99-treeoflife

כשסיימתי את הלימודים חשבתי שעומדות לפני רק 2 אופציות: להיות מעצב גרפי בסטודיו, או להיות פרילאנסר שעושה פרוייקטים של עיצוב גרפי ללקוחות שונים. למען האמת, בבית הספר לא דיברו איתי בכלל על מה אני אעשה כשאהיה גדול. הם אמנם טרחו לציין שוב ושוב שפרסום זה מהשטן, ושהדבר הכי עילאי וחשוב שאני יכול לעשות הוא לעצב קטלוגים לאמנים ומוזיאונים, אבל אף אחד לא סיפר לי שיש רק 5 אנשים בארץ שמעצבים קטלוגים ולכן יהיה מאד קשה להגיע למשבצת הזו ולהתפרנס בכבוד ממנה, או איך בכלל להתפרנס בכבוד מהמקצוע שלמדתי ב-4 שנים שם.

היום, כמה שנים אחרי, אני מבין שיש למעצבים כל כך הרבה אפשרויות לתעסוקה וכל כך הרבה מסלולי קריירה אופציונליים מעניינים שאני ממש מתעצבן שאף אחד לא פרס אותן בפני באופן ברור לפני כמה שנים. אז במקום להמשיך ולהיות עצבני, אני מתחיל לעשות את זה בעצמי. הפוסט הזה הוא פוסט ראשון, לא שלם ואולי לא הכי מדוייק שמנסה למפות למעצבים את מסלולי הקריירה האפשריים. אני מקווה שהוא יעזור למעצבים צעירים להבין לאן ואיך הם הולכים להגיע לאן שהם רוצים.

מסלול סטודיו לעיצוב / מיתוג

tree-jobs-0

זהו המסלול הקלאסי שמעצבים גרפי בוחרים בו, לפעמים מתוך ברירת מחדל, אבל בדרך כלל מתוך אהבה גדולה לעיצוב קלאסי, מיתוג, עיצוב אריזות ושאר הדברים שמלמדים בבית הספר לעיצוב תחת מסלול ה"פרינט". לאחרונה גם הסטודיואים האלה החלו לעשות קצת "אינטראקטיב" (בעיקר אתרים לחברות שלהן הם נותנים שירותי מיתוג ועיצוב), כי מה לעשות, כולם צריכים היום אתרים. יש סטודיואים גדולים עם עשרות עובדים בהם יש היררכיות שונות כמו "מעצב בכיר" או "ארט דירקטור", ויש סטודיואים קטנים בהם מנהל הקריאייטיב הוא גם הבעלים. הייתרונות / חסרונות של משרד גדול מול קטן הם בדרך כלל שבמשרד גדול יש לאן להתקדם מבחינת קריירה ושכר, בעוד בשמשרד קטן אין כל כך לאן להתקדם, אבל יש גישה ודיאלוג ישיר עם הבעלים. כמובן שגם סוג וגודל הלקוחות שונים בין משרד גדול (שעובד עם לקוחות ענקיים) לבין משרד קטן (שעושה עבודות בוטיק)

דוגמאות למשרדים: OPEN, סטודיו אנה גסלב, Blend-it, Pentagram, Wolff Olins

-

מעצב: תלוי בגודל המשרד, זה בדרך כלל התפקיד הראשון שתעשו במשרד כזה. אתם תעשו את עבודת העיצוב בעצמכם, תחת הנחיית מנהל הקריאייטיב. בדרך כלל לא תתנהלו מול הלקוחות בעצמכם ולא תציגו את התוצרים ללקוח בעצמכם, אבל שוב – זה תלוי בגודל המשרד.
כישורים נדרשים: תואר ממוסד מוכר, תיק עבודות, ניסיון זה כמובן פלוס.
שכר משוער: 5,000-10,000 שקל.

-

מנהל קריאייטיב: בשלב הבא בקריירה, כבר אולי לא תעשו את עבודת העיצוב בעצמכם, אלה תנחו צוות של מעצבים. התפקיד הוא לוודא שהקונספטים והעיצובים שמפותחים אכן יושבים על הבריף ועונים על הצרכים של הלקוח, וכן חלק חשוב מהתפקיד הוא "למכור" את עבודת הקראייטיב שעשיתם ללקוח.
כישורים נדרשים: ניסיון רב כמעצב, יכולת ניהול של אנשים וזמן, יכולות הצגה טובות, יכולת לעבוד טוב עם לקוחות.
שכר משוער: 10,000-15,000 שקל.

-

בעלים: יש שתי דרכים להגיע להיות בעלים/מנכ"ל של משרד – או להיות מקודם למנכ"לות או להקים את המשרד בעצמך. לכן התפקיד הזה נמצא גם במסלול זה וגם במסלול היזמות. בתור בעלים התפקיד העיקרי שלך הוא לדאוג שהמשרד עובד: העובדים מרוצים ונותנים עבודה, הלקוחות מרוצים ולא עוברים למתחרים ותזרים המזומנים של המשרד הוא חיובי. זהו תפקיד ניהולי לכל דבר ואין לו כל כך קשר ליכולות העיצוב שלכם.
כישורים נדרשים: יכולות ניהול של אנשים וזמן, יכולת מכירה ללקוחות ולעובדים חדשים, הבנה טובה של השוק, חזון.
שכר משוער: כשאתם בעלים אין דבר כזה שכר משוער. אתם מחליטים כמה אתם לוקחים הבייתה. זה יכול להיות לא הרבה כשהמשרד בחיתוליו או במשבר וזה יכול להיות משכורות ענקית אם המשרד מצליח.

מסלול פרסום

tree-jobs-1

בניגוד למה שמלמדים בביתי הספר, פרסום זה לא בהכרח מהשטן. או לפחות, לא יותר שטן ממה שכל עבודה אחרת יכולה להיות. במשרד פרסום עושים פרסומות ללקוחות הכי גדולים בארץ או בעולם, ומדי פעם גם עושים איזו עבודת פרו-בונו לעמותות שלא יכולות להרשות לעצמן לשלם. בעבר פרסום התמקד בעיקר בשילוט חוצות וטלוויזיה אבל עכשיו לפחות חצי מכל משרד פרסום מקדיש עצמו ל"דיגיטל" ככה שגם שם מעצבים מיני-סייטים, באנרים וקמפיינים לפייסבוק.

דוגמאות למשרדים: מקאן אריקסון, באומן בר ריבנאי, R/GA, Amsterdam worldwide

-

ביצועיסט: בתפקיד זה אתם אלו שמוציאים לפועל את רעיונותיהם של הארט דירקטורים. תקבלו דף עם קישקוש עליו (מה שנקרא בעגה המקצועית "rough") ותפקידכם יהיה לבנות ממנו אימג' מדהים בפוטושופ, או לעמד את המודעה באינדיזיין. זהו תפקיד טכני כביכול אבל גם פה יש תפקיד רב ליכולת שלכם להיות קראייטיבים באופן שבו תבצעו את חזון הארט.
כישורים נדרשים: ידע רב בכלים הטכניים של המעצב: פוטושופ, אילוסטרייטור, אינדיזיין. אין צורך בתואר אקדמי.
שכר משוער: 5,000-9,000 שקל.

-

מעצב: במשרד פרסום מעצב בדרך כלל אינו זה שמנחה את הביצועיסט (זה תפקידו של הארט), אלה הוא עושה בדרך כלל פרוייקטים שהם קטנים יותר מפרסום חוצות/טלוויזיה ועדיין מורכבים מדי בשביל ביצועיסט. לדוגמא – עיצוב ניירת, עיצוב פלאיירים ופוסטרים, ואם מדי פעם יש פרוייקט מיתוג לאיזה לקוח המעצב יעשה אותו.
כישורים נדרשים: כל מה שנרדש מביצועיסט + תואר בעיצוב.
שכר משוער: 5,000-9,000 שקל.

-

ארט דירקטור: תפקידו של הארט הוא להביא את "הרעיון הגדול". בתפקיד זה תעבדו בצוות עם קופירייטר וביחד תנסו ל"פצח" בריפים. אם אתם עובדים על מודעה לדפוס תפקידכם כולל לצייר סקיצה לביצועיסט, ואם אתם עובדים על סרט, לכתוב את התסריט ולפקח על ההפקה בשילוב עם הבמאי.
כישורים נדרשים: תואר בעיצוב (בדרך כלל), תיק עבודות, מבחן פנימי של המשרד כדי לקבוע את רמת הקראייטיביות שלכם.
שכר משוער: 6,000-10,000 שקל.

-

מנהל קריאייטיב: בתפקיד זה תנהלו כמה צוותי קריאייטיב, תעזרו להם לפתח רעיונות ולבחור את הרעיון המוצלח, וכן תעבדו מול הלקוח על התקציב.
כישורים נדרשים: וותק במשרד או בעולם הפרסום, קמפיינים מוצלחים וזכיות בפרסים בעבר.
שכר משוער: 12,000-17,000 שקל.

-

סמנכ"ל קריאייטיב: בתפקיד זה אתם המילה האחרונה בכל מה שקשור בעבודה הקריאייטיבית שיוצאת מהמשרד. אתם מפקחים על כל עבודת הקריאייטיב ומנהלים את הלקוחות הגדולים של המשרד.
כישורים נדרשים: וותק והמון הצלחות. יכולות עבודה מול לקוחות, יכולות הצגה ומכירה גבוהות.
שכר משוער: שכר בסיס + בונוסים על בסיס הצלחות.

-

מנכ"ל: ראו בעלים במסלול הקודם.

מסלול עצמאות

tree-jobs-2

מסלול העצמאות הוא אחד המסלולים הפופולארים עבור מעצבים, בעיקר בגלל שכל כך קל להכנס אליו: לא צריך להתקבל לשום עבודה, פשוט מקבלים פרוייקטים ועושים אותם. הצד השני של אותו מטבע הוא שלהיות עצמאי זה לא קל, ונדרשים כישורי ניהול שבית הספר לא מלמד אותנו. כמו כן, רוב האנשים שיוצאים למסלול זה נשארים תמיד בהיררכיה הנמוכה ביותר "פרילאנסר" ולא מבינים את התהליך הנדרש כדי להתקדם.

דוגמאות למעצבים עצמאיים: יותם הדר, נדב ברקן, Kate Moross, Tobias van Schnieder

-

פרילאנסר: בתפקיד זה, המשרד הוא אתם. לקוחות מגיעים אליכם (או שאתם אליהם), אתם עושים את כל העיצוב, אתם עובדים מול הלקוח, אתם מקבלים את ההחלטות, אתם מוציאים את הקבלות, אתם משלמים את החשבונות. אתם עובדים מהבית, או מבית הקפה, או מחלל עבודה משותף, בעצם מה שאתם תחליטו. זהו תפקיד שיכול להיות מאד כיף, אבל גם מאד מתסכל אם מנסים לעשות אותו ללא ההבנה איך לעשות את זה נכון.
כישורים נדרשים: יכולת להביא לקוחות, יכולת לסגור חוזים/עסקאות, יכולת עמידה בזמנים, יכולת עבודה מול לקוחות. אה כן, וגם יכולת לעצב.
שכר משוער: 0-30,000 שקל. אפשר לגבות לפי שעה, או לפי פרוייקט, יש חודשים חזקים וחודשים חלשים. תלוי בכם.

-

מומחה / יועץ: זוהי הדרגה הגבוהה יותר של עצמאות. בדרגה זו כבר יש לכם שם רציני מאד בתור מעצבים, אתם לא צריכים לקחת כל פרוייקט מפני שהלקוחות נלחמים עליכם. ייתכן ואתם לא עושים את העיצוב בעצמכם כבר, אלה רק באים לייעץ מהצד או לפקח על תהליך העיצוב. בשלב זה משלמים לכם לא עבור עבודת הכפיים שלכם, אלה עבור יכולות החשיבה שלכם.
כישורים נדרשים: ניסיון רב ושם בתחום העיצוב. יכולת להבין מה אתם שווים ויכולת לדרוש זאת (מעצבים פרילאנסרים רבים היו יכולים לעבור לשלב הזה מבחינת הניסיון שלהם, אבל חסרה להם ההבנה איך לעשות את זה. כמו שאמר Jay-z במשפט: You don't get what you deserve, you get what you negotiate)
שכר משוער: 20,000-50,000 שקל.

-

גורו: זוהי הדרגה הגבוהה ביותר של עצמאות. בשלב הזה אתם כבר לא באמת צריכים לעבוד, וכל מה שיוצא לכם מהפה הופך לקודש. ככל הנראה אתם מקדישים את רוב זמנכם לכתיבת ספרים על עיצוב, הרצאה בכנסים או סדנאות וראיונות לכלי התקשורת. כולם מעריצים אתכם.
כישורים נדרשים: רעיונות מבריקים והיכולת לבטא אותם בצורה מצויינת בכתב או מול קהל. כריזמה ויכולת מכירה עצומה של הרעיונות שלכם.
שכר משוער: זה תלוי בשוק. בישראל יהיה קשה להתפרנס רק מלהיות גורו, אבל אם הצלחתם להיות גורו בשוק הבין-לאומי, אתם כנראה מסודרים.

מסלול הסטארטאפים

tree-jobs-3

בתור "אומת הסטארטאפ", השוק הזה גדול אצלנו משמעותית מבמדינות אחרות ומתחיל לצבור תאוצה בקרב מעצבים בשנים האחרונות בעקבות הבנת חשיבות העיצוב. יותר ויותר מעצבים רוצים להכנס לשוק הזה (בעיקר בגלל המשכורות), והמון סטארטאפים מחפשים מעצבים בנרות. הסיבה שהם לא מוצאים אותם היא בגלל שבתי הספר לעיצוב לא מלמדים הרבה מהכישורים שנדרשים בעולם הסטארטאפים, ולכן לא הרבה מעצבים מסוגלים למלא את דרישות התפקיד.

דוגמאות לסטארטאפים: Everything.me, Conduit, AirBNB, Spotify

[הערה לגבי שכר בסטארטאפים - אני מתייחס פה לסטארטאפים מבוססים, כלומר שגייסו או מרוויחים כסף. כמובן שבשלב ההתחלתי של כל סטארטאפ, לפני שיש כסף, המשכורות לא נראות ככה, אם יש משכורות בכלל, ואז העבודה היא תמורת אחוזים בחברה, יש יתרונות וחסרונת להיכנס בכל אחד משלבי החיים של הסטארטאפ]

-

מעצב מוצר: בתפקיד זה אתם נדרשים לעצב לא רק את המותג והנראות של הסטארטאפ, אלה בעיקר את המוצר שאותו הוא מתכוון להשיק, בין שזה אתר, אפליקציה או שירות. עליכם להבין מי ואיך עומד להשתמש במוצר, ומהם הפיצ'רים הנכונים שהוא זקוק להם על מנת להינות מהמוצר. כמו כן עליכם לעצב את החוויה מתחילתה ועד סופה, ולעבוד מול המפתחים כדי להוציא אותה לפועל.
כישורים נדרשים: תיק עבודות (בעולם הסטארטאפים יותר חשוב להראות פרוייקטים שעשיתם מאשר תואר בבית ספר מוכר), הבנה של הטכנולוגיה הרלוונטית, הבנה בחווית משתמש, הבנה במודלים עסקיים ובשיווק, יכולת עבודה במעגלים קצרים מאד, ידע בקוד זה כמובן ייתרון (בחו"ל מעצבי מוצר גם כותבים את הקוד למוקאפים של עצמם, בישראל זה נפוץ פחות).
שכר משוער: 12,000-30,000 שקל.

-

סמנכ"ל מוצר: בהנחה והחברה גדלה, וצוות המוצר כבר גדל, זוהי אפשרות עבור המעצב להתקדם להיות האחראי על כל פיתוח המוצר ולהיות סמנכ"ל המוצר. ניהול המוצר כולל תיעדוף של פיצ'רים עתידיים, החלטה על הכיוון האסטרטגי של המוצר וניהול העיצוב מול הפיתוח.
כישורים נדרשים: כל הנ"ל + יכולת ניהול זמן, אנשים ופרוייקטים מורכבים. יכולת ראייה מערכתית של כל הרכיבים הנעים בסטארטאפ ופוקוס על הדבר הנכון בכל שלב.
שכר משוער: 20,000-40,000 שקל.

-

מנכ"ל: אי אפשר להתקדם לתפקיד מנכ"ל הסטארטאפ, מה שאומר שצריך להקים אותו בעצמכם. ראו מסלול יזמות.

מסלול יזמות

tree-jobs-4

כל אחד יכול להיות יזם, אבל למעצב שהוא יזם יש כל מיני יתרונות: הוא מסוגל לייצר אשליה שכבר יש לו מוצר (על ידי מוקאפים בפוטושופ, או צילום סרטונים), הוא יודע להכשל ולנסות דברים אחרים והוא יודע לחשוב דרך צרכים של אנשים. כשאני הייתי בבית ספר, לא לימדו אותי או עודדו אותי להיות יזם, זה מאד חבל והבנתי שעכשיו בבצלאל יש קורס שנקרא "יזמות למעצים". בעייני זה סופר חשוב ואני מקווה שעוד ועוד מעצבים יתחילו יוזמות משלהם.

דוגמאות ליוזמות של מעצבים: Designers fund, הטקסטילים של לי קורן, 5070, Pixplit

-

יזם: ההגדרה של יזם בעייני היא פשוט אדם שעושה משהו בלי שביקשו ממנו לעשות את זה. זה יכול להיות שאתם מוכרים את החולצות שלכם בטי-מרקט או ב-Threadless, או שעיצבתם יומן או ספר ואתם מוכרים אותו, או שבניתם מוצר טכנולוגי. יזם זה לא בהכרח סטארטאפיסט, ולא כל יוזמה היא בהכרח טכנולוגית. אפשר להתחיל להיות יזם לבד, או שאפשר לעשות את זה בשותפות עם אנשים אחרים.
כישורים נדרשים: לא משנה מה יש לכם, אתם יכולים להתחיל. כמובן שכישורים כמו ניהול זמן ופרוייקט נכון, הבנה של השוק, שיווק ומכירות ויחסי אנוש מעולים יגדילו משמעותית את הסיכויי של היוזמה שלכם להפוך לריווחית.
שכר משוער: 0-אין סוף. תלוי בכם. יכול להיות שהיוזמה שלכם רק מכניסה דמי כיס נחמדים בנוסף לעבודה במשרה מלאה, יכול להיות שאתם ממש מתפרנסים ממנה, ויכול להיות שאתם מקימים חברה גדולה ובדרך להיות מיליונרים.

-

מנכ"ל: ההבדל בין יזם מתחיל למנכ"ל היא העובדה שמנכ"ל החליט שהוא לא מסוגל להרים את היוזמה רק בעזרת שתי הידיים שלו, ולכן הוא נדרש לגייס ולנהל צוות. יכול להיות שמה שהקמתם הוא סטודיו לעיצוב ואתם מעסיקים 3 מעצבים, יכול להיות שהקמתם משרד פרסום בין לאומי ועכשיו אתם מנהלים עשרות אלפי אנשים ביבשות שונות או שהקמתם סטארטאפ ואתם בדרך להנפקה או אקזיט.
כישורים נדרשים: גיוס, ניהול ומוטיבציה של האנשים בצוות, ניהול זמן ופרוייקטים מורכבים, הבנה עיסקית ושיווקית בתום הפעילות
שכר משוער: בניגוד לתפיסה הרווחת שמנכ"ל מרוויח הכי הרבה בחברה, הרבה מאד פעמים זה דווקא לא המקרה. בעיקר עם מדובר בסטארטאפ מוגבל משאבים והמנכ"ל צריך לשלם משכורות גבוהות לעובדים שלא מוכנים לעבוד בחינם. לעיתים המנכ"ל מקריב את המשכורת שלו כדי שהחברה תוכל להמשיך להתקיים. כמובן שבהנחה שהקמתם חברה מצליחה, עכשיו אתם יכולים להינות מהפירות ולקחת הבייתה משכורות ובונוסים גבוהיים, שלא לדבר על אקזיט.

מסלולים נוספים

ישנם עוד די הרבה מסלולים נוספים כגון מסלול משרדי אינטראקטיב, מסלול פוסט-פרודקשן (וידאו), מסלול הייטק וכן מקצועות נוספים כגון טיפוגרף או מעצב ספרים. לא הספקתי להשלים את המחקר, ואני אשמח אם תרצו לתרום מהידע והנתונים שלכם (אפשר גם בפרטי למייל אם לא נעים לכם לחשוף נתוני שכר), ועוד יותר אשמח אם תתקנו / תעירו ותוסיפו על מה שכתבתי פה.

הערה לגבי משכורות: הנתונים כמובן בברוטו, והם מבוססים על מה שאני יודע שקורה בשוק ומה שחברים מספרים לי. כמובן שיש יוצאים מן הכלל, לשני הכיוונים וזה די תלוי בכם ובחברה (ראו ציטוט של Jay-Z למעלה). הדבר השני הוא שאלו המשכורות בארץ, אבל אף אחד לא אמר שאתם חייבים להשאר בשוק העבודה המקומי. היום די קל לעבוד עבור חברות בחו"ל דרך האינטרנט (מה שנקרא Remote work) או לעשות רילוקיישן.