123-potential

כשהייתי בתיכון מורה אחת נגישה אלי במסדרון בהפסקה ולקחה אותי הצידה. היא אמרה לי: ״תקשיב, אתה צריך להפסיק להסתובב עם שגיא. הוא מדרדר אותך, ואתה לא תוכל לממש את הפוטנציאל שלך״.

שגיא היה אחד החברים הכי טובים שלי. לא התכוונתי להפסיק להסתובב איתו, אפילו שהוא לפעמים לבש שמלות לבית הספר. האמת היא ששגיא היה פשוט חכם יותר מהרבה מורות, כולל המורה הזו, והוא טרח לציין את זה הרבה פעמים במהלך השיעורים. הן לא אהבו את זה.

מאוחר יותר, המשכתי לא לממש את הפוטנציאל שלי כשהחלטתי לא ללכת ללמוד בטכניון כמו שההורים שלי היו שמחים שאעשה ובמקום זה המשכתי לשחק בפוטושופ.

עכשיו אני כבר ילד גדול, ואני עדיין תוהה מהו הפוטנציאל שלי, והאם אני מממש אותו או לא.

בעצם, אני יודע שאני לא מממש את הפוטנציאל שלי. איך אי יודע? כי יש עוד הרבה דברים שאני רוצה לממש ועדיין לא מימשתי. אני רוצה ליצור מותג שאנשים ממש אוהבים, ואני רוצה להתפרנס ממנו, ואני רוצה לייצר עבודות ברמה הכי גבוהה בעולם. בקיצור, יש עוד מה לממש, וכנראה שתמיד יהיה עוד דבר לממש.

אוקי, אז אני לעולם לא אממש את הפוטנציאל, אבל זה לא אומר שאני נשאר במקום. להפך, הסיבה שאני לא מממש את הפוטנציאל היא כי אני כל הזמן הולך ומגדיל אותו. אתם יכולים לקרוא לזה גדילה או אמביציה או כל מיני שמות שבדרך כלל מקבלים קונוטציות עלובות (כמו ״פיתוח עצמי״), אבל האמת הפשוטה היא שפשוט בא לי להיות יותר טוב במה שאני עושה. לא יודע למה. ככה אני פשוט מרגיש.

הנה הדברים שאני עושה כדי להגדיל את ״הפוטנציאל״ שלי, התוצאה של לעשות את הדברים האלה היא שאני נהנה יותר מהעבודה, עושה אותה טוב יותר, מרוצה יותר מהחיים וגם עושה יותר כסף בדרך:

1. משפר את הפדוקדטיביות שלי
כשאני אומר פרודקטיביות אני מתכוון לכמה זמן לוקח לי לעשות דברים, ואיזה דברים אני בוחר לעשות. הנקודה הראשונה אומרת שאני תמיד מחפש קיצורי דרך, בין אם זה בפוטושופ או בדרך שבה אני עושה מוקאפים, או בין שזה באיך לבזבז פחות זמן בלהכין את המסמכים לרואה החשבון שלי. הנקודה השניה אומרת שאני משתדל לא לבזבז זמן על דברים שהם למעשה לא הדברים שחשובים לי כמו מיילים מטופשים, פייסבוק, שיחות עם אנשים שלא מעניינים אותי או פגישות לא חשובות. בחצי השנה האחרונה גיליתי שכמות העבודה שאני עושה בבית ב-4 שעות שווה ליום של 9 שעות במשרד. אני יודע שזה לא מתאים לכולם לעבוד מהבית, אבל אני גיליתי שהחיסכון בזמן שלעבוד מהבית מייצר לי מאפשר לי לעשות דברים אחרים שמאד חשובים לי: ללמוד, לראות חברים או ללכת לים בין השאר.

2. מנסה כלים חדשים
כלים חדשים גם עוזרים לי להיות פרודוקטיבי יותר, וגם מאפשרים לי לעשות בקלות דברים שפעם לא היו אפשריים בכלל מבחינתי ויותר מזה – דברים שהרבה מעצבים אחרים לא יודעים לעשות, מה שמייצר לי ייתרון. בשנה האחרונה הכלים המשמעותיים ביותר שלמדתי ועזרו לי היו:

Invision – כלי מדהים לעשות מוקאפים לאפליקציות ולאתרים

Webflow –  כלי אפילו מדהים עוד יותר לבנות אתרים ללא צורך בקוד, ולעומת wix או אלף האחרים שהבטיחו כבר את ההבטחה הזו, וובפלו עומדים בה יפה מאד.

3. עובד עם אנשים מוכשרים ממני
יש דברים שאי אפשר ללמוד מספר, בלוג או וידאו. אלה הדברים שאתה סופג פשוט על ידי זה שאתה נמצא ליד אנשים מוכשרים ואתה רואה איך הם עובדים, איך הם חושבים, איך הם מדברים ואתה לומד מזה. אין מה לעשות – בסוף אנחנו קופים, ויש לנו במוח מה שנקרא "ניורון מראה״ שנועד לחקות את הדברים שאנחנו רואים בעיינים. למדתי המון מהרבה אנשים טובים שעבדו לידי לאורך השנים – ארטים במקאן, סער, בן ומיקי ב-OPEN, יונתן ב-Any.do ועכשיו ליאור ואיל השותפים שלי. יש קלישאה שאומרת שאם אתה רוצה להיות טוב תקיף את עצמך באנשים טובים, וכמו הרבה קלישאות טובות אחרות גם בה יש מן האמת.

4. משפר יכולות ״רכות״
כל מה שקשור בעבודה הלא עיצובית נטו, של התנהלות עם אנשים נקראת באנגלית Soft Skills, היכולות האלה כוללות בין השאר: יכולת להקשיב, משא ומתן, תקשורת מול לקוחות, ניהול, מערכות יחסים, קבלת החלטות ופתרון בעיות.

רוב האנשים חושבים שאלה דברים שנלמדים עצמאית ״על הדרך״ ויש בודדים שבאמת מצליחים לעשות את זה בצורה טובה, אבל המון אנשים פשוט ממשיכים להיות בינוניים ברוב התחומים האלה וזה פוגם להם כמעט בכל אספקט בחיים (ולא רק בעבודה). אלו בין הדברים הקשים ביותר שניסיתי ללמוד, אבל אני מרגיש שיפור עצום ברגע שהתחלתי להשתפר בדברים האלה.

5. פשוט עושה דברים
גם נייקי פגעו בול עם המשפט Just Do It. ככל שאני עושה יותר דברים, יותר פרוייקטים, יותר מפגשים ויותר עבודות, אני צובר עוד ועוד ניסיון שמתבטא גם ביכולות הטכניות והידע שלי וגם ביכולת שלי לבחור ולתמחר את הפרוייקטים שאני עושה.

אני לא מצפה שאי פעם אני אגיע לאנשהו, אממש את הפוטנציאל שלי ואוכל לשבת שם ולדוג. בינתיים אני נהנה מהדרך, אז זה לא כל כך משנה.