אני מניח שלפני שאוכל להתפנות לדבר על 5 ספרים שממש כדאי לכם לקרוא, אני אצטרך לשכנע אתכם שבכלל עדיין כדאי לקרוא ספרים. כלומר, מי בכלל קורא היום ספרים? ועוד ספרים על עיצוב ומיתוג שמורכבים ממילים ולא רק מתמונות מהממות של פרוייקטים יפים? למה לי לעשות את זה לעצמי?

זה אולי נשמע מטופש שאני צריך לצאת להגנת הספר המודפס (או האייפדי), אבל כשאני מסתכל סביבי אני לא רואה הרבה אנשים שקוראים ספרות מקצועית. מקסימום איזה מורקמי טוב לפני השינה או כשאני על החוף, אבל ספרות שקשורה לעבודה? מה אני בעונש?

אני מאמין שאנחנו אף פעם לא מסיימים ללמוד. העולם מלא בכל כך הרבה אנשים חכמים ומוכשרים שכנראה יודעים משהו שאנחנו לא, שאין לנו מספיק זמן בחיים האלה ללמוד את כל מה שיש ללמוד. את הזמן שכן יש לנו, אנחנו לא יכול להקדיש תמיד ללימודים אקדמאיים, כי מה לעשות, צריך גם לעבוד, אז נשאר לנו להקדיש מדי פעם את הזמן בבית כדי ללמוד ולגדול.

האינטרנט הוא מדהים. יש בלוגים, מגזינים, יו-טיובים וTEDים מספיק כדי למלא חיים שלמים, וגם זה מקום מעולה ללמוד. העניין הוא שיש רעיונות מורכבים שמה לעשות, אי אפשר להעביר ב-20 דקות הרצאה. זה לא סתם שאומרים "הספר יותר טוב מהסרט". ספר הוא פורמט שמאפשר להכנס לנושא לעומק, לקרוא אותו לאורך תקופה אורכה (יותר משעתיים), לתת לדברים לשקוע ולחשוב עליהם.

אז בין שהספר מנייר ייעלם כפורמט (מה שמאד מעציב אותי כי לא תהיה לי ספריית עץ ענקית עם סולם קטן), ונעבור לקרוא על מכשירים דיגיטליים, הפורמט של טקסט ארוך ומעמיק ישאר, כי נכון לעכשיו, אין לו תחליף.

אז תעשו לעצמכם טובה, תזמינו איזה ספר טוב מאמזון, פנו לכם חצי שעה בבוקר לפני העבודה לשבת על הספה עם קפה וספר ותיהנו.

הספר הזה נכתב על ידי המנהלים של משרד המיתוג Sid Lee. הספר הוא תולדה של טיול של השניים בשוויץ, כאשר טיילו ליד אגם יפה לרקע ההרים המושלגים וחשבו: “ואוו! איזה יופי פה! אני חייב לספר לחברים!”. משפט זה גרר אותם לדיון מהם אותם אלמנטים שגורמים לאנשים לאהוב חוויה בצורה כל כך חזקה שהם מיד רוצים לרוץ ולספר עליה לאנשים אחרים.

הם הצליחו לפרק את אותם "מנועי שיחה" אשר גורמים למותגים (או חוויות לא מסחריות) להיות משהו שאנחנו מדברים עליו. בין המנועים: טקסים, מיתוסים, אייקונים ושבטיות. יש בספר אחלה רעיונות שאפשר לנסות וליישם כאשר בונים מוצר כדי להפוך אותו למותג ששווה לדבר עליו עם דוגמאות מהמשרד של Sid Lee כגון אדידס, רד בול איקאה ועוד.

15 דולר באמזון

ספר המוטיבציה הטוב ביותר שקראתי בחיי. כן, כן, אפשר לצחוק עליו כעל עוד ספר "עזרה-עצמית", מהז'אנר שכולם אוהבים לשנוא (אפילו צחקו עליו ב-Family guy), אבל תקשיבו לי – זה ספר אדיר. נכתב על ידי גורו הפרסום פול ארדן, זה ספר קצר, עם מסרים פשוטים וברורים שיגרום לכם להפסיק להתבכיין ופשוט לעשות עבודה מעולה (אם זה מה שאתם רוצים לעשות).

הספר נכתב אמנם באוריינטציה של עולם הפרסום, אבל כל מעצב או מישהו אחר שעובד עם לקוחות יכול להרוויח המון מלקרוא את הספר הקטנטן הזה.

9 דולר באמזון

במקור הספר נקרא "הפסיכולוגיה של דברי היום-יום", אבל הכותרת שונתה כדי שיהיה ברור שמדובר בספר עיצוב. זה ספר עיצוב קלאסי שנכתב בשנות ה-80 אבל ממשיך להיות סופר רלוונטי היום.

בספר מדגים המחבר (שהוא פסיכולוג קוגניטיבי) מה זה עיצוב גרוע: למה יש דלתות שאנחנו לא מצליחים לפתוח? איך יכול להיות שמכשיר הוידאו מסובך מדי בשבילנו? למה כל כך קל לנהוג ברכב אפילו שיש שם מיליון אופציות?

הספר מסביר מהם האלמנטים של עיצוב מוצר טוב, הוא נכתב בקונוטציה של עיצוב תעשייתי אבל אני חושב שכל מעצב שמעצב מוצרים בין שהם דיגיטליים (אתר, אפליקצייה) או מוצריים מוחשיים (חוברות, ספרים), כדאי שיקרא את הספר הזה ויבין למה אנשים לא מצליחים להשתמש בפאר יצירת העיצוב שלו.

13 דולר באמזון

אמנם הקדשתי פוסט שלם להעברת ביקורת על הספר הזה, אבל במידה ולא הבנתם: אני חושב שזה ספר שחשוב לקרוא. למה למעצבים לקרוא ספר על יזמות ועל סטארטאפים? כי אני חושב שאם מעצב רוצה לדעת לתת מענה עיצובי טוב, הוא צריך הבנה רחבה של איך חברה ושוק מתנהלים.

הספר מסביר איך לנהל חברה בצורה "רזה" – לא לבזבז זמן על תזות שלא הוכחו עוד, איך למדוד את ההצלחות שלך ולא לקחת שום דבר כמובן מאליו. תקראו את הפוסט שכתבתי אם אתם רוצים לדעת עוד, אבל כדאי שתקראו את הספר בעצמכם – כולם מדברים עליו, ואתם לא רוצים להיות אלה שלא יודעים על מה כולם מדברים.

18 דולר באמזון

גם אם אתם עובדים במשרד מיתוג, או מעצבים עצמאיים, או שאתם בכלל מנהלי המותג – הספר הזה פורס בצורה מתודולוגית ומסודרת את תהליך המיתוג הקלאסי.

הוא פותח בהגדרת "מה זה מותג" מה זה "תדמית ויזו'אלית" מה זה Positioning ושאר המושגים שכולם מדברים עליהם. לאחר מכן הוא סוקר בפרוטרוט את התהליך החל ממחקר, אסטרטגיה, עיצוב, נקודות מגע, וניהול המותג בסיום התהליך. השליש האחרון של הספר מוקדש למקרי מבחן בינהם אמזון, פדאקס, מומה ו-HP.

הספר הזה רציני מאד, ויכול לעזור בתהליך מיתוג מסודר, אבל לסטארטאפים לא הייתי ממליץ עליו מפני שהוא "כבד" מדי לשלב בו מהות המותג והמוצרים איננם ברורים עוד. זה מיתוג קלאסי לחברות "עובדות".

20 דולר באמזון

-

אמנם ה-Wish list שלי באמזון די גדול גם ככה, אבל אם יש לכם המלצות משלכם לספרים טובים שכדאי לקרוא, אשמח לשמוע!