הלכתי לראות סרט חדש בקולנוע בשבוע שעבר. טראנס קוראים לסרט. סרט נחמד. האם הוא חדש? כן. האם הוא מחדש משהו? לא. מישהו ישב בהוליווד והוציא פתקים מתוך כובע: שמש ניצחית בראש צלול + אינספשן + השוד האיטלקי = סרט "חדש". אבל זה בסדר, כי המטרה של הוליווד היא לא לחדש, היא לעשות מלא כסף.

יכול להיות שגם המטרה של העסק שלכם היא רק לעשות מלא כסף וגם עבורכם "חדשנות" זה לקחת כמה דברים שכבר הצליחו בעבר במטרה לייצר משהו שיצליח בוודאות. אבל אל תתבלבלו – זוהי לא חדשנות. זהו מחזור, וזו ערובה בטוחה לעובדה שאתם תמיד נמצאים מאחור – מאוחרי מי שעשה את זה קודם, והוא זה שיעשה מלא כסף, לא אתם.

חדש! משהו שאתה בכלל לא צריך!

הפרסומות חינכו אותי שאם יש לי משהו יותר מכמה חודשים הוא כנראה ישן. וישן זה רע. אז מהר מהר לרוץ לקנות חדש. אז בכל שנה מוצאים דגם חדש של מכונית, ודגם חדש של מכשיר הטלפון ודגם חדש של נעלי ריצה. כדי שאני לא אשאר עם משהו ישן.

כדי למכור לי את החדש, המותגים יצטרכו לספר לי מה כל כך חדש ולמה כדי לי לזרוק את הישן. כאן מגיעה הבעיה האמיתית – בגלל שחדשנות אמיתית היא קשה ולוקחת זמן, זורקים עלי המותגים משהו "חדש!" רק כדי שיהיה חדש, אפילו אם הוא בכלל לא מה שאני צריך.

פלאפון מספרים לי בכל הזמנות שהם הרשת המהירה ביותר בעולם! אני יכול לגלוש מהנייד שלי במהירות של-100 מגה בשניה! מ-ד-ה-י-ם! אבל נשבע לכם שבחיים לא ראיתי עוד מישהו מסתובב ברחוב ואומר לעצמו: "היי! אני לא מצליח לשלוח את הודעת הוואטאפ שלי מהר מספיק!". אני כן רואה המוני אנשים מתלוננים על השירות של רשת פלאפון. אני רוצה ה-מ-ו-ן אנשים שמתלוננים שלא עונים להם מספיק מהר, ושמרמים אותם במחיר, ושהם לא מצליחים להתנתק. אז למה לא לחדש משהו בתחום הזה? בתחום שאשכרה ייצר שינוי ואכפתיות כלפי המותג?

בתחום הסמארטפונים התחרות אפילו קשה עוד יותר. אז מותגים שלא יודעים איך לעשות חדשנות אמיתית ממשיכים לייצר דברים "חדשים" רק כדי שיהיה להם סיבה להשיק עוד מכשיר. המגוכך ביותר מכל מה שראיתי עד עכשיו הוא הסמטאפון החדש של LG (שפורסם מלא בטלוויזיה) ושמאפשר את הפעולה המופלאה של לראות שתי אפליקציות אחד על השניה באותו הזמן. כדי שלא תפסיקו לראות את הסרט בזמן שאתם גולשים בפייסבוק, או משהו כזה.

חדש! טלפון עם כל כך הרבה דברים על המסך שלא תוכלו להבין כלום!

אתם אמיתיים? זה הפיצ'ר החדש שלכם? מי צריך את השיט הזה בכלל? איך בכלל אפשר לעבוד ככה? בפעם הראשונה שראיתי את הפרסומת הזו לא ידעתי אם להתפקע מצחוק או פשוט לבכות על המטומטמים שמקבלים כסף כדי לעשות את העבודה המביכה הזו.

חדש זה בדרך כלל מפחיד

אני לא חושב שזה סוד שאנשים לא אוהבים שינויים. אנשים אוהבים כן להראות עדכניים (אבל אחרי שמישהו אחר הגדיר שזה העדכון הנכון). ואנשים תמיד שונאים שמזזים לכם את הגבינה. אז אם יש לכם איזשהו רעיון חדש, וכולם אוהבים אותו – הוא כנראה לא כל כך חדש.

כי חדשנות אמיתית זה מפחיד. חדשנות אמיתית לא מובנת על ידי כולם בהתחלה, ולכן יהיו די הרבה אנשים שיצעקו שמה שאתם עושים זה חרא. ואתם עומדים להכשל. ואולי הם צודקים, כי אם זה מספיק חדש, אז אין ערובה להצלחה. אבל מי שמחדש באמת, מאמין באמונה שלמה שמה שהוא עושה זה הדבר הנכון. והוא מוצא את המעטים שמוכנים להסתכן יחד איתו, ולנסות דברים חדשים.

לא תמיד הם מצליחים, כמו במקרה המצער של שי אגסי ו-Better Place, אבל כשהם כן מצליחים, הם משנים את העולם. אני מצדיע להם.