בואו נדבר על לוגואים. כשלמדתי עיצוב ולימדו אותנו לעצב לוגו, היו מבקשים מאיתנו להדפיס אותו בקטן, בגודל 2.5 ס"מ, כדי לראות שהוא יכול לעבוד גם בכרטיס ביקור (המדיה הקטנה ביותר) וגם בשחור לבן (למקרה שירצו להעביר אותו בפקס). לתומי חשבתי שהעתיד הטכנולוגי שלנו יביא לשיפור איכות הדפוס, ושמהפקס נפטרנו כבר לגמרי, והחיים שלי כמעצב יהיו קלים יותר. שוב טעיתי.

האתגר העיצובי שעומד היום בפני מי שמעצב לוגו, הוא גדול הרבה יותר. אין צורך להגיד שאין היום מותג שאין לו נוכחות בעולם הוירטואלי, ולכן זה אמנם מאתגר לייצר לוגו שעובד בגודל 2.5 ס"מ, אבל זה הרבה יותר מאתגר לייצר לוגו שעובד ככפתור אפליקציה ריבועי קטקנטן באייפון, וזה הכי מאתגר לראות שהלוגו שלך עובד כ-favicon בגודל 16×16 פיקסל (favicon הוא האייקון הפצפון שנמצא ליד שורת הכתובת של האתר).

שני דברים קורים במקביל והם דורשים מאיתנו המעצבים גמישות גדולה יותר כאשר אנחנו מעצבים למדיות הדיגיטליות –

  1. הרזולוציה עולה, ודורשת מאיתנו להגיע לרמת פינוש מאד גבוהה בלוגואים ואייקונים. הלוגו אינו נמדד אך ורק ברמה צורנית נטו, אלה הוא גם שקלול של הטקסטורות, הצבעוניות וההצללות. אין כמעט לוגואים שטוחים בחנויות האפליקציות, אלה אם כן זה חלק מהקונספט, זה פשוט נראה דל ולא מטופל.
  2. במקביל, המדיות הניידות קטנות ודורשות מאיתנו לחשוב מחדש, וגם לבצע מחדש את הלוגו / אייקון באופן שיתאים לכל גודל בנפרד. אי אפשר פשוט להקטין את הלוגו, זה לא יעבוד.

מעצבים רבים שמעתלמים מהעובדות האלה, פוגעים בשירות שהם עושים הלקוח שלהם. יכול להיות שהרעיון ללוגו רחב וארוך מתאים למותג, אבל אם לא נמצא פתרון טוב לאיך הלוגו הזה הולך להיכנס לתוך ריבוע של אפליקציה, תהיה פה בעיה.

מעצב/מאייר שעושה עבודה מדהימה בפורמט החדש של הלוגו, הוא ג'ון היקס. היקס עשה את הלוגואים של פיירפוקס ומייל צ'ימפ, וממש מעניין לראות איך הוא מתייחס למגבלות החדשות, וזה זה לא פוגע באיכויות העיצוב שלו בכלל. אם מעניין אתכם אתם יכולים לראות מצגת (פי.די.אף) שהוא עשה בנוגע לתהליך של עיצוב אייקונים.

אז האם כפתור האפליקציה הוא הלוגו החדש? האם בעוד 10 שנים כל הלוגואים יהיו מרובעים? נחיה ונראה. אבל נכון לעכשיו, אנחנו נדרשים לחשוב מחוץ לריבוע, בתוך הריבוע.

קרדיט תמונה ראשון – Banksy – Smiley Coppersלוגו ואייקונים לינוטייפ – ג'ון היקס. הפניה למצגת של ג'ון היקס – בן לב.