת להמון אנשים פשוט לעצור את הרכב שלהם בתחנת האוטובוס, להשאיר אורות מהבהבים, ופשוט להשאיר את האוטו, ״רק דקה״, ״רק ממש שניה״, בזמן שהם הולכים להביא את הקפה או המרשם שלהם. היות והכביש הוא דו-נתיבי, האוטובוס צריך לעמוד בנתיב הרחוק מהכביש, ולחסום את כל הכביש בזמן שהאנשים חוצים את הכביש כדי להגיע לאוטובוס. הפפק כבר חוסם את צומת הרחובות אבן גבירול ושאול המלך, כולם מתעצבנים ומתחילים לצפור ולקלל, בזמן שאותו אדם מתלבט אם לשים סוכר לבן או חום בקפה שלו.

עמדתי שם בערך רבע שעה, ובזמן הזה לפחות 4 או 5 רכבים עצרו והחנו בתחנת האוטובוס. הייתי כל כך עצבני. ״איזה אנשים חצופים!״ אמרתי לעצמי ״רק בישראל זה יכול לקרות!״, ״ולוואי והייתה פה קבוע ניידת שנותנת לכולם דוחות!״. הסתכלתי עליהם – אבא שמביא שוקו לילדה שלו, מישהו שהוא אולי בעל שמביא תרופה לאשתו החולה, או סתם בחור שמאחר לאנשהו. הם סך הכל כנראה אנשים נחמדים ורגילים, איך יכול להיות שהם כאלה עבריינים מעצבנים?!

כשעליתי סוף סוף על האוטובוס שלי, התחלתי קצת להרגע ולנסות ולחשוב על העניין בהגיון. לנסות ולהעניש את כולם, זה לא רק לא ישים כי אין לנו מספיק שוטרים, אלה פשוט בגלל שאני לא חושב שענישה והפחדה יפתרו את הבעיה באמת. אחרי הכל, גם אנחנו לפעמים חונים באדום לבן אחרי שעות של חיפוש חניה חוקית. אז מי אני להחליט שעברות התנועה שלי טובות מעברות התנועה שלהם?

חוקים לא יכולים למנוע מאנשים לעשות את מה שהם רוצים לעשות. הם יכולים לנסות לעודד אותם נגד, אבל זה בגדר המלצה. אנשים ימשיכו לצרוך סמים, להמר, ללכת לזונות, להוריד מוזיקה וסרטים מהאינטרנט, לעצור בתחנות אוטובוס כדי לקנות קפה, לחלק דירות, לעבור באור אדום, לנסוע מעל 120 קמ״ש, להעסיק עובדים זרים, לכתוב SMSים בזמן הנהיגה וכו׳. אף אחד לא רוצה במודע לעבור על החוק. אבל כשאתה רוצה משהו מספיק, אתה לוקח את הצ׳אנס ועושה את זה.

הפתרון אם כך פשוט מאד. צריך לתת לאנשים לעשות את מה שהם רוצים, אבל בדרך חוקית. האלטרנטיבות: להפחיד אותם עם חוקים, או לנסות לשטוף להם את המוח כדי שלא ירצו לעשות את זה, לא הוכיחו את עצמן. (קמפיין נגד סמים או נהיגה ושתייה מישהו?)

עיצוב פתרון חוקי

אני רוצה לספר לכם איך Spotify עיצבו פתרון שהפך אותי מפושע בין לאומי שנרדף על ידי ה-RIAA, ללקוח משלם ומאושר.

כשהייתי ילד, הייתי קונה דיסקים. עוד לא היה אינטרנט, ולא באמת הייתה אלטרנטיבה. אז הייתי צרכן שומר חוק. אבל מרגע שהאינטרנט נכנס, וגיליתי את עולם המוזיקה באינטרנט, הייתי מוריד כמו משוגע. זה לא שלא רציתי לתמוך בלהקות, להפך רציתי. אבל שמעתי מוזיקת Punk שאף חנות לא טרחה להביא לארץ, ועלות הזמנה באינטרנט כולל משלוח עלתה ימבה כסף. בכל זאת היינו מזמינים דיסקים ומתרגשים כשהם היו מגיעים לדואר, אבל בכל זאת – 3 דיסקים בחודשיים? עם כל המוזיקה שקיימת בעולם? אין מצב שלא נוריד עוד 15 דיסקים בחודש.

ככל שעברו השנים, קניתי פחות ופחות דיסקים והורדתי יותר ויותר. זה אפילו לא היה בגלל הכסף, זו הייתה הדילמה של ״אני רוצה לשמוע את הדיסק הזה עכשיו!״ ואני לא רוצה לחכות 3 שבועות למשלוח. הורדה הייתה הדרך היחידה שלי לקבל מה שאני רוצה ועכשיו.

ואז הגיע Spotify.

Spotify מאפשרים לי את כל המוזיקה בעולם, זמינה לי, תמיד. להוריד מוזיקה הפך להיות מאמץ מיותר. לחפש, להוריד, להתקין. במקום זה, הייתה לי כבר ספרייה זמינה ופשוט הייתי צריך לכתוב מה אני רוצה לשמוע. מדהים!

למרות שיש אלטרנטיבות חינמיות, אני בוחר לשלם ל-Spotify עשרה דולר בחודש עבור התענוג לשמוע את כל המוזיקה בעולם, תמיד, גם בנייד, ולדעת שהמוזיקאים מקבלים את החלק שלהם (גם אם הוא קטן).

בסופו של דבר, מה ש-Spotify עשו זה לייצר פתרון שאני ארצה יותר מאשר הפתרון הנוכחי שהשתמשתי בו. במקרה הפתרון הזה הוא גם חוקי, אז מה טוב.

אם כך, אם נחזור למקרה שתואר בתחילת הפוסט, כל מעצב יכול בקלות להגדיר את הבעיה: נהגים בתל-אביב רוצים קפה, אבל אין להם חניה חוקית, לא יקרה, וזמינה ליד בית הקפה החביב עליהם, ולכן הם נאלצים לעמוד בתחנת אוטובוס.

תחת הגדרת בעיה כזו, אפשר בקלות לעצב שלל פתרונות שיכולים לא רק לפתור את בעיית העבירה על החוק, אלה אפילו להיות רווחיים, לדוגמא:

  • דוכן Coffee-To-Go שבו נהגים יכולים לקחת קפה מבלי לצאת מהאוטו, ממוקם בפינה שבה אפשר לעצור לרגע.

  • אפליקצייה להזמנת קפה מהרשת החביבה עליך כשמלצר מביא לך את הקפה לאוטו.

  • משלוחי קפה הבייתה או למשרד.

  • שירות קפה שמחכה לך חם בשעה שנקבת ליד הרכב שלך.

ועוד ועוד.

בכל סיטואציה שבה אנשים רוצים משהו כל כך עד שהם מוכנים לעבור על החוק, ישנו פתרון מחכה שמישהו יעצב אותו.

**הערה: באופן אירוני, אני גם עובר על החוק כדי להשתמש ולשלם ל-Spotify בגלל שהם עדיין לא פועלים בישראל. וגם במקרה הזה, עוצבו פתרונות עבור אנשים שרוצים להשתמש בשירותים שעדיין לא קיימים במדינה שלהם.